پ‍ژوهشگر علوم اجتماعي در گفت و گو با بسيج؛
پژوهشگر علوم اجتماعي در گرمسار با بيان اينكه يكي از دغدغه هاي متوليان فرهنگي استفاده صحيح نسل جوان از رسانه هاي نوين ارتباطي است، گفت: تكنولوژي هاي نوين فرصتي براي ارتقاي نظام آموزشي است.
کد خبر: ۸۵۳۸۰۲۴
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

فاطمه يوردخاني در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري بسيج در گرمسار، با محوريت« نقش آموزش و پرورش در مقابل هجمه های نرم افزارهای جدید یا رسانه‌های جدید» اظهار داشت: یکی از نگرانی های عمده همکاران فرهنگی و به وي‍ژه والدین مربوط به مواجه شدن با رسانه های جدید و همچنین وابستگی فرزندانشان به این ها است.

وي افزود: آموزش و پرورش به عنوان کسی است که سکان‌دار کشتی موفقیت و تعدیل سازی رسانه های جدید است و می تواند بهترین و عظیم ترین نقش را داشته باشد؛ به دلیل اینکه با بهترین گروه سنی در بهترین ساعات شبانه روز سر و کار دارد و خمیرمایه سرشتی بچه ها را در اختیار دارد و می تواند روی آنها کار کند.

اين محقق اظهار داشت:‌ آموزش و پرورش برای موفقیت در این زمینه باید تحقیرهای فرهنگی را جبران کند؛ چرا كه متأسفانه رسانه ها به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و هر روز با یک خدمات جدیدتر وارد عرصه های زندگی می شود و فرزندان ماهم به آن علاقه دارند و گرایش پیدا می‌کنند.

يوردخاني بيان كرد: اگر آموزش و پرورش بتواند از طریق جشنواره های مختلف برنامه های آموزشی خانواده و مدارس قرآنی و از بقیه خدماتی که در اختیار دارد حتی می تواند از این رسانه ها به عنوان تکنولوژی آموزشی مفید استفاده کند و از افراط ها و تفریط ها جلوگیری کند و آنها را به تعدیل برساند.

وي اظهار داشت: یکی از ویژگی های بارز جوانان و نوجوانان طبع جست و جو گرا و نوگرانه ای است که همین باعث می شود به این رسانه‌ها روی بیاورند و بخواهند هر روز بیشتر از قبل در موردش بدانند و به خاطر ضعف آمادگی های فرهنگی که وجود دارد، گاهی اوقات لطمه هم می بینیم؛ بهترین ارگانی که می تواند این دافعه را به وجود بیاورد آموزش و پرورش است.

اين محقق علوم اجتماعي افزود: البته شیوه ای که آموزش و پرورش می تواند انتخاب کند یک شیوه سخت نیست؛ بلکه به نحوی است که موازی با کندوکاو و کنجکاوی افراد می تواند پیش رود به طوری که در کنار این رسانه ها که روز به روز رشد می کنند و وسعت خدماتشان بیشتر می شود، می تواند به اولیا آموزش دهد تا در این مسیر فرزندان را کنترل و هدایت کند و از همه مهم تر خود آموزش و پرورش می تواند از این رسانه ها به عنوان تکنولوژی آموزشی خوب و مثبت استفاده کند و از افراط و تفریط جلوگیری کند.


والدين نحوه مصونيت كانون خانواده را از آسيب رسانه هاي نوين فرا گيرند

در ادامه زهرا يوردخاني نويسنده كتاب«نقش آموزش و پرورش در مقابله با آسیب های رسانه های نوین در بخش اينترنت» گفت: در واقع والدین خواهان دور کردن و یا کنترل فرزندانشان از این آسیب ها و هجمه های نوین هستند و میخواهند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشند؛ اما نمی دانند شیوه درست این کار چگونه امکان پذیر است؛ و من این موضوع را برای نوشتن مقاله انتخاب کردم تا انشالله بتوانم شیوه درست را به والدین آموزش دهیم.

وي افزود: در واقع مخاطبین آموزش و پرورش افرادی هستند که می خواهند همه چیز را بدانند و در کشور ما مردم به این تفکر رسیدند که ما می توانیم بر همه چیز دست پیدا کنیم و قدرت و استقلال هر کاری را با تکیه بر نیروی لایزال الهی داریم و آموزش و پرورش باید در این زمینه بستر را فراهم کند تا بچه ها بتوانند با آن چیزی که می خواهند با روش درست برسند و درگیر هجمه ها که در این فضاها وجود دارد، نشوند و آن چیزی که در واقع مورد نیازشان است به دست آورند.

اين نويسنده جوان گرمساري اظهار داشت: عصر امروز، عصر دانایی است و همه ما نیاز به اطلاعات بروز و جدید داریم و این فضاها هم با وجود معایبی که دارد؛ اما مزایایی هم دارد؛ بنابراين باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این مزایا درست استفاده کنیم.

يوردخاني در واقع جوانان و نوجوانان به یک سری اطلاعات نیاز دارند که شاید والدین و معلمین و افرادی که اطراف آنها هستند نتوانند به آنها پاسخ دهند؛ بنابراین وارد این فضا می شوند که اطلاعات مورد نیازشان را کسب کنند و به دلیل نداشتن آگاهی در اکثر موارد دچار آسیب های این رسانه ها می شوند .

وي در واقع نیاز نسل امروز را به این فضا نمي توان كتمان كرد؛ بنابراين موظفیم اطلاعات فرزندانمان را در این زمینه ارتقا بخشيم و همچنین به خانواده ها آموزش دهیم تا بتوانند فرزندان را کنترل و هدایت کنند.

گفتني است؛ زهرا و فاطمه يوردخاني در دهمين جشنواره مقاله نويسي با محوريت نقش آموزش و پرورش در مقابله با آسيب هاي رسانه هاي نوين به عنوان نفرات برگزيده انتخاب شدند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها