مدرس حقوق جزا و وکیل پایه یک دادگستری «نشر اکاذیب» را از جرائم قابل گذشت خواند و گفت: قانونگذار برای مجازات مجرم در این حوزه و جلوگیری از افزایش آن، حبس و شلاق را در نظر گرفته است.
کد خبر: ۸۵۳۷۷۴۵
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا درویش درباره جرم نشر اکاذیب و مجازات پیش بینی شده در قانون اظهارکرد: طبق ماده 698 قانون تعزیرات مصوب 1375 «هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش ‌یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی‌ با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت رأسا یا به‌عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، باید به حبس از 2ماه تا 2سال یا شلاق تا 74ضربه محکوم شود.»

این مدرس حقوق جزا با بیان اینکه نشر اکاذیب جزء جرایم قابل گذشت است توضیح داد: جرایم قابل گذشت برابر قانون مجازات، آن دسته از جرایمی هستند که تعقیب مرتکب محتاج شکایت شاکی است و در صورت استرداد شکایت، تعقیب متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تحقق جرم نشر اکاذیب لازم نیست اکاذیب اظهار یا اعمال شده جرم باشد بلکه مهم آن است که بر‌خلاف حقیقت باشد، تصریح کرد: مرتکب این جرم ممکن است فرد عادی یا کارمند دولت یا فرد حقیقی یا حقوقی باشد‌، به هر حال به محض اقدام، مجرم است.

درویش با بیان این که این جرم از جرایم عمدی است، افزود: مرتکب باید بداند امری که به دیگری نسبت می‌دهد دروغ و قانونا ممنوع است‌.

این مدرس دانشگاه گفت: نشر اکاذیب مشمول مطبوعات و درج در فضای مجازی هم می‌شود. به عبارتی اشاعه اکاذیب از طریق پست الکترونیکی(ایمیل) یا گزارش در یک «وب‌سایت» مشمول ماده 746 قانون تعزیرات مصوب 1375 خواهد بود و از 91روز تا دو سال حبس و جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال را برای مرتکب در پی خواهد داشت.

ارسال نظرات