رئیس بهزیستی استان تهران خبر داد
رئیس بهزیستی استان تهران از رشد منفی ازدواج در سطح استان تهران خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۱۶۸۲
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج؛  احمد دلبری در نشست خبری خود که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: این سازمان با 159 وظیفه به طیف وسیعی از جامعه هدف خود خدمات ارائه می‌دهد و شعار امروز ما برای هفته بهزیستی تحت عنوان تنها همه با هم می‌توانیم سرلوحه کار ما است.

وی ادامه داد: سرلوحه کار ما رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه خدمت به معلولان خواهد بود و با همراهی دولت و ملت می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم تا شاهد کاهش و رفع مشکلات جامعه هدف باشیم.

رئیس بهزیستی استان تهران با اشاره به پیچیدگی زیاد مسائل اجتماعی افزود: ما نیاز داریم برنامه‌ها و ساختارها را بازمهندسی کنیم ضمن اینکه با اضافه شدن 4 منطقه به مناطق بهزیستی استان تهران باید به دنبال مدیریت یکپارچه آن باشیم.

دلبری افزود: دو رویکرد اصلی را پیش روی خود قرار دادیم، ابتدا پیشگیری در سطح یک و دو خدمات که در آن تاکید بر مناطق آسیب‌خیز و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است. در سطح دو نیز تلاش می‌کنیم با شناسایی و مداخله برای گروه‌های آسیب‌پذیر مداخلات به موقع، در دسترس و ارزان داشته باشیم.

وی گفت: در تلاشیم با همکاری استانداری تهران سند جامع کاهش آسیب‌های اجتماعی را با هدف مواردی از جمله اعتیاد، طلاق، کودکان کار و... تدوین کنیم. رویکرد دیگر ما توانمندسازی جامعه هدف است که در این راه از سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت در حل مسائل اجتماعی کمک خواهیم گرفت. 

رئیس بهزیستی استان تهران با بیان اینکه شعار اصلی ما بهزیستی اجتماع‌محور است، گفت: این موضوع تعامل همگانی را می‌طلبد و ما معتقدیم شهرداری توان زیادی برای کمک ما دارد اما همواره باید به دنبال حساس‌کردن جامعه نسبت به مسائل اجتماعی باشیم چرا که به تنهایی نمی‌توانیم به مسائل ورود کنیم و کمک مردم را نیاز داریم. 

دلبری خاطرنشان کرد: ما به دنبال پیگیری بحث سازمان داوطلبین در مجموعه بهزیستی هستیم، همچنین با توجه به وجود 2700 موسسه خصوصی و دولتی در استان تهران نیاز به سامانه سیستم نظارتی خدمات بهزیستی هستیم تا بتوانیم در خدمات کیفی‌سازی و جمع‌بندی داشته باشیم ضمن اینکه نیاز است شاخص‌هایی را تعریف کنیم که براساس آن این مراکز رتبه‌بندی شوند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال مدیریت انسان‌مدار در سازمان بهزیستی هستیم، گفت: یکی از بحث‌های حوزه توان بخشی حمل و نقل معلولان است که شهرداری به خوبی در آن ورود کرده و ما نیز برای این موضوع پرداخت ماهیانه به معلولان داریم. تلاش می‌کنیم طرح شهر دوستدار معلول و سالمند را هرچه زودتر در سطح شهر پیاده کنیم و این طرح در حال حاضر در منطقه 2 به صورت پایلوت در حال اجرا است. 

رئیس بهزیستی استان تهران با اشاره به آماری از حوزه بهزیستی استان تهران گفت: استان تهران کمترین نرخ خودکشی و میزان تصادفات برون‌مرزی را داراست اما از سوی دیگر بیشترین اتباع بیگانه را دارد و از سوی دیگر همواره با تهدیدها و آسیب‌های نوپدید روبه‌رو است. 

دلبری همچنین گفت: در تهران کمترین مجتمع خدمات بهزیستی را داریم و به لحاظ بیکاری و طلاق وضع خوبی نداریم ضمن اینکه در این استان با رشد منفی ازدواج روبه‌رو هستیم و 16 درصد طلاق در سطح کشور برای استان تهران 31 درصد است یعنی از هر 100 ازدواج بین 30 تا 35 عدد از آنها به طلاق منجر می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 450 شیرخوار در مرکز ما نگهداری می‌شوند که با چالشی تحت عنوان فرزندخواندگی در مورد آنها روبه‌رو هستیم که این با وجود 775 مهدکودک در کل استان تنها 44 هزار کودک در آنها نگهداری می‌شوند که ضریب نفوذ در مردها را به کمتر از 5 درصد رسانده و این خود نیز نیازمند بررسی است. 

رئیس بهزیستی استان تهران با اشاره به 11 هزار زن سرپرست خانوار در سراسر استان تهران گفت: با وجود 7 مرکز کاهش طلاق سال گذشته 22 هزار مورد مراجعه به این مراکز داشتیم. 

دلبری در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود نیروی انسانی در مراکز توانبخشی بهزیستی و یا شیرخوارگاه‌ها تصریح کرد: این موضوع یکی از دغدغه های ما است و ما در تلاش برای افزایش مراکز خیریه و تعداد افراد بهزیست‌یار هستیم که تمایل دارند به صورت داوطلبانه به این مراکز خدمات دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که تعامل بهزیستی با شهرداری در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان چگونه است، گفت: بحث جمع‌آوری متکدیان وظیفه سازمان بهزیستی نیست اما به خصوص در مورد کودکانی که در این حوزه هستند اگر جمع‌آوری و تحویل ما شوند، ادامه کار ما است حتی اگر بتوانیم در حد کم کردن مدت زمان حضور آنها در خیابان فعالیت می‌کنیم اما نمی‌توانیم قول دهیم که شهر روزی از متکدیان پاک شود.

ارسال نظرات