مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر تهران اعلام کرد
نشست خبری نماز عید سعید فطر در ستاد نماز جمعه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۴۰۳۴۹
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری سید یدالله شیرمردی مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر تهران صبح امروز در ستاد برگزاری نماز جمعه تهران برگزار شد. 

وی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت نماز عید فطر گفت: این نماز یکی از نمازهای کلیدی در دین اسلام است. عید فطر بازگشتی به فطرت است و تولدی دوباره برای ما می‌باشد. بویژه نمازی که توسط ولی امرمسلمین امام خامنه‌ای برگزار می‌شود. خصوصا در این اوضاع، این نماز پیوند امت و ا مامت می‌باشد. در اوضاع جنگ و ستیز امروز در منطقه؛ زمانی که رسانه‌ها این نماز باشکوه را مخابره می‌کنند این جمعیت عظیم باعث آرامش و آب سردی بر این فتنه‌هاست. در حقیقت این پیوند بین امت و امامت باعث خنثی شدن توطئه‌هاست.

وی ادامه داد: از زمانی که از سمت ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری عید فطر اعلام شود ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم. اگر عید فطر در روز جمعه باشد ما این آمادگی را داریم که نماز را در مصلای امام خمینی برگزار کنیم. این ستاد از بیش از 15 کمیته تشکیل شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. 

شیرمردی به کمیته حمل و نقل و ترافیک اشاره کرد و گفت: این کمیته علاوه بر اینکه رفت و آمد به مصلای امام خمینی(ره) را با توجه به مسیرها مشخص می‌کند مسئولیت حمل و نقل را نیز برعهده دارد. از ساعت 4 صبح مترو آمادگی حمل و نقل زائران و نمازگزاران را به مصلی دارد. نزدیک به 2500 دستگاه اتوبوس به غیر از بی‌آر‌تی‌ها آماده خدمت رسانی و حمل و نقل به زائران می‌باشد. همچنین 550 دستگاه ون در اختیار این کمیته می‌باشد تا در جاهایی که امکان حرکت اتوبوس وجود ندارد مردم را منتقل کنند. بیش از هزار نفر از پلیس راهور و انتظامی مسئولیت سازماندهی مردم را به مصلی و خیابان‌های اطراف برعهده دارند که سردار حسینی فرمانده راهور مسئولیت این کمیته را برعهده دارد. در این کمیته انیمیشنی را طراحی کردند که در آن دسترسی‌ها، موقعیت پارکینگ‌ها و دیگر امکانات رابه خوبی به مردم نشان می‌دهد. همچنین نقشه‌های جامعی توسط این کمیته و شهرداری تهران چاپ شده است که در سطح وسیع در آخرین نماز جمعه اتوبوس‌ها و مترو توزیع خواهد شد. مشکلی که سال گذشته داشتیم این بود که مردم دسترسی‌ها، درب‌های ورودی و... را نمی‌دانستند. 

وی به ایستگاه‌های پذیرایی و صلواتی اشاره کرد و گفت: ستاد پشتیبانی عید فطر ایستگاه‌های صلواتی را در نظر گرفته است که در آن پذیرایی از مردم صورت می‌گیرد. همچنین در اتوبوس‌ها و مترو نیز پذیرایی از مردم صورت خواهد گرفت. چرا که مستحب است مردم قبل از این نماز افطار کرده باشند. از اذان صبح تا اذان ظهر مترو و اتوبوس رایگان می‌باشد. همچنین ون‌ها نیز به صورت صلواتی خدمت‌رسانی رایگان خود را انجام خواهند داد. 

شیرمردی در بخش دیگری از سخنان خود به کمیته صدا در برگزاری نماز عید فطر تهران اشاره کرد و گفت: این کمیته از چندین دستگاه تشکیل شده است که کیلومترها صوت را برای افرادی که در اطراف مصلی هستند پخش می‌کند تا آنها صدای خطیب را بشنوند. همچنین کمیته بهداشت، امداد و نجات نیز با سرپرستی آقای موسوی رئیس اوورژانس تهران به مردم خدمت‌رسانی خواهد کرد. در این کمیته برای نمازگزاران امکانات رفاهی پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن تمامی نمازگزاران بیمه شده تا اگر احیانا برای شخصی مشکلی پیش آمد توسط اورژانس معاینه شده و خدمات بهداشتی به او ارائه شود. 

در کمیته انتظامات و اجرایی نیز 3 هزار نفر از خواهران و براداران کار راهنمایی و سازماندهی مردم، رعایت جهت قبله و برقراری نظم و آرامش را برعهده دارند. در همین جا از مردم عزیز خواهش می‌کنیم که به پلیس راهور و این کمیته توجه کنند. چرا که پلیس راهور براساس مصالحی دقیق پارکینگ‌ها را تهیه کردند. اگر افراد به توصیه‌های آنان توجه نکنند مشکلاتی فراوانی ایجاد شده و خیلی از رفاهیات که برای مردم در نظر گرفتیم به نحو احسن اجرا نمی‌شود. 

مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر به پارکینگ‌های اختصاص یافته اشاره کرد و گفت: برای نمازگزاران به تعداد کافی پارکینگ در نظر گرفته‌ایم. پارکینگی که در شمال مصلی واقع است ظرفیت 6 تا 7 هزار خودرو را دارد همچنین برای افرادی که از جنوب مصلی می‌آیند پارکنیگ عباس‌آباد به ظرفیت 4 تا 5 هزار خودرو در نظر گرفتهشده است علاوه بر آنها پارکینگ بنیاد مستضعفان، بیهقی و استانداری و سازمان راه‌آهن نیز به آن اضافه شده که نزدیک به 4 تا 5 هزار ظرفیت خودرو نیز افزوده می‌شود. از مردم خواهش می‌کنیم که از حمل و نقل عمومی بویژه مترو استفاده کنند. متروها در ساعات پیک انتقال مردم هر 3 دقیقه یکبار به سمت مصلی حرکت خواهند کرد و از ساعات اولیه صبح نیز هر 5 دقیقه یکبار حرکت خواهند داشت. 

وی خاطرنشان کرد: برای حضور گسترده روحانیون و مردم کمیته روحانیون را در نظر گرفته‌ایم ما شاهد جمعیت گسترده عظیم نمازگزاران از اقشار مختلف همانند بازاریان، هیئت مذهبی و... هستیم که به صورت خودجوش گروه تشکیل داده‌اند و ما امکانات رفاهی در اختیار آنان قرار دادیم. کمیته مدیریت مصلی نیز وظیفه امور داخلی خود مصلی را برعهده دارد. 

شیرمردی به کمیته رسانه‌های بیداری و شنیداری و مجازی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه آنها کار اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند توقع داریم که در باره موضوع و اهمیت عید فطر و... کار فرهنگی انجام دهند. با توجه به تجربه برگزاری نماز در مصلای تهران توقع برگزاری شکوهمند آن را داریم. دو ایستگاه مترو در خود مصلی و در شمال و جنوب آن قرار دارد همچنین درایستگاه‌های نزدیک به مصلی نیز ون قرار دادیم. توقع داریم که مردم از همان اوایل صبح حرکت کنند. چرا که در میادین شهر اتوبوس‌ها آماده خدمت‌رسانی هستند. این کار باعث می‌شود از ازدحام جلوگیری شود. 

مسئول ستاد برگزاری نماز عید فطر تهران در پایان اعلام کرد: مراسم راس ساعت 7 صبح با تلاوت آیات قرآن و گروه تواشیح آغاز خواهد شد. راس ساعت 8 نیز نماز عید فطر به امامت ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای اقامه خواهد شد. کلیه درب‌ها از اذان صبح باز است و مسئولان ما مردم راپذیرش می‌کنند. مردم به بنرها و بروشورهایی که از سوی صدا و سیما منتشر می‌شود توجه کنند. خواهران و برادران توجه داشته باشد که از هر درب مصلی که وارد شوند می‌توانند به محل برگزاری نماز دسترسی داشته باشند. 

ارسال نظرات