مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آغاز فاز جدید عملیات مرمت و بازسازی حسینیه امام تفت با قدمت ۷۰۰ سال خبر داد.
کد خبر: ۸۵۳۸۰۵۳
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمد مهدی شرافت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قدمت این حسینیه به قرن نهم هجری و دوره اسلامی می رسد، اظهار داشت: این حسینیه که با اسامی حسینیه امام و حسینیه شاه ولی شناخته می شود، وارد فاز جدید عملیات مرمتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این حسینیه تاریخی در میدان مرکزی شهرستان تفت واقع شده و در واقع مجموعه ای شامل مسجد، حسینیه، آب انبار، بقعه، مدرسه و ... است که از این لحاظ شباهت هایی به میدان امیرچخماق یزد دارد.

شرافت با بیان اینکه این بناها در فاصله نزدیکی از یکدیگر در میدان مرکزی شهر تفت قرار دارند، بیان کرد: برای مرمت حسینیه امام بالغ بر ۱۳۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به قدمت و ویژگی های این بنای تاریخی عنوان کرد: حسینیه امام که در حال حاضر به شکل میدانی در آمده است، در ضلع شمالی میدان باز است و محل ورود به میدان حسینیه در آن قرار دارد.

وی افزود: در ضلع شرقی و غربی میدان نیز حجره هایی ساخته شده که همگی در حال حاضر دایر و محل کسب و بازار به شمار می روند و تنها قسمت باقیمانده حسینیه که صورت اصلی خود را حفظ کرده، ضلع جنوبی آن است که تکیه رفیع در آن قرار دارد.

شرافت ادامه داد: دیوار و غرفه وسطی تکیه که به عزاخانه مشهور است، با کاشی های مسدسی که از قرن نهم در یزد مرسوم بوده، کاشیکاری شده اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: عملیات مرمت و ساماندهی حسینیه امام با برنامه مرمتی شامل موارد خاکبرداری، پی کنی، گود‏برداری، کانال کنی، شفته ریزی، اجرای سنگ فرش کف حسینیه و ... درحال انجام است.

وی ادامه داد: مجموعه تاریخی ـ فرهنگی امام (شاه ولی) تفت که قدمت آن به دوره اسلامی می رسد، در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبتی ۲۳۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

ارسال نظرات