عملیات مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی امیرچقماق یزد به پایان رسید.
کد خبر: ۸۵۳۷۵۸۰
|
۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در خصوص مرمت این مسجد اظهارداشت: بنای تاریخی و ارزشمند مسجد امیرچخماق یا مسجد جمعه نو شهر یزد که در میدان امیرچخماق این شهر واقع شده است به واسطه داشتن سردر رفیع و باشکوه و همچنین جلوخوان جالب خود شهرت به سزایی دارد.

این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی می باشد که کتیبه سردر آن از لحاظ هنر خطاطی بسیار ارزنده است و طبق آن بنای مسجد به سعی بی بی خاتون ذوجه امیرچخماق، فرمانروای یزد اتمام یافته است.

محسن ذاکری نیا افزود: مسجد دارای محراب سنگ مرمرین جالبی است که با کاشی های معرق تزئین شده و آیاتی از کلام ا... مجید بر روی آن نقش گردیده است.

این مقام مسئول در توضیح مشخصات این بنای تاریخی اظهار داشت: مسجد امیرچخماق در قرن نهم هجری قمری بنا شده است و دارای یک شبستان تابستانی می باشد. در دو طرف شبستان طاق نماهایی قرار دارد که قسمت عقب آن ها باز است و به دو راهرو در طرفین مربوط می شود.

 

ازاره پایین شبستان از کاشی های هشت ضلعی به رنگ آبی می باشد. رنگ کاشی های داخل محراب لاجوردی، طلایی و سفید در حاشیه آبی رنگ استفاده شده است. در سمت چپ شبستان نیز یک دیواره نیم متری قرار دارد که به صورت مشبک شش ضلعی با کاشی های سفید، سبز و سورمه ای تزیین شده است.

 

نور داخل شبستان از چهار پنجره در سقف ورودی عریض و دو راهروی طرفین آن تأمین می شود. بدنه دیوارهای مسجد تماما از گچ سفید پوشانده شده و دور ایوان بلند شبستان با کاشی سبز و قهوه ای بر روی زمینه سرمه ای نقوش اسلیمی مخلوط کار شده است. شبستان های زمستانی مسجد در طرفین دالان ورودی قرار دارد و نور آن با سنگ مرمر تأمین می گردد. 


وی در پایان خاطرنشان ساخت: مجموعه ارزشمند مسجد امیرچخماق در سال 1314 با شماره ثبتی 247 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و عملیات سفیدکاری ایوان و گنبدخانه آن اکنون به اتمام رسیده است.

منبع:اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری یزد





ارسال نظرات