استاندار یزد، هنر فن بیان را در آثار مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین، مثال زدنی است و این سادگی بیان و هنر او در طرح موضوعات را در کمتر مؤلفی می توان دید.
کد خبر: ۸۵۴۰۹۱۴
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: سید محمد میرمحمدی، پیش از ظهر دیروز در مراسم بزرگذاشت مهدی آذریزدی با عنوان «یاد پدر» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد با اشاره به اینکه آذریزدی ذهنی خلاق داشت و این خلاقیت را به کتابهای خود منتقل کرده بود، اظهار داشت: ذهن خلاق او علاوه بر اینکه او را ماندگار کرد، سبب خلق آثاری به زبان ساده و شیرین کرد.

وی با اشاره به استفاده مهدی آذریزدی از لهجه و گویش محلی در آثار و نوشته هایش، عنوان کرد: آذریزدی لهجه محلی را به نحوی زیبا در ادبیات نوشتاری اش وارد کرد و با این کار خود سبب شد علاوه بر اینکه سبب ماندگاری بیشتر آثارش شد، لهجه محلی را نیز احیا کرد.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: سادگی و روان بودن متن کتابهای آذریزدی، شوق خواندن این کتابها را در دل کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است و بسیاری از کودکان و نوجوانان در گذشته آثار او را پیگیری می کردند.

استاندار یزد با اشاره به اینکه آذریزدی توانسته کتاب سنگینی نظیر کلیله و دمنه را به زبان ساده و شیوای فارسی بازآفرینی کند، عنوان کرد: این سادگی سبب فهم بیشتر و علاقمندی مخاطبان وی به مطالعه آثار او شده است.

میرمحمدی تاکید کرد: در کتابهای آذریزدی با ظرافتی مثال زدی، خیر و شر، نیکی و بدی و بسیاری مضامین دیگر اخلاقی به چشم می خورد که این شیوه، راه درست را برای کودکان و نوجوانان ترسیم می کند.

وی همچنین با اشاره به تعریف و تمجید مقام معظم رهبری از آثار پدر ادبیات کودک و نوجوان در سفر معظم له در سال ۸۶ به یزد در جمع نخبگان با حضور مهدی آذریزدی عنوان کرد: ایشان فرمودند: «من وقتی کتاب ‌های آذر را تورق کردم، دیدم برای فرزندانم مناسب است، نه تنها به فرزندان خودم اهدا کردم بلکه برای کسانی که پیرامون من بودند از اقوام و فامیل، این کتاب را تدارک دیدم».

میرمحمدی تاکید کرد: این افتخار در کنار جایزه ای که آذریزدی از یونسکو دریافت کرد، نشان داد که آثار آذریزدی مورد توجه همگان قرار گرفته و در داخل و خارج کشور، مخاطبان خود را پیدا کرده است.

در این مراسم از کتاب «آذریزدی؛ شیفته کتاب» نوشته حسین مسرت با حضور استاندار، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مسئولان استان یزد رونمایی شد.

 

ارسال نظرات