کارشناس ارشد احیای بناهای تاریخی؛
کارشناس ارشد احیای بناهای تاریخی گفت: بستر سنگی ویژگی منحصر به فرد شهر ابرکوه است که با توجه به معماری متمایز شهرستان می توان صنعت گردشگری آن را نیز رونق بخشید.
کد خبر: ۸۵۴۰۲۸۲
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، طرح جامع بستر سنگی شهر ابرکوه ابتکاری ارزشمند است که توسط زهره فلاح زاده کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی مطرح گردید و مورد تقدیر و استقبال شهرداری ابرکوه قرار گرفت که هدف از اجرای آن تجزیه و تحلیل معماری و شهرسازی در جهت حفاظت از معماری و شهرسازی این شهر می باشد.

فلاح زاده در خصوص این ویژگی منحصر به فرد ابرکوه اظهار کرد: در عصر حاضر که صنعتی شدن، سبب ایجاد جریانی تحت عنوان توسعه پایدار و معماری پایدار گردیده است، بررسی معماری بومی ایران می تواند راهگشای بسیاری از دغدغه های دنیای معماری مدرن باشد که ابرکوه از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: معماری ابرکوه ترکیبی است از معماری مناطق کویری و مناطق کوهستانی؛ این شهر اگر چه در پهنه کویر آرمیده است اما به نوعی برخی ویژگی معماری مناطق کوهستانی را نیز می توان در آن دید. معمار شهر سپید که شهر اولیه بوده را کاملا از خشت و گل ساخته است، اما زمانی که برای ساخت شهر جدید وارد منطقه ای با بستر سنگی می شود به قابلیت های این بستر می اندیشد و سعی می نماید با این شرایط طبیعی ارتباط برقرار کند، که نتیجه آن تامین آرامش خاطر ساکنان منطقه می گردد.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: آنچه انسان را آزرده می سازد تخریب بسیار سریع این بستر ارزشمند است که سرعت تخریب را بسیار بالا برده است؛ خانه های جدیدی که در حال ساخت هستند کار خود را با تخریب لایه های سنگی شروع می کنند، این در حالی است که این شهر با داشتن جاذبه های بسیار قوی گردشگری همچون سرو کهنسال و گنبد عالی و ...  توانایی جذب بالای گردشگری را داراست که در صورت توجه به شهرسازی و معماری متمایز آن می توان بر رونق این صنعت در این شهر افزود.

شهرداری ابرکوه نیز امیدوار است با همکاری ارگان های ذیربط و توجه مسئولین شهر از جمله فرمانداری، شورای شهر و اداره میراث فرهنگی و ... این موضوع مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد و با اختصاص اعتبارات لازم در این زمینه، منجر به دستیابی به طرح های اجرایی راهگشا در راستای توسعه پایدار شهری گردد.

ارسال نظرات