خبرگزاری بسیج: مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک از ساخت درمانگاه در تمامی 22 منطقه شهر تهران برای رفاه حال سالمندان و معلولان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۴۰۴۷۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ محسن پزشکی خاطر نشان کرد: با رایزنی هایی که با شهرداری پایتخت صورت رفته است، مقرر شد در 22 منطقه تهران قطعه زمینی در اختیار آسایشگاه کهریزک قرار بگیرد و با کمک خیرین درمانگاه هایی در این مناطق احداث شود تا سالمندانی که نیاز به خدمات روزانه دارند به این مراکز مراجعه کنند.

وی دردیدار رئیس اداره بهزیستی استان تهران و ادارات بهزیستی ری و شمیران، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، مسئولان و اعضای شورای شهر کهریزک، مسئولان انتظامی و ادارات شهرستان ری، ائمه جمعه باقرشهر و کهریزک و جمعی از خبرنگاران ابا سالمندان و معلولان این مرکز، گفت: مجموعه خیریه کهریزک در ابتدای فعالیت تعدادی انگشت شمار افراد سالمند و معلول را نگهداری می کرد که با همت خیرین کشور و حتی ایرانیان مقیم خارج کشور 1750 نفر از معلولان جسمی حرکتی، سالمندان و بیماران مبتلا به ام اس را زیر پوشش دارد.

 وی افزود: حدود چهار سال پیش قطعه زمینی از سوی شهرداری تهران در اختیار مسئولان خیریه کهریزک قرار گرفت و به کمک خیرین به عنوان پایلوت، ساخت اولین مرکز خیریه در شمال بزرگراه همت واقع در منطقه 22 شهرداری تهران آغاز شد که بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد و فعالیت خود را زیر نظر هیات موسس، هیات امنا و هیات مدیره آغاز می کند و سالمندان این منطقه که نیاز به تخت های شبانه ندارند می توانند از این مراکز استفاده کنند و شب ها نزد خانواده هایشان برگردند. 

پزشکی گفت: به اعتقاد بزرگان مجموعه کهریزک شرایط برای توسعه این مرکز در آینده غیر قابل کنترل خواهد شد بر همین اساس از 10 سال پیش احداث مجموعه دیگری را در کرج کار در زمینی به وسعت 8000 متر مربع آغاز کردیم که هم اکنون از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و طی یک سال گذشته بخش های نگهداری سالمندان و معلولان کودکان این مرکز راه اندازی شده است و به شهروندان شهرستان های اطراف استان البرز خدمات ارائه می کند.

این مقام مسئول در موسسه خیریه کهریزک گفت: سال 83 درمانگاه مجهزی در منطقه مستضعف نشین و نیازمند افسریه توسط یک خانواده خیر ساخته شد که متولیان آن توان اداره کردن این درمانگاه را نداشتند و مسئولیت اداره این مرکز را به موسسه خیریه کهریزک واگذار کردند که در حال حاضر روزانه به 1500 بیمار در این درمانگاه خدمات ارائه می شود.

 پزشکی در مورد تاریخچه آسایشگاه خیریه کهریزک اظهار داشت: این مجموعه از سال 51 در یک قطعه زمین به وسعت 40 هکتار اهدایی شادروان حاج حسن محمدی و به همت شادروان دکتر حکیم زاده فعالیت خود را آغاز کرد و امروز پس از 43 سال در   180 هزار متر مربع زیر بنا در 24 بخش به جامعه معلولان، سالمندان و بیماران مبتلا به ام اس، خدمات ارائه می کند و سرآمد خدمتگذاری به نیازمندان در کشور است.

 مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه کهریزک با اشاره به فعالیت 32 ساله خود در این مجموعه اظهار داشت: در مدتی که مجموعه خیریه کهریزک  فعالیت خود را شروع کرده تمام سعی و تلاش مسئولان آن پذیرش افرادی بوده است که نیازمند واقعی باشند و این افراد حتما زیر نظر کارشناسان زبده بویژه فعالان امور اجتماعی ارزیابی و  سپس بستری، نگهداری و حمایت شوند.

 پزشکی با اشاره به معضلات عمده ای که در سطح مراکز نگهداری سالمندان و معلولان وجود دارد، تصریح کرد: با تلاش همکارانمان، افراد نیازمند را در بهترین شرایط زیستی توانبخشی، کار درمانی و ارائه خدمات جانبی نگهداری، درمان و توانبخشی می کنیم و علاوه بر آن از نهضت سواد آموزی تا دروس مقدماتی و پیشرفته دانشگاهی کلاس هایی برای مددجویان برگزار کرده ایم که شماری از آنها به دانشگاه های مختلف راه پیدا کرده اند. معلمانی که به این عزیزان درس می دهند نیکوکارانی هستند که داوطلبانه علی رغم اینکه در آموزش و پرورش و مدارس مشغول تدریس هستند در آسایشگاه خدمت می کنند و مشابه همه دانش آموزان کشور در پایان از آنها آزمون به عمل می آید و در صورت قبولی به کلاس های بالاتر می روند. کلاس های فرهنگی و هنری، کلاس های آموزش زبان انگلیسی و موسیقی در رشته های مختلف، نقاشی و تئاتر معلولین نیز برای این افراد دایر می شود.

همچنین در ماه مبارک رمضان بیش از 250 نفر با خواندن یک جزء قرآن را ختم می کنند.  

پزشکی با بیان اینکه منابع موسسات خیریه از طریق کمک های مردمی تامین می شود، اضافه کرد: این کمک ها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور گاهی اوقات کم یا زیاد می شود اما به رغم مشکلات موجود،آخرین بیلان مالی کهریزک نشان می دهد        85 درصد هزینه های جاری این مجموعه از محل کمک های نقدی و غیر نقدی هموطنان داخل و خارج کشور و 15 در صد هزینه های جاری از طریق کمک های دولتی و یارانه های بهزیستی تامین می شود و مختصری هم از طریق مستمری تعداد کمی از سالمندان که همسر و فرزندی ندارند و در اینجا بستری هستند به حساب مجموعه کهریزک واریز می شود.

وی تصریح کرد: بعد از درگذشت اعضای اصلی هیات موسس، خانواده های درجه یک آنان از جمله همسر، فرزندان و یا داماد ها جایگزین آنها شده اند و چرخ های این مجموعه را به حرکت درآورده اند و تمام خدمات 43 ساله این گروه بدون دریافت وجه و داوطلبانه بوده است.  

وی اضافه کرد: حتما نباید سالمندان یا معلولانی که در این مراکز نگهداری می شوند از خانواده و بستگان خودمان باشد تا به آنها سرکشی کنیم، تمام افرادی که در این مراکز زندگی می کنند به اشکال گوناگون و به دلایل مختلف از جمله معضلات اجتماعی، اقصادی، فرهنگی و خانوادگی به این گونه مکان ها پناه آورده اند و قرار نیست که اینها را رها کرده و تنها بگذاریم و فقط در روز جهانی سالمند افراد معدودی به ملاقات آنها بیایند، بلکه مناسبت های مختلف بویژه اعیاد مذهبی بهترین زمان برای دلجویی و سرکشی به این عزیزان است چرا که آنها همیشه چشم به راه  هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کارگاه های کار درمانی گفت: عمده تلاش دست اندر کاران موسسه این است که افراد بر روی تختهایشان رکود، بلا تکلیفی و بلا استفاده بودن را احساس نکنند، بلکه توانایی های بالقوه و مختصری که دارند تبدیل به توانایی های بالفعل شود و از عملکرد خودشان احساس رضایت داشته باشند بر همین اساس ساختمانی را با عنوان توانبخشی با حدود 40 کارگاه کار درمانی شامل کارگاه قالیبافی، نقاشی، خطاطی، کامپیوتر، مکرومه بافی، بافندگی روی پارچه، کفاشی، مینا گری، شیشه گری، سفالگری، معرق،نقاشی روی شیشه و... راه اندازی کرده ایم که دراغلب این کارگاه ها مربیانی که خیلی ازآنها افراد داوطلب و نیکوکار هستند حضور پیدا می کنند و به مدد جویان آموزش می دهند.

وی اضافه کرد: تعدادی از معلولان که دستهایشان به دلایل مختلف قطع شده و از ناحیه دست دچار معلولیت هستند با پاهای خود کارهای هنری را تولید می کنند که آثار آنها از لحاظ کیفی و هنری در سطح بالایی است و حتی می توانیم به نام کالای صادراتی از طریق سازمان های مربوط  آن را در اختیار مردم قراردهیم.

 وی اظهار داشت: تولیدات این کارگاه ها از لحاظ در آمد و کمک مالی به مجموعه کهریزک نقشی ندارد بلکه فقط پویایی و تحرک معلولان مطمح نظر ما است؛ فقط کار گاه خیاطی ما در زمینه کسب در آمد فعال است که با توجه به گستردگی کار، علاوه بر تامین نیازهای داخلی مجموعه خیریه کهریزک، از جمله لباس بیماران، لباس کارکنان، نیازهای تخت های عمومی مجموعه، برای شرکت ها، کارخانجات، بیمارستان ها و موسسات مختلف لباس تولید می کند.

ارسال نظرات