مومنی شریف:

حوزه هنری در اکران فیلم "رستاخیز" تابع مقررات جمهوری اسلامی است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت:کسانی که اعتراض می‌کنند، ابتدا نسخه جدید فیلم را ببینند و سپس به آن انتقاد کنند. ضمن اینکه این دوستانی باید به فیلم‌های دیگری از سینما اعتراض کنند که آن فیلم، رستاخیز نیست.
کد خبر: ۸۵۴۱۶۶۴
|
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج  محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در حاشیه مراسم اکران و رونمایی از فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره انتقادها و اعتراض‌هایی که به این فیلم وارد شده است، گفت: براساس انتقادهایی که به این فیلم وارد شد حدود 40 دقیقه از زمان فیلم کم شد. البته من در زمان اکران جشنواره هم در نسخه ابتدایی  «رستاخیز»، ایراد زیادی نمی‌دیدم. چون باید به این مهم توجه داشت که آورده این فیلم برای سینمای ایران بیشتر از ایرادات جزئی بود که به این فیلم گرفته می‌شد.

مومنی شریف اضافه کرد: «رستاخیز» چهره اسلام اموی را افشاگری می‌کند و بیش از دو سوم فیلم جبهه باطل و یزدیان را نشان می‌دهد. در فیلم می بینیم که سیدالشهدا (ع) مدافع اسلام نابی است که در حال تحریف شدن است. اتفاقا آنچه که در فیلم نشان داده می‌شود شبیه اتفاقات امروز منطقه است. مسئله فیلم «رستاخیز» مسئله امروز کشور و دنیای اسلام است و از این جهت فیلم «رستاخیز» اثری استراتژیک است و می ارزد که از مسایل جزیی که فیلمهای دیگر هم دارند بگذریم.

رئیس حوزه هنری در پاسخ به اعتراضاتی که به قصه «رستاخیز» می‌شود گفت: این درست است که «رستاخیز» یک فیلم تاریخی است، ولی قصه فیلم باید درام داشته باشد وقتی ایجاد درام هم باید شخصیت فرعی بگذاریم. 

وی در ادامه گفت: به نظر من علت حواشی که امروز برای «رستاخیز» ایجاد می‌کنند به خاطر این است که نسخه جدید این فیلم را ندیدند و بر اساس نسخه قدیمی فیلم انتقاد می‌کنند. دومین ایراد آنها هم نسبت به نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) است.

مومنی شریف در پاسخ به اعتراضات در نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) گفت: براساس نظر فقه و مراجع شیعه، نشان دادن چهره معصومین اگر وهنی ایجاد نشود، به زیبایی نشان داده شود و بازیگرش خوش سابقه باشد؛ منعی ندارد. اتفاقا چهره اکثر پیامبران اولوالعزم در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی نمایش داده شد و جهان اسلام هم آن را پذیرفته و قبول کردند. مانند چهره‌های حضرت یوسف(ع)، حضرت یعقوب(ع)، حضرت سلیمان(ع) و حضرت عیسی (ع) که پیامبران بزرگی هستند و در قرآن به عظمت انها هم اشاره شده است و آنها هم در تلویزیون پخش شدند و کسی هم ایرادی نگرفت.

وی گفت: از نظر اسلام نیز چون حضرت عباس (ع) معصوم نبودند بلکه نزدیک به معصوم هستند و در این فیلم هم می‌بینیم که چهره معصوم نمایش داده نمی شود بلکه چهره حضرت عباس (ع) نشان می دهند که پیش از این هم در شبیه خوانی ها دیده شده است و برای ما ایرانی‌ها چیز جدیدی نیست.

رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: ترس من این است که  سخت گیری‌های اینچنینی باعث شود که دیگر هیچ کارگردانی سراغ ساخت این فیلم‌ها نرود. احمدرضا درویش کارگردان «رستاخیز» مرد میدان جنگ و از خانواده شهدا است و ده سال عمر خود را برای ساخت این فیلم گذاشته است. بی انصافی است که بدون تحقیق در مورد او و فیلمش قضاوت کنیم.

مومنی شریف در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی پخش بین المللی فیلم سینمایی «رستاخیز» در کشورهای منطقه و اسلامی گفت:  نمایش خارج از کشور فیلم «رستاخیز» فعلا محدود است و زمینه اکران آن فعلا در کشورهای لبنان، سوریه، عراق فراهم شده که در عید سعید فطر آغاز می شود.

وی افزود: امیدوار هستم که نمایش این فیلم به تدریج فراگیر شود و در کشورهای دیگر هم نمایش داده شود. خوشبتختانه کشورهای منطقه محصولات گذشته ما و نگاه ایران به تاریخ و مذهب را پسندیدند. متاسفانه ممکن است حواشی که برای اکران فیلم در داخل بوجود می‌آید در اکران خارج آن هم تاثیر‌ می‌گذارد.

مومنی شریف ادامه داد: البته باید اشاره کنم که نسخه اولیه فیلم به لحاظ صحنه هایی که در کاخ یزید رخ می داد برای  مخاطب کشورهای منطقه تازگی داشت و در خارج از کشور می توانست موثرتر و مفیدتر واقع می‌شد اما به هرحال امیدواریم که از این نسخه فیلم هم استقبال شود.

رئیس حوزه هنری در پاسخ به این سوال که چقدر حوزه هنری پای اکران «رستاخیز» می‌ایستد، گفت: حوزه هنری در بخش حمایتی از اکران فیلم "رستاخیز" تابع مقررات جمهوری اسلامی است. تا زمانی که مراجع قانونی منعی برای اکران آن ایجاد نکنند ما هم مانع اکران آن نمی شویم. فکر می‌کنم که اگر آنهایی که اعتراض می کنند نسخه جدید فیلم را مشاهده کنند متوجه می شوند که ایرادتی که به این فیلم وارد می کنند درست نیست.

وی در آخر گفت: توصیه من به کسانی که اعتراض می‌کنند این است که ابتدا نسخه جدید «رستاخیز» را  ببینند و سپس به آن انتقاد کنند. ضمن اینکه این دوستان باید به  فیلم‌های دیگری از سینما اعتراض کنند که آن فیلم، «رستاخیز» نیست.

ارسال نظرات