حاج منصور نورایی

مردم با رهبر انقلاب همدل و همزبان هستند

جریاناتی به دنبال مطرح کردن امریکا هستند و می‌خواهند بر جنایات امریکا در ایران لاپوش بگذارند و سعی کنند با خاطره سازی های بیجا مردم را نسبت به ظلم‌های امریکا در جهان بی خبر نگه دارند، این اقدامات همکاری با دشمن خداست.
کد خبر: ۸۵۳۸۱۴۷
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

به گزارش بسیج مداحان، اشاره: دیدارهای ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف جامعه، کارگزاران نظام، خانواده‌های شهدا و... سرفصل‌های مختلفی در ابعاد گسترده‌ را برای بدنه دولت، نظام، جامعه اسلامی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ و هنر در بر دارد که باید در این رابطه به این رهنمودها فراتر از توصیه‌های دلسوزانه بلکه به عنوان کارشناسانه‌ترین راهکارها در عرصه‌های مختلف نگاه کرد و در مقام تبیین و تشریح آن از تمام ظرفیت‌های موجود جهت عملیاتی کردن آن بهره جست.

دو مطالبه نه چندان جدید رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و ظرافت‌های اجرای آن و همچنین موضوع تاثیرات فرهنگی و برکت وجود شهدای دوران دفاع مقدس ما را برای انجام گفت‌وگویی دوستانه به سوی یکی از مداحان دلسوخته خاندان اهل بیت عصمت و طهارت کشاند.

"حاج منصور نورایی" از ذاکراین نام آشنایی است که سابقه انقلابی او به قبل از انقلاب و در ادامه همین مسیر در دوران دفاع مقدس یکی از بیادماندنی ترین مداحانی است که مناجات های معروف او زبان زد سراسر جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود.


بسیج مداحان: مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام به مسئله اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و در این باره از ارتباط اقتصاد مقاومتی با تقوای اجتماعی سخن به میان آوردند، به نظر شما این دو مقوله چه ارتباطی با همدیگر دارند؟

نورایی: رعایت کردن حدود شرعی در خصوص حفظ و نگهداری بیت مال تقوای اجتماعی است. یعنی همه نسبت به مسائل حفظ بیت المال و اینکه بیت المال چگونه به دست آمده است و باید چگونه مصرف شود باید حدود الهی را رعایت کنند، هر کسی بیت المال را برای خودش نداند که هر کاری که بخواهد با آن انجام دهد.

 اگر به کسی یک مسئولیت و پستی دادند خودش را امانت دار مردم و نظام بداند نه اینکه فکر کند مال خودش است و هر جوری که دلش بخواهد می تواند خرج کند، نمی شود هر جوری که دلش خواست خرج کند. باید به این فکر کند که این مالی که در دست او به امانت گذاشته اند را باید چگونه به مردم تحویل دهد. تقوای اجتماعی یعنی امانت دار خوب، یک شخص امانت دار کسی است که تقوای اجتماعی دارد.

بسیج مداحان: مسئولین در این ماه چگونه می توانند تقوای اجتماعی را در مسائل روزه و مهمانی‌های افطار رعایت کنند؟

نورایی: ماه رمضان ماه خود سازی است، شاید خیلی از مسئولین قصد داشته باشند به پرسنل خودشان افطاری بدهند اگر می خواهند هزینه این افطاری را از جیب خودشان بدهند و هر چقدر می خواهند با توجه به توان و بضاعتشان پذیرایی کنند مانعی ندارد و در حدی که اسراف نشود می توانند این کار را انجام دهند البته در این مسئله هم باید حدود خدا رعایت شود. اگر از بودجه های بیت المال قصد افطاری دادن دارند اولاً باید بررسی کنند که آیا این کار ضرورت دارد یا نه.

اولویت بندی داشته باشند و در نظر داشته باشند که امروزی که ما گرفتار مشکلات اقتصادی هستیم آیا ضرورت دارد که افطاری داشته باشیم یا نه. اولویت بندی کردن مسائل یکی از مسائل مهم اجتماعی است که به تقوای اجتماعی بر می گردد. یک مسئول باید بداند اولویت در افطاری است یا کارهای مهم زیرساختاری مانند تقویت دانشگاه و... اولویت بندی کردن بودجه در شرایط امروز یکی از ضرورت های انکار نکردنی است.

ماه رمضان ماه خود سازی و پرهیز از حرام خداست، هر چیزی که خدا آن را نمی پسند را باید از آن دوری کرد. رمضان ماه تمرین تقویت تقوای اجتماعی است. یک ماه خودسازی و تمرین می کنیم تا بتوانیم یازده ماه بعدی سال را درست زندگی کنیم.

 

بسیج مداحان: اقتصاد مقاومتی از مطالبات گذشته مقام معظم رهبری بوده است، در دیدار اخیر با کارگزار نظام این مطالبه به طور جدی تری مطرح شد. ایشان فرمودند ائمه جمعه و کسانی که تریبونی دارند در این رابطه فرهنگ سازی کنند. به نظر شما آیا ائمه جمعه تا به امروز نسبت به این مطالبه خوب عمل نکرده اند و یا اینکه تا به امروز چه عملکردی را داشته اند که رهبری دوباره این مطالبه را مطرح می کنند؟

نورایی:ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی وظیفه همه است، ائمه جماعات سراسرکشور به دلیل اینکه تریبون بزرگی دارند مورد خطاب رهبرمعظم انقلاب برای بهترین استفاده قرار گرفته اند، این تریبون باید برای هدایت جامعه به کار گرفته شود اگر کسی امام جمعه منطقه ای شد یعنی در آن شهر جانشین رهبر معظم انقلاب شده است. پس اهدافی را که رهبری در سطح کلان در نظر دارد را باید ائمه جمعه در نظر بگیرند و برای مردم مسائل را تبیین کنند.

رهبر معظم انقلاب امروز بر مصرف کالاهای ایرانی تاکید دارد پس وظیفه است بر هر کسی که تریبونی در دست دارد تا این فرهنگ را نهادینه کند. مردم باید تولیدات ایرانی بخرند تا کالای خارجی مصرف نشود، اگر کسی یک کالای خارجی را بر مشابه ایرانی آن ترجیح داد به این معنی است که امام جمعه آن شهر خوب از تریبون نماز جمعه استفاده نکرده است، یعنی خوب به وظایف خود عمل نکرده است.

بسیج مداحان: مدیریت جهادی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی دارد؟

نورایی: مدیریت جهادی یعنی اینکه انسان خستگی ناپذیر باشد و با یک ضربه دشمن از پا درنیاید. دنبال این نباشید که بخواهید همه چیز به آسانی درست شود. جهاد یعنی از خود گذشتگی و ایثار؛ جهاد یعنی خود را ندیدن و برای دیگران و رضایت خدا زحمت کشیدن. انسان منافع خود را کنار بگذارد، اگر کسی منافع شخصی خودش را کنار بگذارد و به آنچه که خدا ترسیم کرده است به اسم خدمت به خلق این یک الگوی جهادی است.

بعضی ها می گویند به ما مربوط نیست که کشور چه مشکلی داشته باشد، اگر کسی بابت اندازه پولی که حقوق دریافت می کند کار کند این کار مدیریت جهادی نیست، برخی ها فقط به اندازه پولی که می گیرند کار می کنند. کسی که نگاه جهادی دارد به این فکر نیست که فقط خودش ترقی کند، دنبال این است که عظمت اسلام به دنیا عرضه شود. دنبال این است که پرچم اسلام در دنیا برافراشته شود.

 

بسیج مداحان: همدلی و همزبانی چقدر می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار باشد؟

نورایی: هم دلی و هم زبانی یعنی صادق بودن با مردم، مسئولین و مردم هر دو باید با همدیگر صادق باشند. اگر دولت و مردم در مسیری که رهبرمعظم انقلاب ترسیم کرده اند صداقت داشته باشند این وقت است که کشور به جلو می رود. اگر دولت به مردم دروغ بگوید مردم هم علاقه ای به همزبانی نخواهند داشت.

اگر مسئولین و مردم واقعاً با هم صداقت داشته باشند نتیجه خواهد داد. اگر مسئولین برای تحقق هدفی با صداقت با مردم حرف بزنند و مسئله را برای مردم تبیین کنند که قرار است چه کاری انجام شود و نتیجه این کار برای مردم چیست قطعاً مردم با مسئولین همراه خواهند شد. اما اگر نه، بخواهند با کلک با مردم برخورد کنند، طبیعتاً همدلی و همزبانی به وجود نمی آید. اگر همدلی نبود همزبانی هم به وجود نخواهد آمد. همدلی زمانی است که مسئولین با مردم صادق باشند و مردم هم اگر ببینند مسئولین در گفتار و کردارشان با آن ها صادق هستند قطعاً با آنها هم زبان خواهند شد.

23 تیر ماه مردم با رهبری همزبان شدند، 9دی مردم با رهبر معظم انقلاب، نظام و آرمان های کشور همزبان شدند و یک دل و یک زبان فریاد مرگ بر امریکا گفتند این همین بیان مقام معظم رهبری است که می فرمایند همه در یک مسیر حرکت کنند. هم در دل و هم در زبان؛ در قلب و دل همه باید بگویند "انقلاب" و"اسلام" اگر این شد انشالله کارها درست خواهند شد.

بسیج مداحان: حاشیه سازی های زاعدی که رهبری به آن اشاره فرمودند را توضیح دهید؟

نورایی: اگر کسی منافع گروه خود را بر منافع ملت برتر بداند حاشیه به وجود خواهد آمد، اما اگر منافع ملت را بر گروه ترجیح بدهیم حاشیه ای درست نمی شود، چون مردم می بینند که این برای دفاع از حقوق ملت حرف می زند. رهبر معظم انقلاب برای اسلام و خدا حرف می زند و این است که در حرف ایشان حاشیه ای نیست. حاشیه زمانی به وجود می آید که فرد برای خودش، گروه و حزبش حرف زد حاشیه به وجود می آید.

کسی که در این مملکت مسئولیت دارد نباید به دنبال حاشیه سازی باشد، باید تمام هم و غم مسئولین پیش بردن انقلاب باشد، الگوی انقلاب اسلامی که امام ترسیم کرد و رهبر معظم انقلاب آن را ادامه داد را پیش ببرد. کسی که این مسیر را ادامه دهد حاشیه نخواهد داشت. حاشیه وقتی به وجود می آید که فرد فقط منافع خودش را ببیند.

 

بسیج مداحان: هشدار مقام معظم رهبری درباره برخی ها که معتقدند اگر از مبانی اعتقادی دست برداریم گشایش می شود را چگونه می بینید و آیا این حرف چقدر درست است؟

اصلاً و ابداً این چنین نیست که اگر روزی دست از اعتقاداتمان برداریم دشمنانان ما دست بردارند، مگر زمان طاغوت ما اعتقادی داشتیم که وضعیتمان آن چنان بود؟ آن زمان کشور ما تحت اختیار امریکا بود اما آیا واقعاً ما آن زمان چیزی داشتیم؟

کسی که می گوید اگر از اعتقاداتمان دست برداریم به گشایش می رسیم پاسخ بدهد که کشور ما در زمان طاغوت چه چیزی داشت؟ خوب است زمان طاغوت و امروز را با هم مقایسه کنند. هر کشوری در برابر امریکا تسلیم شد تحقیر شد، نمونه های آن مصر و لیبی که امروز هیچ چیزی از خودشان ندارند.

کشورهای اروپایی هم این وضعیت را دارند، کشوری مثل یونان که دستش را در برابر اتحادیه اروپا دراز کرده است امروز دچار بیچارگی شده اند. هر کشوری که بخواهد دست از اصول خود بردارد پیشرفت نخواهند کرد و ذلیل خواهند شد.

امروز در کشور جریاناتی سیاسی به دنبال مطرح کردن امریکا هستند و می خواهند بر جنایات امریکا در ایران لاپوش بگذارند و سعی کنند با خاطره سازی های بیجا مردم را نسبت به ظلم های امریکا در جهان بی خبر نگاه دارند. این اقدامات همکاری با دشمن خداست.

