سرپرست هيات كاوش در محوطه باستاني ميرك:
سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستاني میرک گفت: استان سمنان به دليل برخورداري از تپه‌ها و محوطه هاي مهم تاريخي، محل مناسبي براي ايجاد و راه اندازي مركز مطالعات عصر سنگ است.
کد خبر: ۸۵۳۹۲۹۷
|
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، حامد وحدتي نسب در جمع خبرنگاران با اشاره به كاوش سال گذشته خود در كوير حاج علي قلي دامغان اظهار داشت: استان سمنان از نظر داشتن اين نوع محوطه‌ها در ايران منحصر به فرد است.

وي گفت: با راه اندازي مركز مطالعات عصر سنگ در سمنان، دانشجويان و پژوهشگران داخلي و خارجي مي‌توانند علاوه بر حضور در استان و مشاهده از نزديك محوطه ها، در اين مناطق به انجام تحقيق و كاوش بپردازند.

وحدتي نسب، افزود: به حدي اطلاعات در اين مناطق وجود دارد كه صدها نفر مي‌توانند پروژه علمي در اين زمينه تعريف كنند.

دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، هدف از انجام كاوش در ميرك را جمع آوري اطلاعات در رابطه با زندگي انسانها در بيش از 100 هزار سال گذشته در اين منطقه عنوان كرد و گفت: اطلاعات ما در اين زمينه كم و ناقص است.

مرحله جديد كاوش در محوطه پارينه سنگي ميرك سمنان با حضور باستان شناسان ايراني و فرانسوي در حال انجام است.

در این فصل از طرح، كار گمانه زنی در محوطه میرک براي مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام مي‌شود.

میرک به لحاظ نوع و پراکنش دست افزارها و همچنین ابعاد محوطه در زمره یکی از بزرگترین محوطه های روباز پارینه سنگی در ایران و چه بسا خاورمیانه است.

 محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها