خبرهای داغ:
به مناسبت روز عفاف و حجاب در ميزگرد اساتيد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

هنجار‌شكني‌ با چادر بد‌حجابي

حدود 37 سال از آغاز انقلاب اسلامي مي‌گذرد؛‌ انقلابي كه هدف اصلي آن احياي ارزش‌هاي اسلامي و برقراري حدود شرعي بود اما...
کد خبر: ۸۵۴۰۵۹۸
|
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
نویسنده: زهرا چیذری
حدود 37 سال از آغاز انقلاب اسلامي مي‌گذرد؛‌ انقلابي كه هدف اصلي آن احياي ارزش‌هاي اسلامي و برقراري حدود شرعي بود اما هم اكنون چند سالي مي‌شود كه به رغم برقراري حكومت اسلامي در جامعه برخي ارزش‌ها و حدود الهي همچون حجاب با چالش جدي مواجه شده است و نمود بيروني جامعه حكايت از رواج بدحجابي در ميان بانوان و حتي در ميان آقايان دارد. ريشه‌يابي وضعيت كنوني جامعه و راهكارهاي دستيابي به وضعيت مطلوب موضوعي است كه در ميزگردي با حضور اساتيد و مسئولان بسيج طلاب خواهران در روزنامه جوان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
مصوبه عفاف و حجاب از جمله قوانين مهجوري است كه در سال 1384 با رأي نمايندگان مجلس به تصويب رسيد اما با بررسي وضعيت كنوني جامعه مي‌توان دريافت اين قانون به درستي اجرا نشده است. اين نكته‌اي است كه شهيندخت مولاوردي معاون زنان و خانواده رئيس‌جمهور نيز با اذعان به آن گفته است: وضعيت عيني جامعه نشان مي‌دهد در اجراي قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبوده‌ايم و حتي از اهداف آن روز به روز بيشتر فاصله گرفته‌ايم. به گفته وي طبق قانون راهكار گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، 24 دستگاه دراين زمينه وظيفه دارند. با توجه به فاصله زماني تصويب اين قانون و تحولات جهاني و جامعه و خانواده در ايران اين مصوبه مورد بازنگري قرار گرفته است. به باور وي لازم است از بايد به باور، از تبليغ به تعميق و از فعاليت محوري به اثربخشي برسيم و سمت و سوي حركت‌هاي فرهنگي به سمت باور و اعتقاد پيش برود چراكه اعتقاد و باور مقدمه عمل است.

    روندي طولاني براي ترويج بدحجابي

فاطمه ريحاني مدير و فرمانده مدرسه علميه زهراي اطهر در پاسخ به سؤالي درباره چرايي وضعيت كنوني عفاف و حجاب در جامعه در ميز‌گردي كه به مناسبت روز عفاف و حجاب و با همراهي بسيج جامعه زنان در روزنامه جوان برگزار شد، گفت: حجاب نمود بيروني بحث حيا و عفاف است و بررسي اينكه چرا امروز به اينجا رسيده ايم نياز به جريان شناسي دارد. به گفته وي حجاب در زن ايراني حتي به قبل از اسلام باز مي‌گردد اما سرآغاز كشف حجاب به اواخر دوره قاجار و عصر ناصرالدين شاه قاجار باز مي‌گردد. تا آن دوران هم در بحث حجاب نگاه از سوي مردان رعايت مي‌شد و هم بحث پوشش از سوي زنان انجام مي‌گرفت اما اينكه امروز وضعيت حجاب و عفاف به اين شكل ديده مي‌شود امري يك روزه نبود و طي يك فرآيند چند صد ساله اتفاق افتاد. ريحاني افزود: رضاخان هم سال 1304 بر سر كار آمد اما 1314 كشف حجاب قانون شد، بنابراين تبديل پوشش چادر به وضعيت بدحجابي و بي‌حجابي در دوره رضاخان، محصول يك فرآيند طولاني سلبي و ايجابي بود. نمود بيروني اين ماجرا اين بود كه رضاخان مي‌خواست با زور حجاب را از سر زنان بردارد اما در عمل كارهاي زيرساختي فراواني صورت گرفت. نمونه آن مدارسي بود كه توسط مسيونرهاي مسيحي اداره مي‌شد واز همان دوره قاجار پا گرفت و دختران را به طور رايگان وبا ارائه امكانات ثبت نام مي‌كردند. وي با اشاره به تشكل‌هايي كه زنان بدون حجاب ظاهر مي‌شدند، ‌افزود: بر اين اساس اگرچه حجاب در زمان رضاخان با اسلحه از سر زنان برداشته شد اما مي‌بينيم در زمان محمدرضا وقتي علما از او خواستند قانون كشف حجاب را لغو كند وي بدون هيچ مقاومتي اين كار را انجام داد چون آنقدر كار فرهنگي از طرق مختلف و رسانه‌ها انجام شده بود كه ديگر نيازي به اين قانون نبود. به باور ريحاني تئوري‌ها ونظريه‌هاي اسلام درباره پوشش بسيار كامل است و خيلي از خانم‌هاي بد حجاب هم اين احكام و نظريه‌ها را خوب مي‌دانند اما آنجا كه بايد اين احكام به يك باور تبديل شود و موجب شود اين اعتقاد را در حجابشان نشان بدهند ماهواره‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي وارد مي‌شوند و به مقابله با اين جريان مي‌پردازند. وي در رابطه با راهكارهاي مواجهه با اين پديده گفت: در بحث حجاب هم بايد راهكار ايجابي داشت و هم سلبي. در بحث ايجابي كار بايد كار فرهنگي و تبليغي انجام بگيرد و حوزه‌ها و نيروهايي كه در زمينه اعتقادي حرفي براي گفتن دارند فعال شوند اما در عين حال بايد امر به معروف صورت گيرد، نياز به كار سلبي هم حس مي‌شود. در اين زمينه ما نياز به ساختاري داريم كه لازم است، همه نهادها فعال شوند.

    شكل‌گيري پديده چادري‌هاي بدحجاب

زهرا رحمتي مدير و فرمانده مدرسه علميه ولي عصر نيز با اشاره به بحث جدي‌تر گرفته شدن اجراي قوانين مرتبط با عفاف و حجاب در ادارات و مراكز آموزشي و دانشگاه ها  افزود: چنانچه وضعيت حجاب در ادارات و دانشگاه‌ها درست شود، درسطح جامعه نيز با وضعيت مناسب تري مواجه خواهيم بود چراكه اغلب بانوان در جامعه همين بانواني هستند كه شاغل يا مشغول به تحصيل‌ هستند. به باور وي وقتي قانون اجرا نمي‌شود، عملاً دست اندركاران و مديران جامعه به بدحجابي دامن مي‌زنند در حالي كه بايد قواي سه‌گانه بر اين موضوع نظارت داشته باشند و قانون اجرا شود اما وقتي با قانون برخورد سليقه‌‌اي مواجه مي‌شود، كمرنگ مي‌شود. اين فعال استاد حوزه علميه همچنين به نقش رسانه‌ها در بدحجابي جامعه اشاره كرد و افزود:‌ما با پديده بدحجابي در خانم‌هاي با‌حجاب هم مواجهيم. خانم‌هايي كه به ظاهر چادر بر سر دارند اما با لباس‌هاي نامناسب، ساپورت و آرايش كامل در جامعه تردد مي‌كنند و به نوعي هنجار‌شكني مي‌كنند. بنا به تأكيد رحمتي براي حل مشكلات عفاف و حجاب بايد از صدا و سيما و برنامه‌ها و سريال‌ها آغاز شود.

    گزارش و همايش به جاي كار زير ساختي

زهرا رئيسي، جانشين فرمانده حوزه بسيج طلاب حضرت خديجه (س) نيز با اشاره به تاريخ كشورمان گفت: در تاريخ كشور زنان با وقار و داراي درجات بالاي اجتماعي از نوع پوشش مشخص مي‌شدند و در كجاوه‌ها و با پوشش در جامعه حاضر مي‌شدند اما زناني كه كنيز بودند سر برهنه و پا‌برهنه بودند و از روي لباس آنها مي‌شد طبقه اجتماعي‌شان را حدس زد. به باور وي نيز كم‌كاري‌هاي رسانه‌اي موجب شده است تا وضعيت عفاف و حجاب به اين شكل در بيايد. بنا به تأكيد ريحاني هم رسانه و هم حوزه علميه و بسيج در اين زمينه كم‌كاري‌هايي داشته‌اند و كارها صرف گزارش دادن و همايش‌هاي نمادين برگزار كردن بوده است.

    شبهه براي تزلزل بنيان خانواده

ناهيد دميرچي، مسئول بسيج طلاب و روحانيون سپاه محمد رسول الله نيز در اين ميزگرد با تأكيد بر وجود يك دشمن بيروني فعال در اين زمينه افزود: براي آنكه ما مبلغاني را تربيت كنيم كه به بحث تقويت حجاب و عفاف بپردازند، نيازمند زير‌ساخت‌هايي هستيم. به باور وي ماهواره و شبكه‌هاي مجازي به زنان ما القا مي‌كند زنان در غرب و شرق حجاب ندارند اما دينشان را دارند و راحت‌تر هم هستند و اين يعني فمنيست شرق و غرب آهسته‌آهسته به جامعه ما نفوذ پيدا مي‌كند. بنا به تأكيد دميرچي اين در حالي است كه زن مسلمان ما فعاليت خاص خود را دارد و دين به ما ياد مي‌دهد كه چگونه بايد در محيط‌هاي كاري با نامحرم رفتار كنيم و نتيجه آن مي‌شود تحكيم بنيان خانواده اما تمام سريال‌هاي ماهواره‌اي با ايجاد شك و شبهه تلاش دارند تا بنيان خانواده‌هاي ما را با تزلزل مواجه كنند. نسرين كاظمي مقدم، مدير و فرمانده حوزه علميه كريمه اهل بيت نيز در اين نشست با تأييد بر اينكه بدحجابي از جمله مسائلي است كه معلول عوامل و دلايل متعدد است، ‌افزود: حجاب ريشه در حيا دارد و عوامل متعدد روحي و رواني موجب شده تا به اين شكل برسيم. به گفته وي، اوايل انقلاب حجاب دستوري برقرار مي‌شد ضمن آنكه فضاي جامعه سنتي و معنويت حاصل از جنگ را داشتيم اما با پايان جنگ عوامل ديگر آغاز به كار كردند. وي با تأكيد بر اينكه در تمامي بخش‌ها شاهد كم كاري هستيم، ‌تصريح كرد: عوامل سياسي، ‌فرهنگي، ‌اجتماعي و اعتقادي در اين زمينه نقش داشته و براي راهكارها هم بايد عوامل متناظر به همين را در نظر داشت. گفتني است مشروح اين ميز‌گرد متعاقباً منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات