رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، قدرت بازدارندگی منطقه‌ای ایران را یکی از ۳ عنصر اساسی موفقیت در مذاکرات دانست و گفت: امروز این قدرت به حدی است که شاید قابل مقایسه با هیچ دوره دیگری از تاریخ ایران نباشد.
کد خبر: ۸۵۴۱۷۵۰
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان امروز (سه‌شنبه) در شبکه خبر در مورد مذاکرات ایران و 1+5 و نزدیک شدن به توافق نهایی اظهار داشت: 3 عنصر اساسی در موفقیت و پیشرفت مذاکرات نقش اساسی داشته است.

وی دولت یازدهم، قدرت بازدارندگی منطقه‌ای ایران، مقاومت و صلابت مردم و مذاکره‌کنندگان را 3 عنصر اساسی در موفقیت مذاکرات برشمرد و افزود: امروز قدرت منطقه‌ای و بازدارندگی ایران به حدی است که شاید قابل مقایسه با هیچ دوره دیگری از تاریخ ایران نباشد.

وی در مورد شخصیت اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و به خصوص محمدجواد ظریف نیز گفت: من خودم روزگاری در بین این دیپلمات‌ها بودم اما به دلایل شخصی نتوانستم این عزیزان را همراهی کنم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: دکتر ظریف برجسته‌ترین دیپلمات بین‌الملل تاریخ ایران است. روزگاری من و آقای ولایتی در سازمان ملل قدم می‌زدیم که آقای «خاویر پرز دکویار» نزد ما ‌آمد و گفت: آقای ظریف را به سازمان ملل کادو کنید.

خرازی ادامه داد: اگر آقای ظریف در ایران نبود و در جای دیگری زندگی می‌کرد استعداد این را داشت که تا دبیرکلی سازمان ملل نیز پیش برود.

وی به شخصیت فردی وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: آقای ظریف شخصیت متمایز، متدین و مقاوم است و هرگز خلاف نمی‌گوید. من 8 سال با ایشان همسایه بودم و  ایشان را خوب می‌شناسم. آقای ظریف حتی در برخی موارد اگر نظرش با حاکمیت و نظام متفاوت بود نظر خودش را می‌گفت اما نظر حاکمیت را رعایت می‌کرد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما بچه‌های جنگ و نظام هستند و سر سوزنی امکان تخلف آنها وجود ندارد همه آنها مقلد رهبری و آقا هستند.

خرازی با بیان اینکه مباحثی که به هویت ملی مردم ایران و ملت‌های دیگر مربوط می‌شود در واقع مرز بین خط قرمزها و عزت آنهاست، اظهار داشت: دانش هسته‌ای ما یک دانش وارداتی نیست بلکه محصول هزینه بهترین فضلای ملت ماست.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که دستاوردهای ملت ما قابل حراج،‌ مذاکره و واگذاری نیست و یکی از مهمترین این مسائل بحث تحقیق و توسعه است؛‌ تحقیق و توسعه به معنای این است که هر ملتی که می‌خواهد همپای دانش جامعه جهانی حرکت کند باید از این قابلیت برخوردار باشد.

خرازی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: ما نمی‌توانیم کشورمان را از روند تحقیق و توسعه عقب نگه داشته و توافقی کنیم که متضمن پیشرفت ملت ایران نباشد.

خرازی با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای با همه قدرت‌های جهانی که امروز به آن 1+5 گفته می‌شود مذاکره می‌کنیم، اظهار داشت: اتحادیه اروپا، آژانس انرژی اتمی، سازمان ملل و شورای امنیت امروز در مقابل ایران هستند.

دیپلمات سابق کشورمان یادآور شد: کیسینجر معتقد است ما گزینه‌ای غیر از مذاکره نداریم و ایران به عنوان ابرقدرت منطقه‌ای مورد احترام و تکریم است.

وی با اشاره به شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان، به پیشرفت‌های انرژی هسته‌ای ایران همپای دنیا پراخت وگفت: آنها زمان جنگ حتی سیم‌خاردار هم به ما نمی‌دادند. بنابراین باید پرسید اینها چه خدمتی به ایران کرده‌اند که ما سخاوتمندانه موقعیت‌های خود را حراج کنیم. بنابراین اگر امروز ایستادگی نکنیم مطمئن باشید فردا از پیشرفت ما جلوگیری خواهند کرد.

خرازی با تاکید بر اینکه دانش‌ هسته‌ای مانند دانش کشاورزی نیست بلکه دانش مادر در جهان امروز است، افزود: قدرت‌های جهان می‌خواهند که این دانش صرفا در اختیار خودشان باشد.

دیپلمات سابق کشورمان استقامت ملت ایران را از صفحات زرین کتاب مقاومت ملت ایران دانست و یادآور شد: غربی‌ها می‌خواهند کشورها مانند عرب‌ها باشند یعنی پول خوب و سخاوت و سیاست باز و بسته داشته باشند و این مسئله که می‌گویم، یک تجربه تاریخی است لذا آنها ملتی که مقاوم باشد و روی پای خود بایستد نمی‌خواهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آنها به پای میز مذاکره با ایران آمدند به قدرت منطقه‌ای ایران اشاره کرد و گفت: در هر کجای خاورمیانه که بخواهند امنیت را ترسیم کنند این امر بدون حضور ایران امکانپذیر نیست.

خرازی با اشاره به شکست‌های آمریکا در خاورمیانه از جمله عراق، افغانستان و سوریه یادآور شد: هر دو جریان در آمریکا معتقد است که با وجود هزینه 3 هزار میلیارددلاری و کشته شدن 12 هزار نفر اما نهایتا این ایران بوده که پیروز شده است.

دیپلمات سابق کشورمان گفت: امروز برخی فحش می‌دهند که چرا از بشار اسد حمایت می‌کنید در حالی که نمی‌دانند او پشتوانه مقاومت است و ایران در حال حاضر کشوری است که در خاورمیانه تامین کننده امنیت بوده و خود نیز جزیره امنی است که مشکل حیات و ثبات ندارد.

وی این مسئله را ناشی از جهاد مقاومت و جنگنیدن ملت ایران در دوران دفاع مقدس دانست و گفت: تنها جنگی که در تاریخ ایران چیزی از خاک‌مان کم نشد حماسه دفاع مقدس بود.

خرازی با اشاره به استراتژی خاورمیانه‌ای جمهوری اسلامی مبنی بر به اوج رساندن توان قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی آن را متعلق به مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: بنده خبر دارم که همین الان عربستان به صورت سینه‌خیز به سمت ایران آمده تا مشکلش را حل کند. چرا که نمی‌توان با نیروهای اجاره‌ای جنگید.

دیپلمات سابق کشورمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیام ویژه آنها به ایران آمده و با وقاحت هم گفته‌اند ما سوریه را رها می‌کنیم و شما نیز یمن را.

خرازی با اشاره به جلسه وزرای خارجه کشورهای عربی با وزیر امور خارجه آمریکا که چندی پیش برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه که وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس و وزرای خارجه مصر و اردن نیز حضور داشتند این وزرا به جان کری اعتراض کردند که شما هم اکنون در حال مذاکره با ایران هستید و دوست و دشمن خود را در منطقه نمی‌شناسید.

وی ادامه داد: نقل شده که جان کری پس از گوش کردن به اظهارات وزرای خارجه عرب ناگهان پوشه‌ای که در دست داشته بر روی میز کوبیده و با فریاد گفته است که همه شما به اندازه یک ایران در منطقه نیستید و تمام شما که پشت سر تحرکات تروریستی در منطقه‌اید یک ژنرال سلیمانی ندارید.

خرازی همچنین با اشاره به جوسازی رسانه‌های غربی در کنار مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: 3 جریان خبری هم اکنون در زمینه مذاکرات هسته‌ای فعالیت می‌کند؛ سیستم خبری اول سیستمی است که کاملاً در راستای منافع ایالات متحده حرکت می‌کند و خط دوم خطی است که منافع اسرائیل را دنبال کرده و از ابتدای مذاکرات تأکید می‌کند که ایران برنده شده و عراق شکست خورده مذاکرات هستند.

وی ادامه داد: خط بعدی نیز خط رسانه‌های عربی است؛ اعراب جاهلی امروز در کنار رژیم اسرائیل تعریف می‌شوندو هیچگاه نیز سر سازگاری با ملت ایران نداشته‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود:‌ جریان روشنفکری مطبوعاتی برخی کشورهای عربی امروز کاملاً منزوی شده و سلسله‌های عصبی آنها نگران است که اگر ایران و 1+5 به توافق برسند تمام الیگارشی دنیای عرب به هم خواهد ریخت و اگر نمونه آزادی مشروع در منطقه وجود داشته باشد نظام‌های مرتجع عرب باید بروند.

خرازی ادامه داد: جریان دیگری نیز وجود دارد که متأسفانه افرادی که هم وطن ما هستند و در شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی فعالیت می‌کنند عملان آنند و آدم تعجب می‌کند که حتی یک سر سوزن نیز غیرت ملی و حتی حس ناسیونالیستی نیز در آنها نیست.

وی اظهار داشت: علت محبوبیت روحانی این است که وی دقیقاً بر روی چیزهایی که مردم می‌خواهند دست گذاشته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: امروز سیستم رسانه‌ای دنیای عرب، صهیونیست‌ها و برخی رسانه‌های خارجی می‌خواهند اینگونه القاء کنند که ایران در مذاکرات وا داده است.

خرازی با بیان اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده خود اعتماد داریم، اظهار داشت: کشور از شورای امنیت و کارشناسان برجسته‌ای برخوردار است و مگر می‌شود کسی کشور را واگذار کند؟

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه برخی‌ها ساختار سیاسی ایران را نمی‌فهمند و به دنبال این هستند که ما را وارد جنگ روانی کنند در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل حضور طولانی‌مدت وزیر خارجه آمریکا در مذاکره با ایران گفت: امسال سال هفتم دولت اوباما است و سال دیگر کار دموکرات‌ها تمام می‌شود اما اگر موفقیت ایران را داشته باشند می‌توانند بر اریکه قدرت بمانند.

وی با تاکید براینکه ایران مهم‌ترین کیس سیاست خارجی دولت ایالات متحده آمریکا بوده است، خاطرنشان کرد: در دوره اوباما داعش به وجود آمد و سیستم تروریستی همه دنیا از جمله اروپا و کشورهای غربی را نیز در بر گرفت.

خرازی اظهار داشت: دستاورد مهم اوباما مذاکره هسته‌ای با ایران است و در حال حاضر پارادایم جدید جهانی ایجاد شده است؛ یکی از متفکران دنیا معتقد است بعد از جنگ سرد کلیه نهادهای بین‌المللی متناسب با دوره جنگ سرد ساخته شده نه پساجنگ سرد لذا در فعل و انفعالات دچار مشکل می‌شوند.

این دیپلمات سابق کشورمان یادآور شد: با مجموعه ایران پارادایم جدیدی برای مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و امحای آن به وجود می‌آید؛ کیس کره شمالی به موفقیت نرسید، کیس عراق تبدیل به جنگ و کیس لیبی به افتضاح تبدیل شد لذا از کیس ایران برای کشورهای دیگر مبنا درست می‌کنند.

وی ایران را یک قدرت مهم برای ایالات متحده آمریکا دانست و گفت: آمریکا اولویت خود را رفتن به سمت آسیای شرقی و چین می‌داند چراکه اقتدار خود را در معرض شکست دیده است لذا می‌خواهد خاورمیانه را به اقطاب خاورمیانه بسپارد و ایران نیز یکی از قطب‌های اصلی است.

خرازی ادامه داد: ما اگر این شرایط را خوب مدیریت کنیم می‌توانیم سرنوشتی را رقم بزنیم که از دولت هخامنشیان تاکنون این اتفاق نیفتاده باشد.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: من میخواهم حرفی بزنم که شاید مورد نکوهش قرار بگیرد و بگویند نوعی افراط، زیاده‌گویی و بزرگنمایی است اما من معتقدم قدرتی که امروز جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است از عهد هخامنشی تاکنون هیچ‌گاه وجود نداشته است بنابراین اگر از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی خود استفاده کنیم آینده دیگری پیش روی ما قرار دارد.

ارسال نظرات