همیشه عالم این طور بوده است که دو جبهه در حال نزاع بوده اند، جبهه حق و باطل. هر کسی که  خدا را از یاد برد در جبهه شیطان است وقتی در جبهه شیطان حضور پیدا کرد.

بسیج مداحان :رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده های شهدای 7 تیر از کم کاری جبهه انقلاب در معرفی شهدای 7تیر سخن به میان آورد و این مسئله را مورد مطالبه جدی قرار دادن، اهیمت این موضوع چیست؟

سید مظلومان 72 تن شهید بهشتی است، امام درباره شهید بهشتی می فرماید آن چیزی که از شهادت بهشتی مهمتر است مظلومیت اوست، امام (ره) مظلومیت شهید بهشتی را از شهادتش مهمتر می داند، چرا؟ چون بهشتی در راهی شهید شد که در حقیقت راه اصلی اسلام بود، نگرش شهید بهشتی نگرشی اسلامی محض بود.

شهید بهشتی می گفت به امریکا بگو از ما اعصبانی باش و از این اعصبانیت بمیر. چرا ما نباید به شهید بهشتی که امام خمینی(ره) درباره او می فرمایند او یک ملت بود را مطرح نمی کنیم؟ آن زمان بیائیم و از خوبی های امریکا حرف بزنیم.

شهدای هسته ای ما چرا شهید شدند؟ چه کسی آن ها را شهید کرد؟ شهدای 72 چرا به شهادت رسیدند؟ مگر این ها چه می گفتند؟ سید مظلوم بهشتی بود که می گفت به امریکا بگوید از ما اعصبانی باشد و از این اعصبانیت بمیر. بهشتی می گفت ما تشنگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.

بسیج مداحان: وظیفه تریبون به دستان در هیئت و دیگر منابر مذهبی و فرهنگی درباره شهدای هفتم تیر چیست؟

قرآن را درست برای مردم تفسیر کنند، قرآن و نهج البلاغه و دیگر ادعیه معصومین را ترسیم و تبیین کنند. مردم باید خوب قرآن را بفهمند. هر چقدر بخواهیم انقلاب پیش برود در بعُد معنوی و فرهنگی و چه در بعُد اقتصادی باید مردم با مردم و اهل بیت آشنا شوند. باید اهداف تعریف شده در قرآن تبیین شود. اگر قرآن را تعریف و تبیین نکنیم ضرر خواهیم کرد. منظور ما از قرآن معانی و تفسیر است.

در این چند ساله درباره قرآن فقط به ترتیل اکتفا شده است و می خواهند قرائت قرآن را جلوه دهند ما باید مردم را با اصل و حقیقت قرآن آشنا کنیم.

باید وصیت نامه شهدا قرائت شود، قالب شهدا در وصیت نامه هایشان نوشته اند: ما برای اسلام جنگیده ایم، ما برای اسلام به جبهه آمده ایم. ما برای امام(ره) آمدیم، ما برای تحقق حرف امام خمینی(ره) آمده ایم، حرف امام چه بوده است؟ جز اسلام بوده؟ ما باید این حرف ها را به مردم بگویم، 250 هزار شهید جانشان را دادند تا انقلاب زنده بماند. سرمشق انقلاب چه بود؟

امروز اگر امنیت و آرامش در کشور حاکم است بخاطر خونی است که شهیدان دادند، اگر حرف شهدا را بازگو نکنیم به آرمان شهدا خیانت کرده ایم.

اگر وصیت نامه های شهدا را بخوانیم در هر کدام از این وصیت نامه ها پیام های است که قالب آن ها اگر جمع کنیم، اسلام است و اسلام است و اسلام. چیزی غیر از این نیست، حالا بعضی ها می گویند اگر دست از اصولمان برداریم پیشرفت می کنیم، این ها خیانت می کنند. همه هم و غم شهدا در وصیت نامه هایشان آمده است که حرف از اسلام زده اند. کسی که می گوید ما اگر از اصولمان کوتاه بیائیم پیشرفت می کنیم به آرمان شهدا خیانت می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار