دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با بسیج ؛
بیکاری بعنوان اصلی‌ترین دلایل افزایش خشونت در جامعه است؛ کسی که بیکار شود طبیعی است که افکار نامتعارف در ذهنش ورود پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۵۴۱۰۶۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
عباس صلاحی دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با سرویس فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج گفت؛  از جمله عواملی که باعث افزایش خشونت در جامعه میشود  فقر، بحران‌های خانوادگی، احساس تبعیض و نابرابری و طرد اجتماعی، مسائل اخلاقی و اقتصادی میشود اشاره کرد  که سطح برانگیختگی فرد را بالا می‌برد و به‌مرور آستانه تحمل افراد را در روبه‌رو شدن با مشکلات زندگی کاهش می‌دهد، افراد به دلایل گوناگون از جمله تضاد منافع با یکدیگر درگیری‌های خشونت‌آمیزدارند. و وقتی آموزش نداشته باشد که چگونه رفتار خود را تصحیح کنند به  خشونت و درگیری‌های مختلف منجر میشود.

دبیرکمیسیون اجتماعی مجلس گفت؛ زیربنای پرخاشگری و خشونت و علل آن را باید در جامعه  جستجو کرد، افزایش خشونت در جامعه می‌تواند دلایل فراوانی داشته باشد اما بخش مهمی از این مسئله به تضادهای فرهنگی در جامعه بازمی‌گردد که روز به روز این عوامل، افزایش می یابد قوانین در جامعه اجرا نمی شود؛ بنابراین شاهد افزایش خشونت نیز هستیم؛  یکی از علت های خشونت مواجه شدن با دعوا، زور و فشارهای روانی ناشی از بیکاری در جامعه است .

صلاحی در ادامه گفت؛ از طرفی بسیاری از افراد جامعه، قانون را خودشان اجرا می‌کنند و به این باور نرسیده‌اند که دستگاه‌هایی وجود دارند که حق آنان را می‌گیرد و همین امر نیز از عوامل بروز خشونت در جامعه است که این مهم نیازمند کار فرهنگی بسیاراست.

وی یکی دیگر از عوامل گسترش خشونت در جامعه ماهواره دانست و گفت؛ در اکثر سریال‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای مسائل اخلاقی وخشونت آمیز، بدون هیچ‌گونه سانسور به مخاطب ارائه می‌شود و مشکلاتی نظیر بلوغ زودرس و همزادپنداری را بوجود می­آورد. بیشترین تأثیر مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی افراد خردسال خانواده وارد می‌شود، چرا که آنان ساعات بیشتری را در منزل سپری کرده وبیشتردر معرض  برنامه‌هایی که ارزش‌ها، باورها، انتظاراتی با  جهت‌گیری‌ خاصی دارند  هستند.

وی بیکاری را  بعنوان  اصلی‌ترین دلایل افزایش خشونت در جامعه خواندو خاطرنشان کرد؛ کسی که بیکار شود طبیعی است که افکار نامتعارف در ذهنش ورود پیدا می‌کند و این مهم منشأ بسیاری از گرفتاری‌هاست و فرد را به برخی جرائم مانند اعتیاد، سرقت و دیگر مسائل اجتماعی سوق می‌دهد. وی با بیان اینکه اگر جوانی در موعد مقرر بتواند تحصیل، ازدواج و امرار معاش کند به‌ندرت برخورد نامعقولی خواهد داشت، و آن رااز عوامل کاهش خشونت در جامعه دانست.

وی در خاتمه بر کنترل هیجان‌های منفی در افراد به‌خصوص در جوانان برای مهار خشونت در جامعه با ارائه راهکار درست و کارشناسی شده تاکید کرد و گفت؛ حاکمیت و سیستم‌های اجتماعی باید جمع شوند و کارهای عظیم فرهنگی انجام بدهند تا بتوانند روند رو به رشد  خشونت افراد را در جامعه کاهش بدهند.

  
ارسال نظرات