معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگ استان یزد:
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آغاز عملیات مرمت و بازسازی خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۳۱۷۳
|
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: محسن ذاکری نیا اظهار داشت: بنای خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق و در محله علیا(سر استخر) واقع شده و تاریخچه این بنای تاریخی به اوایل قرن سیزدهم می رسد و بانی آن محمدتقی خان، حاکم یزد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کلمه تیتو در فرهنگ دهخدا به معنای نوعی مرغ ذکر شده اما مناسبت نامگذاری این باغ به نام تیتو مشخص نیست.

ذاکری نیا در مورد مشخصات این بنای تاریخی عنوان کرد: مساحت کل باغ حدود ۱۰ هزار مترمربع است و ساختمان آن در وسط باغ احداث شده که شامل خان نشین، اطاق سرایدار، تالار، بادگیر، هشتی و سرویس های بهداشتی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: آب قنات یوسف شاهی به طور مستمر در میان باغ جریان دارد و این قنات طراوت ویژه ای به باغ بخشیده است.

وی در مورد تزئینات خاص موجود در بنا نیز عنوان کرد: ستون های آجری، گچکاری و کاربندی، پنجره چوبی، سیمگل بدنه، کف سنگریزه ای حیاط و استخر بزرگ رو به روی ساختمان که قنات از آن عبور می کند، جلوه ای زیبا به این خانه باغ تاریخی بخشیده است.

ذاکری نیا یادآور شد: عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تیتو که با اعتباری معادل ۳۳۹ میلیون ریال در مراحل پایانی است، شامل تراشیدن اندود فرسوده گچ و کاهگل، اجرای هره اطراف باغچه ها، اجرای آجرفرش کف، اجرای سیمگل دمگیری دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه گیری لازم طبق وضعیت موجود، اجرای شفته آهک، ازاره پای دیوار با آجر نیم فرشی به صورت راسته، اجرای بندکشی و اجرای کاهگل ته کش بدنه ها است.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۰ به شماره ثبتی ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

ارسال نظرات