گفتاری از حجت‌الاسلام ماندگاری
یک کارشناس دینی گفت: ما همگی محب اهل بیت (ع) هستیم اما بی‌حیایی، اسراف و تجمل‌گرایی، تنبلی و بی‌اعتنایی را هم دوست داریم که ائمه اطهار(ع) آنها را دوست ندارند و هر کس باید به اندازه‌ای که می‌تواند آنها را از دلش بیرون کند.
کد خبر: ۸۵۴۰۹۰۶
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری طی سخنانی با بیان اینکه دوستی پیامبر و اهل بیت (ع) راه ورود به قلعه توحید است، گفت: ما در کنار دوست داشتن اهل بیت (ع) چیزهایی را دوست داریم که با آنها سازگاری ندارد.

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در قلعه توحید وارد شویم باید آن محبت‌هایی که با پیامبر آل پیغمبر سازگاری ندارد را از دلمان بیرون کنیم. از امیرالمؤمنین (ع) سؤال کردند شما چه کار کردی علی شدی؟ فرمود: من نگهبان دلم بودم و مراقب بودم غریبه در دلم وارد نشود چرا که «القلب حرم‌الله فلاتسکن  حرم‌الله غیرالله».

این کارشناس دینی عنوان کرد: ما همگی محب اهل بیت (ع) هستیم اما چند چیز را هم دوست داریم که ائمه اطهار علیهم‌السلام آنها را دوست ندارد و هر کس باید به اندازه‌ای که می‌تواند آنها را از دلش بیرون کند. یکی از این موارد بی‌حیایی است. حضرت زهرا (س) از فرد نابینا رو می‌گرفت همچنین حضرت زینب(س) با آن عظمت که از دشمن هیچ خواهشی نمی‌کرد اما بعد از واقعه کربلا به دشمن گفت می‌شود چند چادر به ما بدهید.

وی گفت: اگر می‌خواهید با امام رضا (ع) و سایر اهل بیت (ع) در قلعه توحید زندگی کنید بیایید محبوب‌هایمان را محبوب‌هایی قرار دهیم که این خاندان آنها را قبول دارند. مردم! اهل بیت (ع) بی‌حیایی را نمی‌پسندند بیایید تلاش کنیم در عروسی‌هایمان، مهمانی‌ها، مغازه‌ها و بازارها اندکی از بی‌حیایی کم کنیم.

ماندگاری ادامه داد: نمی‌توان گفت من هم امام رضا (ع) را دوست می‌دارم و هم بی‌حیایی را! می‌دانید نتیجه‌اش چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که محبت امام رضا (ع) آن اثری که باید در زندگی ما داشته باشد، ندارد چون بی‌حیایی یک پادزهر است.

وی اسراف و تجمل‌گرایی را دومین نکته‌ای دانست که ما دوست داریم اما با محبت اهل بیت (ع) سازگاری ندارد؛ مردم! اسراف در جامعه ما زیاد شده اسراف در خوراک، لباس، لوازم زندگی، طلا و جواهرات، مبلمان، ظروف. چرا کمدهایمان شده انبار لباس! مگر شما نشنیده‌اید که فاطمه زهرا (س) یک لباس زیبا و نو داشت که آن را هم در شب عروسی به سائل بخشید.

این کارشناس دینی یادآور شد: آن سائلی که در شب عروسی حضرت زهرا (س) جلو آمد مأمور خدا بود و می‌خواست فاطمه زهرا (س) را به من و شما در عالم معرفی کند. فاطمه (س) بانویی است که لباس عروسی‌اش را به سائل می‌دهد و همان لباس قبلی را بر تن می‌کند تا سائل، ناامید از در خانه او خارج نشود.

وی تصریح کرد: بنابراین علت اینکه گاهی اوقات صدای ما به حضرت زهرا (س) نمی‌رسد به دلیل این است که موانعی وجود دارد. سعی کنیم افطاری‌ها را ساده برگزار کنیم، جهیزیه‌ها را اینقدر تجملی نکنیم کجای دین و قرآن بیان شده این قدر تجملات داشته باشیم؟!

ماندگاری گفت: تنبلی و خوشگذرانی نیز از جمله نکاتی است که ما آن را دوست داریم اما با محبت اهل بیت (ع) جور در نمی‌آید. این دنیا زنگ تفریح نیست که ما این همه به دنبال خوشگذرانی باشیم ان‌شاءالله فردا روز قیامت، زنگ تفریح ما باشد. اهل بیت (ع) با خوشگذرانی، خیلی رفیق نبودند نمی‌گویم همه‌اش مصیبت و ناراحتی باشد بلکه معتقدم باید کار و تلاش باشد و اهل بیت با کار و تلاش رفیق بودند.

وی ابراز داشت: اهل بیت (ع) با بی‌اعتنایی نسبت به ایتام هیچ سازگاری نداشتند برخی از ما در برخورد با ایتام بی‌خیال هستیم و از کنار آنها عبور می‌کنیم و می‌گوییم به ما چه. امام رضا (ع) وقتی می‌خواست به فقیری کمک کند از لای در کمک می کرد. راوی می‌گوید چرا در را باز نکردی حضرت فرمودند: ترسیدم چشمش در چشم‌هایم بیفتد و خجالت بکشد. همچنین امیرالمؤمنین (ع) کیسه نان و خرما را بر دوشش می‌گذاشت و شب‌ها به در خانه فقرا و ایتام می‌رفت.

ارسال نظرات