مجموعه ای از جوانان عاشق که مات مرام شبگرد کوفه شدند، جمعیتی به نام جمعیت دانشجویی امام علی(ع) را بنا نهاده اند. جمعیتی که در اقتدا به مولای متقیان علی(ع) رسیدگی به امور کودکان و زنان آسیب دیده و حاشیه نشین را در دستور کار خود قرار داده اند و در این مسیر از کمک های مردمی بهره مند می شوند.
کد خبر: ۸۵۳۷۶۵۱
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴

 خبرگزاری بسیج به نقل از عصرفرهنگ، خیلی اتفاقی، لینکی در شبکه های اجتماعی ما را به سایت «کوچه گردان» کشاند. مجموعه ای از جوانان عاشق که مات مرام شبگرد کوفه شدند، جمعیتی به نام جمعیت دانشجویی امام علی(ع) را بنا نهاده اند. جمعیتی که در اقتدا به مولای متقیان علی(ع) رسیدگی به امور کودکان و زنان آسیب دیده و حاشیه نشین را در دستور کار خود قرار داده اند و در این مسیر از کمک های مردمی بهره مند می شوند.

تماس با رابط جمعیت امام علی (ع) در یزد باعث شکل گرفتن گپ و گفتی خودمانی در دفتر این جمعیت در منطقه محروم حسن آباد یزد شد. مصاحبه ای که با مصاحبه های مرسوم تفاوت داشت. همیشه اولین سوال ثابت است:«لطفا خودتان را معرفی کنید.» اما دوست ما حاضر به پاسخ دادن به این سوال و یا گرفتن عکس نشد. می گفت از سو استفاده و سیاه نمایی های رسانه های«آن طرف آبی» نگران است؛ اما شاید میل به گمنامی هم بی تاثیر نبوده است. توصیف فعالیت های جمعیت امام علی(ع) از زبان وی خواندنی است:

 

جمعیت امام علی(ع) چگونه تشکیل شد؟ اصلاً چرا تشکیل شد؟
16 سال قبل شارمین میمندی نژاد، نویسنده، محقق و استاد تئاتر به همراه دانشجویانش تصمیم گرفت برای التیام درد کودکان سرطانی با حضور در بیمارستان در کنار آن ها باشند. همین حرکت آغاز شکل گیری جمعیت بود. چرا که آنها دریافتند در برابر جامعه خود مسئول هستند. به این ترتیب اولین دفتر جمعیت در خانه ایرانی واقع در محله مولوی آغاز به کار کرد.


سیاست کلی جمعیت این است که اعضا با استقرار در مراکز حاشیه نشین شهرها به کودکان اینگونه نواحی که عمدتاً کودکان کار، کودکان خیابانی و محروم از تحصیل هستند خدمات بهداشتی، تحصیلی و ... ارائه می دهند.


اما هدف اصلی این است که بدنه جامعه را نسبت به معضلات هموطنان و همنوعان خود آگاه کند. اگر مردم از مشکلات آگاه شوند، آنگاه تمام مشکلات توسط خود مردم حل خواهد شد. باید خود مردم به فکر کمک به کودکان محروم بیافتند. البته تلنگری هم به مسئولین است. تفاوت جمعیت امام علی با سازمان های خیریه همین است، هدف صرفا کمک به محرومان نیست جمعیت هم افکار عمومی را نسبت به معضلات جامعه حساس می کند و هم تذکری است برای مسئولین.

 

فعالیت شعبه یزد جمعیت از چه زمانی آغاز شد؟
جمعیت مدتی است به صورت آزمایشی فعالیت می کند و اکنون فعالیت ما رنگ و بوی بهتری گرفته است.


طی این مدت چه اقداماتی انجام داده اید؟
طرح های مناسبتی بسیاری انجام شده است. مثلاً چند روز آینده و در شب قدر طرح غذا رسانی «کوچه گردان عاشق» را در دستور کار داریم. ما در این برنامه به رسم حضرت علی (ع) که شب ها کیسه غذا به دوش می کشید و به یتیمان می بخشید، بسته های غذایی تهیه شده در شب قدر به دست محرومان خواهیم رساند. این عمل را انجام می دهیم تا شاید به این وسیله سیره مولای متقیان در رسیدگی به محرومان احیا شود.


همین جاست که می گویم جمعیت ما یک مؤسسه خیریه نیست. وقتی از نزدیک فقر و محرومیت عده ای را حس کنی نمی توانی بی تفاوت باشی و این آغاز یک تحول است. این تحول یک مسئولیت برای افراد ایجاد می کند، مسئولیتی که از روی عشق و تعهد ایجاد می شود.


یکی دیگر از طرح های ما «یلدا در کوچه های فقر» است. با این طرح شب یلدا را با توزیع آجیل در بین بچه های خیابانی صبح می کنیم.


طرح «کعبه کریمان» هم در ایام اعتکاف انجام می شود. در این طرح صندوقی به شکل کعبه ساخته می شود و آرزوهای کودکان محروم را در آن جمع آوری می کنیم، سپس با مراجعه به مساجدی که میزبان معتکفین است، از آن ها می خواهیم تا کمک کنند تا این کودکان هم به آرزوی خود برسند. آرزوهایشان خیلی هم دست نیافتنی نیست، کودکانی بودند که آرزو داشتند طالبی بخورند! بعضی ها هم سیب! 

اعضای جمعیت امام علی(ع) در یزد چه تعداد عضو دارد؟
حدوداً 10 نفر عضو فعال داریم. همه دانشجو هستیم، اکثراً هم نخبه های دانشگاه های یزد. معمولاً پنج شنبه و جمعه های خود را به طور کامل در حسن آباد می گذرانیم.


بعضاً مشاهده می شود برخی افراد سودجو با سوء استفاده از پوشش فعالیت های خیریه اقدام به تاسیس مراکز خیریه و بهره برداری از آن در راستای منافع خود می کنند، جمعیت امام علی فعالیت دیگری هم دارد؟ اصلاً مردم چطور می توانند از رسیدن کمک های خود به دست نیازمندان و افراد مستحق اطمینان حاصل کنند؟
خیر؛ جمعیت مستقل امداد دانشجویی امام علی یک سازمان مردم نهاد غیر سیاسی و غیر دولتی است. تمام طرح ها و اقدامات به طور منظم هم در قالب گزارش های تصویری، فیلم در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود و همچنین همیشه جمعیت در همه جا از خود مردم دعوت به عمل می آورد که حاضر و ناظر در طرح ها و فعالیت های جمعیت باشند و از این طریق کاملاً شفاف سازی صورت می گیرد.

سخن آخر؟
تمام تلاش ما این است که به جامعه بقبولانیم کودکانی که اکنون در جامعه نادیده گرفته می شوند، خود شما هستید! با این نگاه جامعه گام های خوبی برای حل معضل کودکان کم بضاعت خواهد پیمود.
امیدوارم در انجام رسالت خود موفق باشید.


ارسال نظرات