خبرهای داغ:
قائم مقام سازمان محیط زیست کشور:

تمام شواهد حاکی از وجود مشکل جدی در محیط زیست کشور است

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور گفت: مسائل متعددی روی عوامل حیاتی تاثیر گذاشته و آب و خاک و هوا نشان می دهد که اکنون مشکل جدی محیط زیست در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۴۲۷۱۶
|
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سید محمد مجابی امروز در مراسم معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه حلاوت موفقیت دیپلماسی ایران در شکستن تابو ایرانی هراسی تابویی که با فرهنگ ایرانی سنخیت نداشت کار بزرگی بود، اظهار داشت: این پیروزی در دیپلماسی جز با صبر و اراده مردم ایران، درایت و هدایت مقام معظم رهبری و با تلاش جدی دولت، به دست نمی آمد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اصل را بر تدبیر گذاشت و از حاشیه ای پرهیز کرد تنها برای اینکه بتواند حقوق حقه ایران را برای داشتن زندگی سر افراز رقم بزند، بیان کرد: امروز در نخستین پایتخت ایران هستیم.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه همدان پیشینه غنی فرهنگی و نشان از تمدنی بزرگ دارد، عنوان کرد: ایرانیانی که امروز نگران آب هستند پیشینیان آنها کاریز و قنات را ایجاد کردند.

مجابی با بیان اینکه ایرانیانی که امروز نگران کشت هایی هستند که با میزان آب تطبیق ندارد پیشینیانی داشتند که آبیاری سفالی و کوزه ای را با وجود اینکه مشکلی در آب نداشتند، انجام می دادند، ادامه داد: در منطقه خلیج فارس به عنوان گهواره تمدن هم نشینی مسالمت آمیز با کشور ها دیده می شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مردمی که پیامبر آنها مکارم اخلاقی را اولویت می داند به دنبال کار خلاف اخلاق نخواهند رفت، ادامه داد: چنین مردمی جنگ طلب نیستند و هرگز در این مسیر گام بر نمی دارند.

مجابی با بیان اینکه در تمدن کهن ایران توجه ویژه به محیط زیست بسیار بوده است، بیان کرد: در فرهنگ اسلامی و در دستورات رسول اکرم(ص) بیان می شود که کسی حق ندارد به درخت ها آسیب بزند و چاه ها را خشک کند.

وی با بیان اینکه با این همه توجه به محیط زیست همچنان دچار مشکل هستیم و بحران های زیست محیطی در کشور خودنمایی می‌کند، ابراز داشت: مسائل متعددی روی عوامل حیاتی تاثیر گذاشته و آب و خاک و هوا نشان می دهد که اکنون مشکل جدی محیط زیست در کشور وجود دارد.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با طرح این سئوال که چرا باید روی مسائل محیط زیست مشکل و نگرانی داشته باشیم، ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل عدم نگاه سیستمی به مسائل و توسعه یک جانبه است.

مجابی با بیان اینکه توسعه حق جامعه بشری و افزایش رفاه حق جامعه بشری است، افزود: نباید کاری کرد که در وهله نخست هزینه ایجاد شده از توسعه از فایده آن بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه امروزه برای رفع مشکلات زیست محیطی چند ده برابر منافع توسعه ایجاد شده باید هزینه کرد و باز مشخص نیست مشکل رفع شود یا اینکه همچنان مشکل باقی بماند، عنوان کرد: رئیس جمهور در آغاز دولت تدبیر و امید محیط زیست را یکی از فصل های کاری خود قرار و نخستین جلسه دولت را به دریاچه ارومیه اختصاص داد.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ اسفند بحث های عمده و انتظارات جدی از دست اندرکاران حکومت برای حفظ محیط زیست را بیان کردند، اظهار داشت: فقط با قوانین می شود کاری انجام داد و وجود قانون کفایت کننده است.

سید محمد مجابی با بیان اینکه اگر محیط زیست بخواهد پایداری داشته باشد این مهم محقق نمی شود مگر با خواست مردم، ادامه داد: این نشان می دهد که باید عزم ملی برای حل شدن مسائل محیط زیست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات محیط زیست از۹۵ میلیارد تومان به ۱۸۰میلیارد تومان رسید اما آیا با این عدد می توان جلوی آلودگی هوا تهران، بحران آب همدان، خشک شدت تالاب ها و غیره را گرفت، بیان کرد: اساس حفظ محیط زیست همان است که در قانون اساسی آمده و حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه باید از وجود نهاد های مردمی استفاده کرد و فرهنگ محیط زیست به عنوان موضوع جدی در داخل مسائل مردم ورود پیدا کند، افزود: ورود «ان جی او» ها به عنوان نهادهای مردمی موثر است و نخست باید به همه برنامه ریزان تذکر دهند که محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد.

سید محمد مجابی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می فرماید مردم باید بگویند چه کسانی کار کردند و چه کسانی کار نکردند، بیان کرد:یک فرصت مناسب داریم و آن ورود به برنامه ششم توسعه است.

وی با بیان اینکه سه شنبه هفته آینده با نهاد های مردمی جلسه ای خواهیم داشت تا نظرات خود را بگویند، ادامه داد: استان همدان، استان مناسبی برای فعالیت های محیط زیستی است چراکه آلودگی های محیط زیستی که برای شهرهای دیگر مشکل ایجاد کرده در همدان هنوز ایجاد نشده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه باید دقت کرد که صنعتی که می آید همراه با مدرنیته و پایداری باشد، عنوان کرد: یکی از موضوعات در محیط زیست بحث گردشگری است که می تواند برای استان جایگاه ویژه خود را داشته باشد.

گفتنی است اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان پس از انتقال قربانعلی محمد پور مدیر کل سابق محیط زیست استان همدان به استان زنجان به مدت ۱۱ ماه با سرپرستی سید عادل عربی اداره شد که در پایان این مراسم از محمد پور و عربی قدردانی و رضا محمدی به عنوان مدیر کل محیط زیست استان همدان معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات