نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار نفت در هفته منتهی ۷ تیرماه ۹۴ نشان میدهد که در این هفته متوسط بهای جهانی نفت خام در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل افزایش یافت اما در مقایسه نرخ ابتدایی و پایانی هفته، روند بازار نزولی بود.
کد خبر: ۸۵۳۷۹۲۱
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

به گزارش  خبرگزاری بسیج ، نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار نفت در هفته منتهی به 28 ژوئن 2015-7 تیرماه 94 نشان میدهد که در این هفته متوسط بهای جهانی نفت خام در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل افزایش یافت اما در مقایسه نرخ ابتدایی و پایانی هفته، روند بازار نزولی بود.

مهمترین دلیل بروز روند نزولی عدم توفیق یونان در مذاکرات با وام دهندگان بین المللی و احتمال تقویت دلار در مقابل یورو و همچنین افزایش ذخایر سوخت در امریکا بود.

ضمن آنکه نا آرامی های منطقه خاورمیانه و حملات تروریستی داعش در روز جمعه سبب افزایش بسیار جزئی در قیمت نفت برنت شد.

برهمین اساس، متوسط بهای نفت خام پایه آمریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته مقابل، 0.27 درصد افزایش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 61.01-59.63 دلار معامله گردید و متوسط هفتگی بهای هر بشکه در سطح 60.06 دلار قرار گرفت.

متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال در هفته گذشته 0.09 درصد نسبت به هفته ماقبل افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 64.45-63.20 دلار معامله گردید و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 63.55 دلار رسید.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورکف بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 59.96-59.36 دلار معامله گردید. متوسط هفتگی بهای این ماده خام در هر بشکه در سطح 59.91 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 0.5 درصد کاهش داشت.

در ابتدای هفته گذشته بهای نفت اندکی افزایش یافت با توجه به نزدیک شدن به پایان زمان معاملات تحویل ماه ژوئیه، قیمت قراردادهای نفتی این امه اندکی افزایش یافت اما با توجه به عدم حل مشکلات بدهی یونان و احتمال تقویت دلار افزایش بهای نفت خام اندک بود.

روز سه شنبه نیز با توجه به پیش بینی کاهش ذخایر نفت آمریکا و افزایش تقاضا برای بنزین در این کشور قیمت نفت حدود 2 درصد افزایش یافت.

روز چهارشنبه، قیمت نفت خام کاهش یافت آمارهای رسمی حکایت از کاهش ذخایر نفت آمریکا برای هشتمین هفته متوالی بود. اما با توجه به افزایش ذخایر سوخت در این کشور، کاهش در ذخایر تجاری نفت خام مورد توجه فعالان بازار قرار نگرفت. در مقابل، مسئله یونان و نشست‌های بی‌نتیجه این کشور با بدهکاران بین‌المللی و احتمال تقویت دلار در مقابل یورو عاملی برای کاهش قیمت نفت خام شد. این عوامل سبب ادامه روند کاهش بها در روز پنج شنبه نیز بود.

روز جمعه، با وجود افزایش تنش‌ها بین یونان و وام دهندگان بین المللی روند نزولی بهای نفت آمریکا با سرعت کمی ادامه یافت اما بهای نفت خام برنت تنها 6 سنت افزایش یافت که به علت بمب گذاری‌های انجام شده توسط داعش در کویت بود. اما ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و احتمال حصول توافق از شدت افزایش بهای نفت خام برنت کاست.

ارسال نظرات