معاون فرهنگی حوزه علمیه حضرت زینب(س) یزد گفت: كلمه‌ «فطر» از فطرت‏ ریشه گرفته است که به معنای سرشت است و بنابراین «عید» «فطر»، یعنی بازگشت به خويشتن خويش و باز آمدن به سوی اصل خود می باشد.
کد خبر: ۸۵۴۲۷۹۹
|
۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: اقدس خاتم الحسینی در گفتگو با یزدبانو، خاطر نشان کرد: مهم ترین معناهای لغوی کلمه «فطر» خلقت و اسلام است.

وی ادامه داد: در اسلام زکاتی که در پایان ماه مبارک رمضان کنار می‌گذارند، زکات فطره یا فطریه می نامند.

خاتم الحسینی ارتباط بین فطره  و زکات فطریه را اینچنین بیان کرد: زکاتی که در پایان ماه مبارک تحت عنوان زکات فطره پرداخت می شود ارتباط تنگاتنگی با خلقت داشته و زکات اسلامی باعث سلامت روحی و جسمی انسان می‌شود.

وی اظهار کرد: مقتضای اسلامی زکات فطره این است که کسی که پیش از غروب روز عید فطر مسلمان شود مالیات از او ساقط نمی شود به عبارتی زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است.

فلسفه عید فطر چیست؟

خاتم الحسینی درباره فلسفه عید فطر خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر پایه فلسفه ای که امام رضا(ع) در مورد این روز با فضیلت فرموده اند، بیان کنیم، امام رضا(ع) می فرمایند: «همانا روز فطر، عید قرار داده شده تا برای مسلمانان روز اجتماعی باشد که در آن روز گرد هم آیند و عشق و محبت خود به خداوند را ابراز می‌کنند و به خاطر منّتی که بر آنان نهاده است، او را ستایش کنند».

وی ادامه داد: طبق فرموده امام باقر(ع): «هنگامی که روز اول ماه شوال فرا می رسد، منادی ندا می دهد: هان ای مؤمنان! برای دریافت جوایزتان صبح زود بشتابید. ای جابر، جوایز خداوند همانند جوایز پادشاهان نیست. سپس فرمود: روز اول شوال، روز جوایز است.»

چه اعمالی  توصیه شده است؟

وی درباره اهمیت اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: این شب بسیار پر فضیلت بوده و زنده داری در این شب و انجام اعمال آن بسیار توصیه شده و روز اول ماه شوال که همان روز عید فطر می باشد نیز اعمال خاص خود را دارد.

خاتم الحسینی ادامه داد: غسل در زمان غروب آفتاب، استغفار، زیارت امام حسین(ع) از اعمال سفارش شده در این شب می باشد؛ مخاطبان محترم می توانند نمازها و تکبیرهایی که برای بعد از نماز عشاء، صبح و عید سفارش  شده است را به جا آورده و توضیحات را به طور مفصل در مفاتیح الجنان مطالعه نمایند.

وی با اشاره به اینکه روز سی‌ام ماه مبارک رمضان امسال با جمعه مقارن شده است، گفت: قرائت دعای ندبه و به جا آوردن سجده مخصوص امام زمان(عج) از دعاهای سفارش شده در روز سی‌ام ماه مبارک رمضان  است.

خاتم الحسینی خاطر نشان کرد: ائمه معصومین(ع) همیشه بعد از شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان را، روزهای نو و شادی بخش دانستند و کارهای نو را آغاز می کردند.

 

ارسال نظرات