33 سال پیش در 4 ژوئیه 1982(13 تیرماه)، چهار تن از کارکنان سفارت ایران در لبنان در چهل کیلومتری شمال بیروت، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند در حالیکه همه شواهد و قراین نشان داد، رژیم صهیونستی مسئول این اقدام تروریستی است.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۷۱
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محسن موسوی، کاردار سفارت ، احمد متوسلیان، وابسته سفارت جمهوری اسلامی ایران و تقی رستگار مقدم، مشاور فنی سفارت به همراه کاظم اخوان، خبرنگار ایرنا، در زمانی ربوده شدند که ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود .

در آن مقطع، شبه نظامیان مسیحی موسوم به نیروهای "فالانژ" که تحت کنترل و فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی عمل می‌کردند ، در یک اقدام تروریستی برنامه ریزی شده ، کارکنان سفارت ایران در بیروت را در یک پست ایست - بازرسی ،در شمال بیروت ربودند.

ابتدا گفته شد سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش شهید شده ‏اند ، اما شواهد متعددی نشان داد آنها مدت ها در اسارت رژیم صهیونیستی بوده اند و مستنداتی اسارت این افراد در بند رژیم صهیونیستی را تایید کرده است .

دراینکه این افراد توسط مزدوران رژیم صهیونیستی ربوده شده ا ند تردیدی وجود ندارد .

اظهارات " ایلی حبیقه از فرماندهان اسبق فالانژهای لبنان در مصاحبه با مجله الوسط چاپ لبنان در 31 اگوست 1997 ربوده شدن و اسارت کارکنان سفارت ایران در لبنان بدست عوامل رژیم صهیونیستی را تایید می کند .

ایلی حبیقه در همان مقطع اذعان کرد ، این خواست اسراییل بود که شبه نظامیان مسیحی لبنان 4 دیپلمات ربوده شده ایرانی را به اسراییل منتقل کنند . وی پیشتردر اظهاراتی رسمی‌ در سال‌ 1981 ادعا کرده بود که دیپلمات های ایران به‌ دستور سمیر جعجع‌به‌ شهادت‌ رسیده‌ اند اما با ترور ایلی حبیقه‌ ؛ این اعترافات مبهم ماند .

جعجع‌ که در سال‌ 1982 از رهبران‌ اصلی‌ و تصمیم‌ گیرنده‌ و با نفوذ شبه‌ نظامیان‌ فالانژ بود با حبیقه‌ در قالب‌ یک‌ گروه‌ واحد عمل‌ می‌کرد و هر دو در عملیات‌ تروریستی‌ ‌ دست داشتند .

جعجع که به سبب ارتباط نزدیک با رژیم صهیونیستی در جریان جنگ داخلی 15 ساله ، بیش از هر کس دیگر از سرنوشت دیپلماتهای ایرانی آگاهی داشت ، در یک کنفرانس خبری برای اولین بار به ربودن چهار دیپلمات ایرانی در سال 1982 اعتراف کرد و گفت دیپلماتهای ایرانی در ایست بازرسی « البرباره » ربوده شدند؛ اما وی از بیان چگونگی ربوده شدن این افراد خودداری کرد و مدعی شد این افراد بعدا در مکانی که وی از آن اطلاعی ندارد به شهادت رسیدند .

سمیر جعجع به عنوان متهم اصلی ربودن چهار دیپلمات ایرانی و تحویل آنها به رژیم صهیونیستی ، فرمانده نیروهای فالانژیست ، هنگام ربودن چهار دیپلمات ایرانی بود اما از پذیرفتن مسئولیت این اقدام تروریستی طفره رفت .در عین حال هیچ سندی پیدا نشد که شهادت این دیپلماتهای ایرانی را در خاک لبنان یا در جای دیگری تایید کند.

رادیو رژیم صهیونیستی نیز موضوع ربایش این افراد را در 7 ژوئیه 1982 در گزارشی تایید و اعلام کرد فالانژیست‌ها که چهار دیپلمات سفارت ایران در بیروت را بازداشت کرده‌اند، آنها را در اختیاردارند .

گـزارش هایی موثق دیگری هم حکایت از این دارد که 4 دیپلمات ایرانی به اسراییل منتقل شده و در اختیار واحدهای موساد قرار گرفتند. بنابراین ربودن و انتقال این 4 دیپلمات ایرانی به اسراییل کاملاً هدفمند بود.

همه چیز نشان از این دارد که 4 دیپلمات ربوده شده ایـرانـی در زنـدان هـای رژیـم صهیـونیستی بسر برده اند اما نمایندگان صلیب سرخ جهانی و دیگر نمایندگان سازمان های حقـوق بشـر جهانی نتوانسته اند رژیم صهیونیستی را به پذیرش مسئولیت بازداشت این دیپلمات ها وادار کند.

گزارش‌هایی که بعدا از منابع داخلی نیروهای فالانژیست به دست آمد نیز حاکی از آن بود که چهار وابسته سفارت ایران به مدت 20 روز در زیر زمین ستاد مرکزی کرنتینا نگهداری و مورد بازجویی قرار گرفته اند و سپس به زندان آدونیس منتقل شده اند.

قطعی بودن نقش اسراییل در این اقدام تروریستی ، انکار ناپذیر است . جنگ‌ طلبی، آدم‌ ربایی‌ و تروریسم‌ دولتی‌ جزو خصلت های همیشگی رژیم صهیونیستی بوده است . صهیونیست‌ها نزدیک به 70سال را با همین جنایات و ترورها پشت سر گذاشته اند و این ماهیت همچنان در اقدامات‌ جنایت کارانه‌ و جنگ‌ طلبی‌ صهیونیست‌ها جاری است .

با توجه به سوابق روشن و مستدات که در این زمینه وجود دارد ،باید گفت رژیم صهیونیستی که سابقه ای طولانی در اقدامات تروریستی دارد مسئول مستقیم سرنوشت اتباع ربوده شده ایران است .

جنبه دیگر این مسئله انتظارات از سازمان ملل است که باید نشان دهد چه اقدامی در این زمینه و در حیطه مسوولیت های سازمان ملل در قبال این اقدام تروریستی بعمل اورده است ؛ زیرا دیپلمات‏های ایران درلبنان ،در شرایطی ربوده شدند که در حال انجام وظیفه دیپلماتیک بودندو به همین جهت جمهوری اسلامی ایران ،از سازمان ملل و شورای امنیت رسما خواستار رسیدگی به این مسئله شد . نمایندگی ایران نزد سازمان ملل نیز با همکاری لبنان سندی رسمی را در سازمان ملل به ثبت رسانده است که نشان می دهد چهار دیپلمات ایرانی در لبنان ربوده شدند.

در هر حال این اقدام تروریستی تحت هر شرایطی دست داشتن رژیم صهیونستی را در این مسئله به وضوح نشان می دهد . لذا مسئولیت مستقیم این اقدام تروریستی متوجه رژیم اسرائیل است .

نکته مهم در نگاه به این اقدام تروریستی ؛ حمایت هایی است که از این رژیم متجاوز می شود و به تکرار اینگونه اقدامات تروریستی منجر می گردد .با توجه به مصونیت ها و حاشیه های امنی که امریکا برای اسراییل ایجاد کرده است ؛ این قبیل جنایات از سوی اسراییل در سه دهه گذشته بارها تکرار شده است ، چراکه تروریسم از روش های متداول این رژیم جنایتکار است .

متاسفانه اقدامات تروریستی اکنون به پدیده ای فراگیر تبدیل شده که امنیت منطقه رامورد تهدید قرار داده است . جمهوری اسلامی ایران بارها ضمن ابراز نگرانی عمیق از اقدامهای تروریستی که ظرف دهه های گذشته با حمایت غرب ادامه یافته از دبیر کل سازمان ملل، رییس شورای امنیت و سایر نهادهای مربوطه خوسته است به مسئولیت های خود عمل کنند .

آسیب هایی که تاکنون از سوی این اقدامات اسراییل به جامعه بین الملل وارد شده است کم نیستند . جهان و بطور اخص منطقه خاورمیانه امروز بطور وسیع ان صحنه اقدامات تروریستی و ماجراجویی های رژیم صهیونیستی است . البته این اقدامات تروریستی و تکرار انها چندان هم غیر منتظره نیستند ؛ چرا که موجودیت‌ این رژیم ‌ از ابتدا با ترور و تجاوز گری ‌ شکل‌ گرفته‌ است‌ و اسراییل به‌ سبب ‌ ماهیت تروریستی خود هرگز نمی تواند ازاین‌ خصلت ها جدا بشود .

این‌ رژیم‌ در عین‌ حالی‌ که‌ خود عامل ترورهای مکرر و مسبب بسیاری از اقدامات تروریستی است اما سعی‌ می‌کند خود را مظلوم‌ و صلح‌ جو نشان‌ دهد .

اکنون در بسیاری از جریانات تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی دست صهیونیست‌ها دیده می شود و آنها در بحران سازی هاو جریان های هدایت شده تروریستی در سوریه، لبنان و عراق دخالت مستقیم دارند . در سالهای اخیر این جریان به شکل فعالیت های از پیش طراحی شده و با همکاری برخی از کشور های عربی حوزه خلیج فارس دنبال می شود .

فعالیت های مشترک " سیا" وشبکه های جاسوسی رژیم صهیونیستی / موساد/ درقالب ترورهای هدفمند ، ایجاد فتنه و توطئه های امنیتی باحمایت های سیاسی و لجستیکی و مالی بخشی از تروریسم مهندسی شده ازسوی رژیم صهیونیستی است .

رژیم اشغالگر قدس تاکنون بارها مقررات بین‌المللی و کنوانسیون های مرتبط با حقوق بین الملل و دیپلماتیک را نقض کرده است و تعلل سازمان ملل در پیگیری های جدی برای تعیین تکلیف سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی نیز رژیم صهیونیستی را در ادامه این اقداماتش گستاخ تر کرده است . نهادهای حقوق بشر غربی نیز که بارها در قبال مسایل در حد بسیار کمتر این قبیل اقدامات تروریتی واکنشهای دامنه داری از خود نشان داده اند در مقابل این جریان مغایر حقوق بشر و نقض اشکار حقوق بین الملل موضعی انفعالی داشته اند . واضح است که بسیاری از قدرت ها به ویژه آمریکا در حال حاضر از حقوق بشر در راستای تامین منافع خود استفاده ابزاری می کنند؛ از این رو حقوق بشر دستاویز غرب عملا" در خدمت سرپوش گذاشتن بر اقدامات تروریستی و مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی است.

شاید به همین دلیل است که برغم درخواست های مکرر ایران از سازمان ملل و شورای امنیت ، اقدام موثری برای پیگیری موضوع ربایش دیپلماتهای ایرانی درلبنان به دست عوامل رژیم صهیونیستی ، انجام نشده است

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت سالگرد ربوده شدن دیپلماتهای سفارت ایران در لبنان

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با گرامی داشت یاد و خاطره دیپلماتهای کشورمان که سی و سه سال قبل در چنین روزی (14 تیرماه) توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در یک اقدام تروریستی در لبنان ربوده شدند، بار دیگر بر حق دولت جمهوری اسلامی ایران و خانواده این عزیزان در پیگیری مجدانه موضوع تا روشن شدن سرنوشت آنها تأکید می نماید.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در سالهای گذشته از سوی دولت لبنان و برخی نهادهای مسئول بین المللی در پیگیری موضوع، بخصوص تأیید ربایش دیپلماتهای ایرانی در خاک لبنان طی نامه مورخ 13 سپتامبر 2008 دولت آن کشور به دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر بر پیشنهاد قبلی خود برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب بین المللی برای روشن شدن ابعاد این جنایت تاکید می نماید.

جمهوری اسلامی ایران با یادآوری نقش رژیم اشغالگر صهیونیستی و عوامل مرتبط با آن رژیم در این اقدام تروریستی، و تأکید بر اطلاعات موجود از انتقال این دیپلماتها به فلسطین اشغالی، مسئولیت کامل حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی در این زمینه را مورد تأکید مجدد قرار داده و از دبیرکل سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای مسئول بین المللی مجدانه خواستار عمل به وظیفه قانونی و انسانی شان در پیگیری موضوع می باشد.

وزارت امور خارجه امیدوار است تلاش هایی که انجام خواهد گرفت، به آزادی کلیه اسرا و زندانیان فلسطینی و غیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی و روشن شدن وضعیت مفقودین بویژه 4 دیپلمات جمهوری اسلامی ایران و تعقیب و محاکمه عوامل جنایتکار صهیونیستی در این زمینه بیانجامد.

منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

ارسال نظرات