به مناسبت شهادت امیرالمؤمنین علی(ع):

آیین سنتی نخل برداری در مهریز برگزار شد

مردم متدین و عزادار مهریز در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امام علی(ع) بر سر و سینه زدند و در آیین تاریخی نخل برداری شرکت کردند.
کد خبر: ۸۵۳۸۶۶۴
|
۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از مهریز: مراسم سنتی نخل برداری و شبیه گردانی به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) دیروز در حسینیه های شهرستان مهریز برگزار شد. براساس یک سنت دیرینه در روز ۲۱ رمضان این مراسم معنوی در سطح شهرستان و با حضور خیل عزاداران علوی برگزار می شود.

این مراسم با حضور خیل عزاداران روزه دار در حسینیه استهریج در شاه صفی الدین و همچنین حسینیه چهارده معصوم(ع) و اعظم مزویر آباد مهریز برگزار شد.

 

در این مراسم های معنوی بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، ابتدا دستجات عزادار از محله های مختلف به صورت سینه زن و زنجیرزن همراه با گروه های شبیه گردان وارد حسینیه ها شده و به عزداری و اجرای برنامه می پردازند.

یکی از قدیمی ترین آیین های عزاداری مردم استان یزد و مهریز نخل برداری است، آیینی که از دیرباز در سالروز شهادت ائمه اطهار(ع) توسط مردم این خطه کویری انجام می شود.

در ادامه این مراسم که تا ظهر طول می کشد خیل عزاداران به زیر نخل رفته و با بلند کردن آن، سه مرتبه دور حسینیه ها می چرخند.

در آیین نخل برداری که قدمت ۵۰۰ ساله در مهریز دارد جمعی از سادات در جلو صف حرکت می کنند.

پس از پایان این آیین عزاداران مولا علی(ع) به دو گروه بزرگ تقسیم شده و در حالی که بر سر و صورت می زنند به دور نخل می گردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار