آیت‌الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت"؛
پیامبر اکرم(ص) فرمود: معیار ارزش مال، ثروت و نفوذ اجتماعی نیست بلکه معیار ارزش ایمان به خداست.
کد خبر: ۸۵۴۰۰۳۹
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: در مکتب امام سجاد (ع) از صحیفه سجادیه دعای مکارم الاخلاق درس اخلاق می خوانیم. در برنامه گذشته به این جمله رسیدیم که امام (ع) به پیشگاه خدا عرضه می دارد: خداوندا مرا در بهترین مسیرها قرار بده.

وی اظهار داشت: برای اصلاح جامعه سه  موضوع باید اصلاح شود، نخست اینکه ارزش های حاکم بر جامعه اصلاح شود، دوم منش های افراد و سوم روش های حاکم بر اعمال آنها است. پیامبر اکرم (ص) قیام کرد که جامعه جاهلی آلوده به انواع مفاسد، زشتی ها، بدبختی ها را می خواهد اصلاح کند. باید اول ارزش های حاکم بر جامعه اصلاح شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: ارزش حاکم بر آنها این بود که کسی دارایی هایش بیشتر یا فرزندانش بیشتر باشد. فرزندان نقشی در پیشرفت آنها داشتند. هنگامی پیامبر اکرم (ص) برای نبوت قیام کرد، گفتند جای تعجب است اگر خداوند می خواست پیامبر بفرستد باید یکی از ثروتمندان مکه یا طائف را ماموریت بدهد، این همان تفکر فرعونی بود. فرعون هم گفت موسی(ع) که پیامبر است پس چرا دستبند طلا ندارد.

وی ضمن اشاره به این نکته که پیامبر اکرم (ص) فرمود "معیار ارزش مال، ثروت و نفوذ اجتماعی نیست بلکه معیار ارزش ایمان به خداست" تصریح کرد: جامعه تغییر کرد، محصول جامعه قبلی ابوجهل ها و ابولهب ها بود و محصول جامعه اسلامی سلمان و مقداد و عمار یاسرها بود. هم اکنون همین اختلافی که ما با دنیای غرب مادی داریم، آنها معیار ارزش شان دلار است، در حالی که جامعه اسلامی ما مخصوصاً بعد از انقلاب این معیار ارزش نخواهد بود، و بعد از آن باید منش ها اصلاح شود.

آیت االله مکارم شیرازی گفت: یک انسان ارزش وجودی اش چیست؟ شخصیت انسان به داشتن مال و ثروت یا داشتن تقوا است؟ منش اشخاص با میزان تقوا حساب می شود. هر چه تقوا بیشتر پرهیز از گناه و خلاف بیشتر و منش آن شخص نیز بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: این مطلب که اصلاح شد، پیامبر به سراغ روش ها رفت و مطابق فرمان قرآن روش معتدل را در مقابل افراط و تفریط انتخاب کرد. ما شما را امت معتدل و میانه قرار دادیم، آنهایی که افراط و یا تفریط می کنند در مسیر غلط قرار گرفته و باید برگردند. آنهایی که تند رفتند برگردند و آنهایی که کندی کرده و عقب ماندند، به ما برسند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در صلوات شعبانیه همین معنا آمده، پیامبر گرامی اسلام کسی بود که تندروان باید به سوی آن بازگردند، او در خط اعتدال حرکت می کرد. اعتدال خط اسلام است، ما باید این مسیرهای سه گانه را درست کنیم تا مصداق کلام امام سجاد (ع) بشویم که می گوید خداوندا بهترین مسیرها را در اختیار من قرار بده.

آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: در آخرین روزهای ماه رمضان از خداوند می خواهیم که بهترین طریق ها را در برابر امت ما قرار بده تا بتوانیم در مسیر صحیح حرکت کنیم و ان شالله بر دشمن هایی که در داخل و خارج داریم بر آنها پیروز شویم.
ارسال نظرات