رئیس همایش ملی کتاب و نشر ضمن انتقاد از رویکرد منتقدان صنعت نشر گفت: مهمترین دغدغه این همایش بیان علمی و هدفمند دغدغه‌ها و نیازهای حال حاضر صنعت نشر در ایران است.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۲۳
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مجید صحاف رئیس همایش ملی کتاب و نشر  در پاسخ به سوالی درباره ضرورت برگزاری این همایش اظهار داشت: در خلال سال های فعالیت در حوزه کتاب و نشر احساس می‌کردیم در اکثر حوزه‌ها از تولید تا ترویج کتاب و یا در برگزاری مراسم‌ها و نشست‌ها مرتبط با کتاب هیچ گاه مسیر فعالیت ما به سمت فعالیت علمی در این حوزه نبوده است و همین مساله ایده اصلی برگزاری این همایش نیز شد.

وی ادامه داد: نبود پژوهش و فعالیت‌های علمی در صنعت نشر باعث شده تا الگوگیری ناشران از شیوه های صحیح فعالیت و حرکت در مسیر رشد به معنای واقعی همواره در کشور به حاشیه برود. من در قالب سه نظر سنجی اخیری که در ایام نمایشگاه کتاب انجام دادم و نیز در نظرسنجی تازه ای که در زمینه فعالیت ناشران و میزان پژوهش و اطلاع دقیق آنها از محتوای آثارشان انجام دادم که به زودی نتایج آن هم منتشر می شود، به این باور رسیدم که کار علمی و پؤوهشی دقیقی در صنعت نشر کشور ما انجام نشده است و این همایش نیز تصمیم دارد در گام نخست خود با پیش کشیدن دانشجویان و اساتید دانشگاه به میدان، ضرورت فعالیت علمی و پژوهشی در این عرصه را به اثبات برساند.

همایش ملی کتاب و نشر

صحاف در ادامه با اشاره به دو موضوع اقتصاد نشر کتاب در ایران و مولفه‌ های تاثیرگذار در آن و الگوي بومي پيشرفت کتاب و کتابخوانی در ایران، تصریح کرد: گروه برگزارکننده همایش در حال حاضر و پشتوانه حضور مستمری که در بدنه نشر کشور داشته‌اند امیدوارند که با برگزاری نخستین دوره این همایش به الگویی درست پیدا کنند که در ادامه و طی سال نیز بتوانند مشورتهایی از این دست را به صورتی تخصصی به ناشران ارائه دهند و در ادامه در سال های آتی با توجه به نیازهای آتی ناشران و بنا به خواست آنها همایش های بعدی را شکل دهند و اطلاعات علمی برای رشد تک تک آنها را به صورت انحصاری در اختیارشان قرار بدهند.

رئیس همایش ملی کتاب و نشر همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه کتاب و کتابخوانی گفت: دغدغه ها و انتظارات ایشان در حوزه کتاب و نشر برای مخاطبانان اطلاعات زیادی را به همراه دارد که تاکنون به شیوه یک محتوای علمی تجزیه و تحلیل و کاربردی نشده است. این مساله نیز در شکل دهی به این همایش تاثیر بسزایی داشت و یکی از دغدغه های برگزار کنندگان آن به شمار می رفت.

به گفته صحاف علاقه مندان به شرکت در این همایش بر اساس مفاد درج شده در اطلاعیه فراخوان آن می توانند تا ۱۵ مرداد ماه چکیده مقالات خود را برای ارائه در همایش به دبیرخانه ارسال کنند.

ارسال نظرات