خبرهای داغ:
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران استعمار و استکبار جهانی که قیام مسلمانان را سبب نابودی حکومت شیطانی خود می دیدند توطئه‌هایی را از جمله به آشوب کشاندن کردستان، کودتای نقاب، کودتای ۲۸ مرداد و غیره ترتیب دادند.
کد خبر: ۸۵۴۲۶۴۶
|
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در زمانی که هنوز جنگ تحمیلی آغاز نشده بود همچنان برخی در اندیشه براندازی نظام نوپای ایران بودند.

استعمار و استکبار جهانی که خیزش مردم ایران را سرآغاز قیام مسلمانان و نابودی حکومت شیطانی خود می‌دانست از اسفند ماه سال 1357 شمسی توطئه‌های خود را برای به شکست کشاندن انقلاب اسلامی آغاز کرد.

اولین قدم به آشوب کشاندن کردستان بود آشوبی طولانی و خونین که صدام و صدامیان هم با حمایات مالی و نظامی آن را شدت بخشیدند و بعد از کردستان نوبت به برپا کردن قائله ترکمن صحرا و بعد حزب خلق مسلمان در تبریز رسید و کمی بعد ترورها آغاز شد، ارتشیان هم سو با انقلاب مانند سپهبد محمد ولی قرنی را از میان برداشتند.

پاره تن امام شهید مطهری را به ضرب گلوله به شهادت رساندند یاران قدیم امام خمینی مانند عراقی را به همراه پسرش حسام را به شهادت رساندند و روحانی دانشمندی مانند مفتح را نیز از ملت گرفتند.

مردم که از این همه توطئه و فتنه به خشم آمده بودند به کانون فتنه سفارت آمریکا حمله و لانه جاسوسی سیا را تصرف و آمریکایی ها را به گروگان گرفتند، اینک رویارویی اجتناب ناپذیر بود، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی و متحدانش به نبرد پرداختند در اردیبهشت ماه سال 59 صدها سرباز آمریکایی سوار بر هواپیما به ایران رخنه کردند اما دست خدا در تاریکی صحرای طبس آتش انتقام را بر سرشان ریخت و شکست طبس سرآغاز توطئه‌ای دیگر بود در فاز اول، کودتا و در فاز دوم جنگ.

در این گزارش روایتی از کشف و خنثی سازی کودتای نقاب که در تابستان سال 59 شمسی رخ داد آمده است:

آمریکا به سبب از دست دادن پایگاه و جایگاه قبلی خود در ایران در اندیشه کودتای دیگری برای وارد ساختن آخرین و قطعی ترین ضربه برای حذف نظام جمهوری اسلامی ایران به همراهی عده ای از وابستگان رژیم شاه وارد عمل شد.

بر این اساس کودتای نقاب برگرفته از نخستین حروف "نجات قیام انقلاب بزرگ" برای اقدام در مورخ 19 تیرماه سال 59 طراحی شد، ضمن اینکه این کودتا توسط ستادی از پاریس به رهبری شاهپور بختیار هدایت می‌شد و سازمان سیا موفقیت در آن را قطعی می‌دانست.

 

پایگاه هوایی شهید نوژه همدان که در آن زمان پایگاه هوایی شاهرخی نام داشت به سبب دور بودن از شهر، نزدیک بودن به تهران، دارا بودن هواپیماهای F4 و افرادی مستعد برای انجام کودتا به‌ عنوان مبدا و محور عملیات انتخاب شد.

پایگاه هوایی شهید نوژه در 50 کیلو‌متری شهر همدان و نزدیک به شهرستان کبودرآهنگ واقع شده، این پایگاه قبل از انقلاب به نام «پایگاه شاهرخی» خوانده می‌شد و بعد از انقلاب مدت کوتاهی به «پایگاه حر» نام گرفت اما به دنبال شهادت سرهنگ دوم خلبان شهید محمد نوژه از خلبانان فداکار این پایگاه که در پاسخگویی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای کمک رسانی به شهید چمران و جلوگیری از سقوط پاوه در تاریخ 25 مردادماه 58 به شهادت رسید نام این پایگاه به پایگاه هوایی شهید نوژه تغییر یافت.

*اراده خداوند توطئه دشمن را برای براندازی انقلاب اسلامی فرو پاشید

فرمانده وقت پادگان ابوذر همدان اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن به سرکردگی آمریکا فهمید در نقطه‌ای از جهان به نام ایران اسلامی اتفاقی رخ داده که اگر شتاب و سرعت لازم را برای از هم پاشیدن آن به کار نگیرند ضربه سنگینی متوجه آنها می‌شود.

سردار علی شادمانی گفت: دشمن در جنگ‌های داخلی و کودتای طبس نتیجه نگرفت و سراسیمه به دنبال راهکار دیگری بود و دو طرح جدید را در فکر می‌پروراند، یکی طراحی جنگ رژیم بعثی عراق علیه ایران و دوم کودتای سنگین دیگری به نام نقاب را با مطالعه به کار گرفت.

شادمانی بیان کرد: شهید نوژه افسر وارسته ای بود که در عملیات علیه ضد انقلاب شرکت کرد و هواپیمایش سقوط کرد و به درجه رفیع شهادت رسید و نام پایگاه از شاهرخی به حر و از حر به شهید نوژه تبدیل شد. مجموعه‌ای از فکرها در غرب و شرق و در داخل و خارج این کودتا را طراحی کردند که در مرحله نخست کودتا علیه پایگاه و در مراحل بعدی قصد انجام کودتا را داشتند.

وی افزود: ساختار سازمانی که برای کودتاچیان بود یک ستاد تاکتیکی در عراق به فرماندهی ارتشبد پیش بینی و یک ستاد به ریاست شاپور بختیار در غرب و پاریس و در داخل یک شاخه نظامی تشکیل و نظامی‌های هدفدار و باقیمانده طاغوت در ارتش، نیروی زمینی، لشکر گارد 1 و 2، لشکر 81 و 92 و نوهد و در نیروی دریایی عوامل اطلاعاتی و در نیروی هوایی نیز عواملی که وابستگی شدید به طاغوت داشتند را سازماندهی می‌کنند و علاوه بر آن عشایر فریب خورده وابسته به بختیار را شناسایی و سرکرده آنها را در اختیار و برای آنها مأموریتی با زمان بندی تعیین می‌کنند.

شادمانی عنوان کرد: قرار بود هواپیماهای عراق به ایران حمله و خلبانان وابسته به طاغوت به بهانه اینکه از عراق انتقام بگیرند به سمت تهران بیایند و اهداف بمباران را محقق کنند.

وی اظهار داشت: انتخاب اهداف، خلبانان، میزان مهماتی که قرار بود به کار بگیرند، سازماندهی عواملی که باید به این مراکز حمله کنند و در اختیار بگیرند تماما مطالعه و طرح ریزی شده بود، ضمن اینکه در یک طرف برنامه رژیم عراق بود.

شادمانی با اشاره به اینکه سازماندهی نیروها و طراحی عملیات کودتا به فرماندهی سرهنگ دوم بازنشسته ژاندارمری محمد باقر بنی عامری را بود، تصریح کرد: وقتی تمام ابعاد کودتا ارزیابی و میزان موفقیت قطعی می‌شود، خلبانان را توجیه می‌کنند و یکی از خلبانان متوجه می‌شود که آنها می خواهند هزاران نفر از مردم را بکشند و جماران را بمباران و امام را بکشند در این حین این خلبان به فکر و شک و شبهه فرو می رود و این سوال برایش پیش می‌آید که شما با مردم جنگ دارید یا با نظام.

وی بیان کرد: کامبیز خلبانی که برای بمباران جماران انتخاب می‌شود از بهترین خلبانان ایران بود که وقتی به منزل بر می‌گردد به دلیل آشفتگی روحی مادر وی که اعتقاد زیادی به اسلام و ولی فقیه داشت از فرزندش چندین سوال می‌پرسد و وی را وادار می کند که ماجرا را بازگو نکنی، سپس با برادرش به نزد شهید چمران و شهید قدوسی می روند و بعد در سحرگاه 18 تیرماه به خدمت مقام معظم رهبری در بیت ایشان می‌روند.

شادمانی می گوید: قرار بوده تا 40 نفر از سرکردگان کودتا در پارک لاله تجمع کنند که کمیته انقلاب اسلامی که در آن زمان برای مراقبت از انقلاب دائما نیروهای خود را به مناطق حساس اعزام می‌کردند و یک گشت به این پارک اعزام شد، پارک لاله در آن هنگام محل تجمع دانشجویان سیاسی موافق و مخالف انقلاب بود.

وی افزود: محسن رضایی وقتی با خلبان صحبت می کند و متوجه این طرح می شود در این حین یک گشت به پارک اعزام می شود، کودتاچیان متواری می شوند با حضور غیر ارادی عناصر کمیته انقلاب در پارک و هیاهوی ایجاد شده 40 نفر متفرق می‌شوند و این اقدام ناخواسته سبب می شود انسجام 40 نفر از هم بپاشد.

شادمانی اظهار داشت: محسن رضایی بعدها می‌گوید زمان کمی داشتیم ولی توطئه خطرناکی بود که دو نفر را به سپاه همدان اعزام کردند.

وی گفت: روز 18 تیرماه سال 59 مسئول آموزش پادگان ابوذر و مشغول آموزش بودیم که از سپاه همدان تماس گرفتند تیمی را به همراه بیاورید در این بین اعضا ذخیره سپاه نیز به کار گرفته شدند و اسلحه‌ها را روغن کاری و خشاب گذاری کردند.

شادمانی بیان کرد: ابعاد طراحی و میزان پیچیدگی آن و آسانی خنثی سازی آن را مقایسه کنید وقتی اراده خداوند بر پیروزی ملت است حیله دشمن جواب نمی دهد و شبیه اینگونه پیروزی ها را تنها در صدر اسلام می توان مشاهده کرد.

*در این عملیات مجوز کشتن 5 میلیون نفر را گرفتند

فرمانده وقت سپاه همدان نیز اظهار داشت: تمام اقدامات لازم شکل گرفته بود طوری که هیچ فردی مطلع نشده بود.

سردار حمید طایفه نوروز بیان کرد: ارتش شاه صد درصد ضد کمونیست بود و دشمن از این نقطه ضعف استفاده و بسیاری از ارتشیان را فریفته بودند که شما نشسته اید.

طایفه نوروز بیان کرد: قرار بود جماران 3 بار بمباران شود و پیش بینی کرده بودند تا حداقل 8 پروند هواپیما پرواز داشته باشد و قرار بود بعد از مرحله نخست لشکر 92 اهواز به تهران بیاید و مجوز کشتن 5 میلیون نفر را گرفته بودند و اگر این اتفاق رخ می داد این تعداد از مردم ما کشته می‌شدند.

وی گفت: در زمان انجام عملیات خودروهای هایس و استیشن از تهران به همدان می‌آمدند تا در نزدیگی پادگان مستقر و نفراتشان را جمع آوری کنند و با توجه به برنامه قبلی از سیم خاردارهای پایگاه به داخل نفوذ و پایگاه را تصرف کنند.

طایفه نوروز افزود: دو نفر از سوی محسن رضایی به سپاه همدان آمدند و از کودتا خبر دادند و بعد شورای سپاه را خبردار کردیم و به دنبال راهکار و چاره اندیشی گشتیم، 3 ایستگاه ایست بازرسی در همدان بود که عوامل سپاه وظیفه توقف نیروهای کودتاچیان را داشتند و از تعدادی از اعضای ذخیره سپاه کمک گرفته شد.

وی تصریح کرد: با شروع عملیات قرار بود ابتدا منطقه مسکونی جماران که منزل امام خمینی (ره) در آن منطقه بود، به صورت وسیع بمباران شود و پس از بمباران هوایی، صداوسیما، ستاد نیروی زمینی ارتش، ستاد کل ارتش، پادگان حر، پادگان قیصر، پادگان جمشیدیه و زندان اوین باید توسط کماندوهای تیپ 23 تسخیر می‌شدند.

اصغر حاجی بابایی از اعضای وقت سپاه همدان بیان کرد: به سرعت تقسیم کار کردیم و تعدادی از اعضا به سمت شیلترها و 4 هواپیمای آماده بر روی باند ایستاده بود که برای هر هواپیما دو مأمور گذاشتیم و تعدادی نیز به سمت خانه‌های سازمانی حرکت کردیم.

وی گفت: برادران در پایگاه شهید نوژه همکاری زیادی با ما داشتند و اطلاعات دقیقی دادند که افرادی را که در آنجا مستقر و بدون سلاح هستند ما آنها را قبل از اینکه اسلحه به آنها برسد دستگیر و منطقه را پاکسازی کردیم.

*واکنش امام خمینی(ره) به کودتای نافرجام نقاب

امام خمینی پس از خنثی‌سازی کودتا در 20 تیرماه 59 در حسینیه جماران به سخنرانی پرداختند و در جمع روحانیون و ائمه جماعات تهران فرمودند:

«توطئه‌ای که معلوم است چنانچه موفق به کشفش هم نشده بودیم و قیام هم کرده بودند مردم آن را خفه می‌کردند، این احمق‌ها نفهمیدند ... این‌ها یک حماقتی است ... این‌ها نمی‌فهمند که اگر چنانچه فرضا هم شما از پایگاه همدان پا شده بودید و آمده بودید، فرض کنید چند تا جا هم کوبیده بودید، شما بالاخره باید زمین هم بیایید، یا همان آسمان می‌مانید، ما از این امور نمی‌ترسیم.»

حضرت امام خمینی(ره) چند روز بعد در جمع اعضاى جامعه اسلامى بانوان شمیران‏ با اشاره به این کودتای نافرجام فرمودند:

«این اشخاصى که خیال کردند که یک کودتایى بکنیم و یک چند نفر را بکشیم و یک مثلاً جاهایى را بکوبیم اینها خیال مى‏ کنند که یک جاست مرکز، یک محله است مرکز یا چند محله است مرکز. اگر فرض کنیم آن محل، آن محل کوبیده بشود همان طور که در کودتاهاى دیگر وقتى آن رأس را مى ‏کوبیدند دیگر، دیگران کم کار داشتند یا کار نداشتند حالا هم این طورى است. حالا همه خانه‏ ها مرکز است، همه افراد ملت ما سپاه اسلام هستند. مسئله، مسئله عقیدتى است نه مسئله مادى.»

عملیات خنثی‌سازی کودتا با حضور نیروهای سپاه پاسداران و عده‌ای از کارکنان ارتش آغاز و پس از محاصره پایگاه نوژه، نیروها وارد عمل شدند و همه کودتاگرها را دستگیر کردند.

همه عوامل و رهبران این کودتا از جمله سرهنگ زادنادری، ابوالقاسم خادم، سرهنگ هادی ایزدی، سرهنگ ایرج خلف بیگی، تیمسار آیت الله محققی، ستوان ناصر رکنی، مهندس رضا مرزیان، سرهنگ داریوش جلالی، استوار عبدالعلی سلامت، استوار غلامحسین قایق ور، سرهنگ رحمت‌الله خلیفه سلطانی، سرگرد کوروش آذرتاش در دادگاه‌های انقلاب در سال 1359 به اعدام محکوم شدند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظرات