خبرهای داغ:
سرپرست دفتر نظارت شهرستان بوئین زهرا گفت: ناظرین شورای نگهبان، چشمان تیزبین و بازوان توانمند برگزاری انتخابات هستند.
کد خبر: ۸۵۴۲۵۳۷
|
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
سلمان طاهری سرپرست دفتر نظارت شهرستان بوئین زهرا در گفت وگو با خبرنگار بسیج در بوئین زهرا،  با بیان اینکه شورای نگهبان نهادی است مهم، موثر و ضروری در ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و عملکرد آن مبتنی بر قانون اساسی و داوری بی طرفانه است که در فرآیند تصمیم گیری به صورت مقتدر و نفوذ ناپذیر عمل می نماید گفت: وظیفه نهاد شورای نگهبان، نظارت شرعی و قانونی بر قوانین و مقررات، نظارت بر انتخابات و همه پرسی ها و تفسیر قانون اساسی است.

شورای نگهبان در راستای تحقق اهداف خود به مقتضای اصل نود نهم، نظارت های گوناگون را بر عهده دارد که تحقق این نظارت ها تضمینی برای اجرای صحیح قانون اساسی و حاکمیت اسلام خواهد بود.
طاهری ادامه داد: البته لازم به یادآوری است که شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران پیشینه تاریخی دارد که ردپای چنین نهادی را می توان در اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه پیدا کرد. اصلی که مقرر می نمود برای کنترل مصوبات مجلس از حیث مغایرت نداشتن با مبانی دینی، هیاتی متشکل از مجتهدین و علمای دینی بر مصوبات مجلس نظارت کنند.
وی خاطر نشان کرد: هرچند علیرغم پیش بینی چنین اصلی در متمم قانون اساسی، این اصل اجرایی نشد ولی با استقرار نظام جمهوری اسلامی که جوهره اصلی این نظام «اسلامی بودنش» می باشد ضرورت شکل گیری این نهاد مقدس، برای صیانت از شرع مقدس نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کاملا نمایان بود به طوری که شکل گیری این نهاد مقدس، یکی از خواسته های قلبی امام خمینی (ره) بوده است که بعد از انقلاب اسلامی جزء اصول لاینفک قانون اساسی جمهوری اسلامی قرار گرفت.
سرپرست دفتر نظارت شهرستان بوئین زهرا با اشاره به اینکه در دیگر کشورهای جهان نیز نهادی شبیه شورای نگهبان وجود دارد که کنترل قوانین و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند افزود: به فرض مثال در کشور فرانسه به جای شورای نگهبان، شورای قانون اساسی است که چنین وظایفی را عهده دار هستند.
سرپرست دفتر نظارت شهرستان بوئین زهرا ادامه داد: امام خمینی (ره) بعد از ضرورت شکل گیری شورای نگهبان به جایگاه این نهاد پرداخته اند و شورای نگهبان را حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی می دانند و در قسمتی از فرمایشات خود بدین مضمون اشاره کرده اند: «نباید از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی توانی قبول نداشته باشی».
طاهری با اشاره به اصل نود و نهم قانون اساسی، نظارت بر انتخابات را نظارت استصوابی است که تمام مراحل اجرایی انتخابات از ابتدا تا انتهای آن را شامل می شود و اختصاص به زمان برگزاری انتخابات ندارد ابراز داشت: این نظارت شامل تعیین زمان برگزاری و ثبت نام نامزدها، تشخیص صلاحیت آن ها و انجام رای گیری و تشخیص صحت و عدم صحت آن و اعلام صحت و ابطال آن در برخی از حوزه های انتخابیه می شود.
وی افزود: بنابراین نظارت استصوابی امری شایع، عقلایی و قانونی در تمام کشورها و نظام های موجود دنیاست و هرگونه مخالفتی با نظارت استصوابی، دور زدن قانون با انگیزه سیاسی و منافع گروهی تلقی می شود به طوری که مقام معظم رهبری می فرمایند: «این بحث نظارت استصوابی از آن جنجال های بی مبنا و بی ریشه است که هدفش تضعیف شورای نگهبان است».
طاهری ناظرین شورای نگهبان را چشمان تیز بین و بازوان توانمند در برگزاری انتخابات دانست و تاکید کرد: اعضای هیات مرکزی نظارت: آیت اله جنتی (رئیس هیات مرکزی)،  آیت اله یزدی (نایب رئیس)، آقای محمدرضا علیزاده (دبیر) و دکتر ره پیک (سخنگو) افرادی مقتی، پارسا و پرهیزگار و به دور از حب و بغض های سیاسی و جناحی هستند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در انتخابات پیش رو با ایجاد رقابت سالم انتخاباتی، با استفاده از منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری شاهد حماسه پرشور مردم باشیم. انشاا....
2001/ت30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها