تهیه‌کننده «راه آرامش» گفت: ین برنامه در واقع پاسخی به منویات مقام معظم رهبری درباره «سبک زندگی» است و می‌کوشد، راهکارهایی برای ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی در عصر سلطه تکنولوژی بر زندگی مردم ارائه کند.
کد خبر: ۸۵۴۱۶۷۶
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه «راه آرامش» که به صورت تخصصی موضوع سبک زندگی ایرانی - اسلامی را مد نظر قرار داده، در ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 12:30 دقیقه به تهیه‌کنندگی محمد رفعتی و با اجرای علیرضا فتحی‌پور روی آنتن می‌رود. این برنامه در واقع پاسخی به منویات مقام معظم رهبری درباره «سبک زندگی» است و می‌کوشد، راهکارهایی برای ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی در عصر سلطه تکنولوژی بر زندگی مردم ارائه کند.

محمد رفعتی تهیه‌کننده «راه آرامش» در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره ایده و طرح ساخت برنامه «راه آرامش» گفت: مهــر ماه ســال 91 رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان، دانش آموزان و دیگر جوانان خراسان شمالی، «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و از نخبگان و صاحبان اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم و آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه دعوت کردند.

وی افزود: منویات آیت الله خامنه‌ای در این سفر محور و اساس شکل گیری «راه آرامش» قرار گرفت و ما تصمیم گرفتیم برنامه ای با محوریت سبک زندگی ایرانی اســلامی تولید کنیم. این برنامه گفتگو محور با توجــه به تأثیر تکنولوژی‌های جدیــد بر زندگی افراد می‌کوشد، راهکارهای ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی در این عصر را با همه مختصاتش نشان بدهد.

رفعتی اضافه کرد: «راه آرامش» تا امروز به موضوعات متعددی پرداخته که از آن‌ها می‌توان به کســب و کار، مد و لباس، گناهان زبان، روابط اجتماعی زن و مرد، تفریح سالم، آپارتمان نشــینی، معماری و دکوراسیون منزل، زینت و آرایش، مصرف گرایی، اسباب بازی‌ها، حیا و عفاف، جمعیت، پوشش، شبکه های ماهواره ای و اجتماعی، محرم و نامحرم و ... اشاره کرد.

وی در پاسخ به اینکه گاهی برنامه‌های معارفی آنقدر جدی و سنگین هستند که مخاطب با آنها ارتباط برقرار نمی‌کند، گفت: در آغاز راه این برنامه به صورت سؤال و جواب مجری و کارشناس پخش می‌شد، اما بعد احساس کردیم خلاء بزرگی که بسیاری از برنامه‌های معارفی به آن مبتلا هستند،‌ عدم ارتباط مستقیم مردم با کارشناسان است. بنابراین تصمیم گرفتیم در ساختار کلی برنامه به نحوی که امروز شاهد آن هستید،‌ تغییراتی ایجاد کنیم. در نتیجه افرادی به نمایندگی از اقشار مختلف مردم در استودیو «راه آرامش» حضور پیدا می‌کنند و به صورت رو در رو به طرح دغدغه هایشان با کارشناسان می‌پردازند. روال کار هم به این شکل است که در اتاق فکر ما برای هر برنامه 10 سرفصل تعریف می‌شود و این مسائل از قبل در اختیار میهمانان برنامه قرار می‌گیرند.

تهیه‌کننده «راه آرامش» تصریح کرد: این ادعا نیست اگر بگویم افتخارمان این است که فضای برنامه «راه آرامش» صد در صد تعاملی است و در هر برنامه خود مردم شروع کننده بحث هستند، سپس کارشناس وارد می‌شود و گفت و گوها ادامه پیدا می‌کند.

وی  افزود: کارشناسان «راه آرامش» در هر برنامه متناسب با موضوع تعیین شده، تغییر می‌کنند و لزوماً همه آنها روحانی نیستند. درست است که رویکرد اصلی برنامه ما دینی و اجتماعی است اما در این برنامه درباره مسائل مختلف مثل اقتصاد، لباس و معماری یا حتی اسباب بازی‌ها هم صحبت می‌کنیم. در حقیقت به دنبال کارکردهای دین در زندگی افراد می‌رویم و سعی می‌کنیم این موضوع را در حوزه های مختلف زندگی روزمره مردم جستجو کرده و و راهکارهای لازم را به خانواده‌ها ارائه کنیم. 

رفعتی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش بسیار توانستیم کارشناسانی را پیدا کنیم که درباره موضوعات برنامه تحقیقاتی داشــته و اطلاعات ارزشــمندی دارند.

تهیه‌کننده «راه آرامش» در  رابطه با معیارهای انتخاب مجری برنامه خاطرنشان کرد: بارها درباره مجری و تغییر آنها در برنامه «راه آرامش» به ما انتقاد شده، اما باید عرض کنم خوب یا بد! تعداد کارشناسانی که درباره زیرشاخه های سبک ایرانی ـ اسلامی صاحب نظر باشــند بســیار کم است. ما به دنبال فردی بودیم که علاوه بر تسلط بر اجرا با مباحث برنامه هم آشنایی کافی داشته باشد. چند گزینه را هم محک زدیم اما در نهایت به آقای فتحی پور رسیدیم. ایشان در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کرده‌اند اما حافظ قرآن، شاعر و نویسنده هستند و بر موضوعات مربوط به سبک زندگی تسلط کافی دارند. فاطمه رضا پور هم به عنوان مجری خانم با این برنامه همکاری می‌کنند.

وی یادآور شد: ضبط سری سوم «راه آرامش» از اول ماه رمضان آغاز و با استقبال مردم مواجه شد. این برنامه با تغییراتی در ساختار و محتوا همراه بود، مثلاً در دکور جدید این برنامه از نماد آب و رنگ آبی فیروزه‌ای و المان های سبک زندگی ایرانی اسلامی  استفاده کرده و تلاش شد حس آرامش بخشی به مخاطب القا شود.

رفعتی گفت: علاوه بر این همیشه دغدغه من به عنوان تهیه کننده برنامه های معارفی این بوده که بتوانیم در حوزه دین با مردم مصداقی و کاربردی حرف بزنیم،‌ در سری جدید تلاش کردیم سؤالات را براساس دغدغه های مردم جزئی تر کنیم و از حالت کلی گویی خارج شدیم. سعی کردیم در این ایام به موضوعاتی مثل شب های قدر، فلسفه قضا و قدر، توبه و اجابت دعا و گناهان زبانی بپردازیم. همچنین برای حیا و عفاف نیز برنامه ویژه ای در نظر گرفتیم که با مشورت با امیرحسین بانکی کارشناس روانشناسی طراحی شده و با حضور ایشان به بحث گذاشته می‌شود .

وی با بیان اینکه تا امروز حدود 180 موضوع از 200 موضوع آن را بررسی کردیم که البته در خلال پرداختن به این 180 موضوع، مباحث و سرفصل های مهم و جدیدی توسط مردم مطرح شده که قصد داریم تا پایان سال «راه آرامش» را ادامه داده و روی آنتن بفرستیم.

رفعتی گفت: رسانه ظرفیت انتقال مباحث دینی به مردم را دارد که به اعتقاد من از 30 درصد این ظرفیت هم در برنامه‌های ترکیبی استفاده نکرده‌ایم. این مسئله وظیفه سیاستگذاران برنامه های سازمان و برنامه سازان معارفی را سنگین تر می‌کند. گاهی برنامه های ما از کیفیت لازم برای جذب مخاطب برخوردار نیستند و گاهی هم مردم از زمان پخش برنامه های معارفی گله مند هستند. شاید وقت آن رسیده که نگاهی دوباره به این مقوله مهم داشته باشیم و عملکرد خودمان را بازنگری کنیم تا بتوانیم از ظرفیت مهم رسانه ملی در این راستا بیشتر بهره بگیریم.

ارسال نظرات