مدیر روابط عمومی سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به ۳۳ خدمت پرستاری که همراه بیماران بالاجبار به دلیل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها انجام می‌دهند، مزایا و فواید جذب ۱۰ هزار کمک پرستار را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۵۴۰۹۰۰
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، خدمت پرستاری از جمله مقولاتی در حوزه سلامت است که اگر تعداد کافی نیروی کادر پرستاری اعم از بیمار یار ،کمک پرستار و پرستار وجود داشته باشد هم مردم رضایت کافی از آن خواهند داشت و هم جامعه پرستاری؛ براین اساس برای رضایت بیش از پیش مردم و پرستاران باید از یک رده غیر دانشگاهی بنام کمک پرستار استفاده می‌شد.

براین اساس مدتی است در اینطرح جذب 10 هزار کمک پرستار مطرح و شروع شده است، حال علیرغم آنکه انتظار می‌رفت به‌کارگیری کمک پرستار با استقبال روبرو شود، ولی صداهای مخالفی نیز به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه جذب نیروهای کمک پرستار به نوعی در آینده برای جامعه پرستاری ایجاد مشکل می‌کند و این افراد جای پرستاران را اشغال می‌کنند؛ در حالیکه سعید لک مدیر روابط عمومی سازمان نظام پرستاری کشور با رد این مسئله  عنوان کرد: به هیچ وجه چنین مسئله ای امکان پذیر نیست زیرا کمک پرستار با مدرک دیپلم جذب می‌شود و یک دوره آموزشی را می‌بیند، در حالیکه پرستاران تحصیلات آکادمیک دارند و 4 سال تحصیل می‌کنند پس نباید این نگرانی به وجود آید که کمک پرستاران جای پرستاران را می‌گیرند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر بر حسب آمارها و با مقایسه تعداد پرستار به ازای تخت یا به ازای جمعیت و یا به ازای پزشک در ایران، به تعداد 200 هزار پرستار علاوه بر نیروهای موجود در بیمارستان‌ها نیاز است و این کمبود باعث شده است که پرستاران موجود فقط به انجام کارهای تخصصی خود در بیمارستان‌ها اکتفا کنند و به نوعی این همراهان بیمار هستند که باید کارهای اولیه بیمار را انجام دهند.

لک در توضیح بیشتر درباره معضل نگه داشتن همراهان بیماران در بیمارستان‌ها عنوان کرد: امروز با این شرایط کمبود پرستار به واقع همراه بیماران گروگان گرفته می‌شوند. البته ناگفته نماند که سوای خدمات سطح اولیه، علیرغم کمبود شدید پرستار، هر کدام از همکاران پرستار حداقل به اندازه دو نفر در حال ارائه خدمت به مردم هستند که باید از یکایک آنان تقدیر کرد.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پرستاری کشور در ادامه با اشاره به 517 خدمت که باید توسط پرستاران در بیمارستان‌ها صورت پذیرد ولی با توجه به کمبود پرستار انجام تمام این وظایف امکانپذیر نیست، بیان داشت: بنابراین تربیت و جذب 10 هزار کمک پرستار می‌تواند برای انجام کارهای اولیه بیمار مانند کمک به راه رفتن،کمک به غذا دادن، حمام بیمار و... که حدود 33 مورد است، کمک کننده است، زیرا هم اکنون این خدمات توسط همراه بیمار صورت می‌پذیرد.

لک درباره اینکه آیا کمک پرستارهای جدید عضو سازمان نظام پرستاری قرار می‌گیرند، توضیح داد: خیر، بلکه براساس ماده 16 سازمان نظام پرستاری، بهیار، کاردان و کارشناس هوش‌بری، اتاق عمل و کارشناس و مقاطع بالاتر پرستاری عضو این سازمان تعریف می‌شوند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پرستاری کشور درباره وضعیت جذب پرستاران بخش‌های دولتی در بخش‌های خصوصی که در گذشته بسیار باب شده بود، خاطرنشان کرد: این مسئله امروز دیگر با اجرای قانون ارتقای بهروه‌وری کمرنگ و یا بالعکس شده است، علیرغم آنکه اجرای قانون بهره‌وری در مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی لازم الاجرا است متاسفانه این قانون در مراکز غیر دولتی اجرا نمی‌شود و در ادامه اجرای آن در مراکز دولتی باعث شده است تا مراکز خصوصی برای پرستاران به مانند گذشته جذابیت نداشته باشد زیرا با اجرای این قانون ساعت کاری پرستاران کاهش می‌یابد.

ارسال نظرات