شمار بازيكنان ايراني در ليگ قطر رو به افزايش است
اخبار نقل و انتقالات اين روزهاي رسانه‌ها حكايت از حضور چشمگير فوتباليست‌هاي ايراني در ليگ قطر دارد، به طوري كه هر روز شاهد حضور يك بازيكن در ليگ اين كشور هستيم و مي‌توان گفت قطري‌ها گوي سبقت را از ديگر ليگ‌هاي خارجي در جذب بازيكنان ايراني ربوده‌اند.
کد خبر: ۸۵۳۹۲۵۵
|
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج،اخبار نقل و انتقالات اين روزهاي رسانه‌ها حكايت از حضور چشمگير فوتباليست‌هاي ايراني در ليگ قطر دارد، به طوري كه هر روز شاهد حضور يك بازيكن در ليگ اين كشور هستيم و مي‌توان گفت قطري‌ها گوي سبقت را از ديگر ليگ‌هاي خارجي در جذب بازيكنان ايراني ربوده‌اند. 
حضور در ليگ كشورهاي حوزه خليج هميشه فارس همواره از جذابيت خاصي بين فوتباليست‌هاي ايراني برخوردار بوده است كه از مهم‌ترين دلايل اين جذابيت مي‌توان به لژيونر شدن و پرداخت‌هاي هنگفت اين كشورها اشاره كرد. 

  نگاه قطري‌ها به فوتباليست‌هاي ايراني

امارات، اولين مقصد فوتباليست‌هاي ايراني طي چند دهه اخير بوده كه به دلايلي اين مقصد گاه تغيير كرده است. اماراتي‌ها به جذب بازيكنان ايراني علاقه زيادي داشتند اما اواسط دهه 60 حضور فوتباليست‌هاي خارجي در امارات ممنوع و باعث شد بازيكنان ايراني را راه خود را به سوي قطر كج كنند. اولين بازيكن ايراني شاغل در ليگ قطر عبدالرضا برزگري بود كه بعد از او 42 بازيكن ايراني ديگر در ليگ اين كشور بازي كردند. سال 1986، طي يك اتفاق و بعد از استعفاي 14 ملي‌پوش تيم‌ملي كه منجر به محروميت آنها از رقابت‌هاي داخلي و ملي شد، زمينه اولين كوچ دسته جمعي به قطر فراهم شد و روند اين حضور ادامه پيدا كرد، به طوري‌كه فوتباليست‌هاي مطرحي چون نادر محمدخاني، درخشان، ناصر محمدخاني، چنگيز، پيوس، محرمي، قلعه‌نويي، عاشوري، قايقران، دايي، پيرواني، خداداد و كريمي در تيم‌هاي ليگ اين كشور بازي كردند. اما بعد از آنكه سال 76 باشگاه‌هاي اماراتي بار ديگر اجازه جذب بازيكن خارجي را گرفتند، بازيكنان ايراني كمتر به ليگ قطر توجه كردند، اما طي چند سال اخير بار ديگر حضور فوتباليست‌هاي ايراني در قطر اوج گرفته است، به طوري كه قطر را مي‌توان بهشت فوتباليست‌هاي ايراني دانست. در حالي كه ستاره‌هاي مطرح دنيا يكي، دو سال آخر فوتبال خود را براي كسب درآمد در قطر سپري مي‌كنند، اين كشور به دليل پرداختي‌هاي هنگفتي كه دارد توانسته فوتباليست‌هاي ايراني را اغوا و آنها را در بهترين دوران فوتبالي‌شان جذب كند كه دليل اين توجه خاص طي چند سال اخير نمي‌تواند بي‌ارتباط با جام جهاني 2022 باشد، در واقع قطري‌ها سعي دارند، توانايي‌هاي خود را در زمينه فوتبال با جذب بازيكنان ايراني و ستاره‌هاي رو به افول اروپايي افزايش و جذابيت اين ورزش را در كشورشان رونق دهند. 

  ايراني‌هاي قطر بعد از جام جهاني

بعد از جام جهاني موجي ديگر از بازيكنان ايراني راهي قطر شدند، در حالي كه قبل از آن جباري و پژمان منتظري در ليگ اين كشور بازي مي‌كردند، بعد از جام جهاني نفراتي چون اشكان دژاگه، مسعود شجاعي، سيدجلال حسيني، مهرداد پولادي و رضا قوچان‌نژاد راهي قطر شدند. اشكان دژاگه سال گذشته را در العربي قطر سپري كرد و قصد دارد امسال هم در ليگ فوتبال اين كشور بازي كند، مسعود شجاعي و مهرداد پولادي در الشحانيه هم بازي بودند كه همچنان براي اين تيم توپ خواهند زد. كرانچار كه شناخت خوبي از بازيكنان ايراني دارد، فصل گذشته سيدجلال حسيني را هم به ليست اين تيم اضافه كرد اين در حالي بود كه جباري هم براي الاهلي بازي مي‌كرد، سيدجلال اما تلاش زيادي كرد كه امسال پيراهن پرسپوليس را برتن كند اما بعد از آنكه در اين راه ناكام ماند، ترجيح داد بار ديگر با قطري‌ها وارد مذاكره شود اما سرانجام از نفت تهران سر درآورد و نتوانست اين فصل با تيم‌هاي قطري به توافق برسد. قوچان نژاد كه فصل گذشته از كويت راهي الوكره شد، از حضور در ليگ قطر هم راضي است. الوكره نيز همچنان خواهان اين بازيكن است اما گوچي مي‌گويد: «قراردادم با الوكره تمام شد و چون هنوز يكسال با چارلتون انگليس قرارداد دارم بايد اول برگردم انگليس و بعدازآن ببينيم شرايط به چه نحوي پيش مي‌رود شايد فصل آينده در يك تيم اروپايي بازي كنم و شايد هم به يك تيم عربي بروم.»

  آندو، ادينهو و نوري هم قطري شدند

حضور فوتباليست‌هاي ايراني در ليگ فصل جديد قطر همچنان رونق خوبي دارد، چراكه علاوه بر بازيكناني كه فصل گذشته براي تيم‌هاي قطري به ميدان رفته و قرارداد خود را تمديد كرده‌اند، حال بازيكنان جديدي به ليست فوتباليست‌هاي ايراني ليگ قطر اضافه شده‌اند. آندو تيموريان كه مظلومي به محض انتخابش به عنوان سرمربي استقلال وعده جذب او را داده بود با ام‌صلال به توافق رسيده است. محمد نوري، كاپيتان سرخپوشان كه در ليست خريد برانكو براي فصل جديد بود، در پي عدم توافق با سرخپوشان سر از المسيمير قطر درآورد. لوسيانو ادينيو بازيكن فصل پيش تراكتورسازي تبريز و آقاي گل چهاردهمين دوره ليگ برتر ايران با عقد قرارداد رسمي به تيم فوتبال السيليه قطر پيوست. اين در حالي است كه سرخپوشان تلاش زيادي براي جذب نوري و ادينهو داشتند. علاوه بر آن، گفته مي‌شود نكونام هم اين روزها در حال مذاكره با تيم‌هاي قطري است و شايد او هم يكي ديگر از نفراتي باشد كه فصل آينده براي تيم‌هاي قطري توپ مي‌زنند.
ارسال نظرات