یادداشت/ آش همان آش و كاسه همان كاسه

عملكرد ضعيف تيم‌هاي پرطرفدار پايتخت همواره يكي از بهانه‌هاي خوبي است كه مديران و مربيان دو تيم در مواقع لزوم از آن استفاده مي‌كنند تا دهان منتقدان را ببندند.
کد خبر: ۸۵۳۹۲۵۱
|
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، عقب ماندن سرخابي‌ها از برنامه‌هاي از پيش تعيين شده و بازار نقل و انتقالات رويه‌اي است كه دو قطب اصلي فوتبال ايران همه ساله آن را در دستور كار قرار مي‌دهند و بدون شك هيچ كس هم پاسخگوي شكست‌ها و ناكامي‌هاي احتمالي نخواهد بود. هشدارهاي زودهنگام سرمربيان دو تيم مهر تأييدي بر اين ادعاست. 
در روزهاي گذشته به اين واقعيت پرداخته‌ايم كه استقلال و پرسپوليس تا به اينجاي كار نه‌تنها خوب يارگيري نكرده‌اند بلكه هنوز موفق به گرفتن هيچ بازيكن بزرگ و اسمي كه دردي از دردهايشان را دوا كند نشده‌اند. اين در حالي است كه كمتر از 10 روز ديگر فرصت جابه‌جايي بازيكنان در ليگ برتر به پايان مي‌رسد و همين مسئله موجب شده بازيكنان درجه دو، سه هم قيمت‌شان را به شكلي نجومي بالا ببرند. از طرف ديگر اينكه خود مربيان هم مي‌دانند با وضعيت فعلي كار دشواري در فصل جديد پيش‌رو دارند. 
پرسپوليس فصل پيش ناكامي را به معناي واقعي تجربه كرد و هواداران اين تيم فصلي سراسر نگراني را پشت سر گذاشتند. در شرايطي كه انتظار مي‌رفت با مشخص بودن سرمربي پيش از شروع نقل و انتقالات اين تيم با قدرت ليگ پانزدهم را آغاز كند مرد كروات از دير بسته شدن تيمش احساس نگراني مي‌كند. تمرينات سرخپوشان چند روزي است با همه حواشي‌اش پيگيري مي‌شود. منتها حضور تعداد اندكي از بازيكنان اين نگراني را به وجود آورده كه اين تيم به هماهنگي لازم نرسد. ايوانكوويچ بهتر از هر كسي مي‌داند با اين بازيكنان قطعاًَ در مصاف با تيم‌هاي مدعي راه به جايي نمي‌برند. به علاوه اينكه قرمزها هنوز همه گزينه‌هاي مدنظرشان را به خدمت نگرفته‌اند. ضعف‌هاي زيادي كه پرسپوليس در طول مسابقات ليگ چهاردهم از خود نشان داد اين انتظار را براي هواداران ترسيم كرده كه خط دفاع، هافبك و حمله اين تيم نيازمند تقويت است. با اين حال همچنان خبري از تحقق اين خواسته هواداران نشده. دير بسته شدن تيم همان نكته‌اي است كه برانكو در هشدارهاي زودهنگام را در موردش به مديرعامل فعلي داده است. 
استقلال هم وضعيتي بهتر از قرمزها ندارد. آنها هم تا امروز به غير از رحمتي هيچ بازيكن نامدار ديگري جذب نكرده‌اند. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه موضوع بازگشت رحمتي متفاوت از سايرين است. با وجود فرصت كم باقي مانده هنوز تكليف برخي از بازيكنان آبي‌پوش براي فصل بعد معلوم نيست و برخي‌ها گفته‌اند تا پول نگيرند در تمرينات هم آفتابي نمي‌شوند. در اين اوضاع بي‌سروسامان بازيكني مثل حاتمي عقد قرارداد 600 ميليوني با استقلال را كسر شأن مي‌داند! آبي‌ها كه با امير قلعه‌نويي به جايي نرسيدند و حتي سهميه آسيا را هم نگرفتند براي موفقيت در اين فصل بايد تركيب اصلي خود را تقويت كنند. تمرينات نصفه و نيمه‌شان اگرچه در حال پيگيري است اما پرويز مظلومي نيز به اين واقعيت مهم رسيده كه با اين وضعيت امسال نيز بايد با ناكامي دست و پنجه نرم كنند. البته مظلومي محتاط‌تر از همتاي كرواتش عمل كرده و از هواداران خواسته نگران آينده تيم محبوبشان نباشند. 
عملكرد ضعيف تيم‌هاي پرطرفدار پايتخت همواره يكي از بهانه‌هاي خوبي است كه مديران و مربيان دو تيم در مواقع لزوم از آن استفاده مي‌كنند تا دهان منتقدان را ببندند. ولي اين بار هر دو تيم هم مديرعامل داشتند و هم سرمربي. استقلال كه به‌رغم همه شايعات با افشارزاده ادامه داد و مظلومي نيز به موقع جايگزين قلعه‌نويي شد، پرسپوليس نيز برانكو را حفظ كرده و طاهري همه امور باشگاه را در دست دارد. با اين همه تغييري در شيوه بستن تيم‌ها ايجاد نشد و كمبود بازيكن تأثيرگذار مشكل بزرگ سرخابي‌ها محسوب مي‌شود. آش همان آش است و كاسه همان كاسه يعني وضع دو تيم تفاوتي با قبل ندارد و نمي‌توان انتظار زيادي از آنها داشت. نداشتن مديريتي و نداشتن برنامه مدون جزء جدا نشدني فوتبال ايران است. عقب ماندن از رقبا در زمان يارگيري بهترين بهانه براي مديران آتي است كه شايد خيلي زود جايگزين مديران فعلي شوند. اينكه وزارت ورزش چه نظارتي بر وضعيت دو تيم دولتي دارد سؤالي است كه اميدواريم روزي پاسخي به آن داده شود.
ارسال نظرات