عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرف مقابل امروز به این واقعیت رسیده که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برچیده‌شدنی نیست بلکه نهادینه و بومی شده است.
کد خبر: ۸۵۴۱۷۴۱
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (سه‌شنبه) در شبکه خبر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و دستیابی به توافق نهایی اظهار داشت: توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های امروز ما متاثر از خیزی است که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های ما برداشته شد.

وی افزود: طبق اذعان افرادی که از دارایی‌های هسته‌ای ما بازدید می‌کردند بنیه علمی ما بسیار جوان است و این نشان‌دهنده این است که این ظرفیت انباشته شده است.

هرندی تاکید کرد: این بنیه جوان علمی ما سبب شد که طرف مقابل به این واقعیت برسد که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برچیده شدنی نیست بلکه امروز نهادینه و بومی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به زحمات دانشمندان هسته‌ای در این صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: شهدای هسته‌ای و نفس زحمات آنان در آسمان فناوری کشورمان و خون به ناحق ریخته شده آنان در این تثبیت حقمان بیشتر اثرگذار بود.

صفار هرندی به تعریف روشن‌تری از خطوط قرمز در مسائل هسته‌ای پرداخت و گفت: خط قرمز یعنی آن نقطه‌ای که دارایی ما حراج‌شدنی نباشد. ما توانستیم با اتکا به خودمان هر آنچه که می‌خواستیم به دست بیاوریم در حالی که دیده می‌شود برخی کشورها با پول و زر به دنبال خرید چنین دستاوردهایی هستند.

وی افزود: عده‌ای بودند که همواره می‌گفتند ما با این همه سوخت فسیلی چه ضرورتی دارد به دنبال فناوری هسته ای باشیم. هر کسی می‌داند که نمی‌توان به فناوری هسته‌ای تک‌بعدی نگاه کرد چراکه این فناوری فقط برای تامین انرژی هسته‌ای نیست و شاخه‌های گوناگونی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بخشی از تمرکز دیپلمات‌های ما در جریان مذاکرات ادامه تحقیق و توسعه در مسائل هسته‌ای بوده است گفت: آن گونه که ما شنیده‌ایم ادامه تحقیق و توسعه در مسئله هسته‌ای ادامه خواهد داشت.

صفار هرندی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها یکی از خطوط قرمز اصلی مردم و مقامات کشور در مذاکرات بود، اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما وارد این مذاکرات شدیم تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که علیه ما به استناد برخی کج‌اندیشی‌ها شکل گرفته بود و ما در صدد برچیده شدن این تحریم‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه برداشته شدن یکجای تحریم‌ها خواسته اصلی ملت ایران است، تصریح کرد: برداشته شدن بدون چون و چرای تحریم‌ها چیزی است که ما نمی‌توانیم از آن عدول کنیم و مسئله‌ای که مخل این خواسته باشد جزء خط قرمزهای ماست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حفظ عزت ملی را یکی دیگر از خطوط قرمز ملت ایران دانست و افزود: این عزت محصول یک انقلاب و روحیه استقلال‌خواهی ملت ایران است که با وقوع انقلاب اسلامی تقویت شده است و هر نگاه چپی به استقلال ما نقطع ممنوعه و خط قرمز است.

صفارهرندی ادامه داد:‌ گاهی شنیده می‌شد که در مذاکرات هسته‌ای دشمن تلاش می‌کرد تا به این خط قرمز ملت ایران تعرض کند؛ به عنوان مثال دسترسی به دانشمندان ما در واقع زیر‌آب زدن استقلال ملی است و سرکشی افراطی به تأسیسات علمی و نظامی ما یک خواسته نامعقول است که البته تا جایی که ما مطلع هستیم تیم مذاکره‌کننده در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده و توانسته مانع از این دست‌اندازی شود.

وی ادامه داد:‌ این خط قرمزها محصول چیزی است که با زندگی روزمره مردم یعنی عزت ملی آنها ارتباط دارد.

صفار هرندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌های عربی و غربی مانند العربیه سعی دارند برداشت خود را از جمع‌بندی مذاکرات القاء کنند، اظهار داشت: کارهایی که شبکه‌هایی نظیر العربیه می‌کنند و برخی رسانه‌های ما در داخل نیز از آن متأثر می‌شوند مجموعه‌ای از عملیات روانی برای تخریب روحیه ملی ماست.

وی با اشاره به سابقه خبر رسانی العربیه در طول مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: با بررسی این سابقه می‌بینید که همین شبکه حرف‌ها و مواضع مخالف حرف‌های امروز خود را تکرار می‌کرد و هم اکنون که می‌بیند جمع‌بندی دست یافتنی شده برای اینکه حالت دلنگرانی و دلمشغولی در جامعه ایجاد کند اینگونه اخبار را منتشر می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه العربیه می‌خواهد بگوید که غرب در مذاکرات هسته‌ای پیروز شده است ادامه داد: البته ما نمی‌خواهیم بگوییم که لزوماً همه آنچه به عنوان جمع‌بندی میان ما و 1+5 حاصل خواهد شد کاملاً مطابق با آرمان‌های ماست بلکه قطعاً موفقیتی نسبی شکل خواهد گرفت که از ابتدا نیز ما همین قصد را داشتیم که چیزهایی را تنازل کنیم و چیزهای ارزشمندی را به دست آوریم.

صفارهرندی ادامه داد: تنها چیزی که برای العربیه مهم است این است که اگر توافق صورت گیرد و ملت ایران همچنان قدرتمند بماند پس تکلیف پول‌هایی که در فتنه و مواردی از این قبیل خرج کرده‌اند چه خواهد شد.

ارسال نظرات