تیزر «باباجون» نخستین فیلم سینمایی فارسی‌زبان محصول رژیم صهیونیستی در فضای مجازی در حال انتشار است. اکران بین‌المللی این فیلم به‌زودی شروع می‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۶۳۶۳
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، رژیم صهیونیستی قصد دارد از نخستین فیلم فارسی‌زبانش رونمایی کند. ساخت این فیلم که «باباجون» نام دارد از بهار سال 93 آغاز شده و چهره‌های ایرانی خارج‌نشین هم در آن بازی می‌کنند.

کارگردان «باباجون» یووال دلشاد است و نوید نگهبان بازیگر ایرانی الاصل و متولد مشهد سریال‌های ضدایرانی و ضداسلامی «هوم‌لند» و «کماندار» در آن بازی می‌کند.

ویس الیوت صفوی و دیوید دیان از دیگر بازیگران این فیلم هستند. این نخستین بار است که هنرپیشه‌های دورگه ایرانی ــ اسرائیلی در این فیلم بازی می‌کنند. «باباجون» داستان موتی (با بازی آشر آوراهامی) است که می‌خواهد مقابل پدرش و سنتهایی که نسل به نسل به وی رسیده بایستد. گفته می‌شود یووال دلشاد فیلمنامه این فیلم را بر اساس تجربیات خودش در زندگی به‌عنوان یک ایرانی مهاجر نوشته است.

فیلمبرداری «باباجون» در مزرعه پرورش بوقلمونی در روستای «نگو» از توابع زراهیا انجام شده است.  زراهیا یک «موشاو» در جنوب اسرائیل است. موشاوها نوعی مزرعه اشتراکی هستند که در آنها هر خانواده مالکیت زمین خود را به‌عهده دارد اما بعضی از لوازم تولید، مشترک می‌باشند. ساکنین موشاوها حدود 3.3 درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند. این مزارع بخش بزرگی از صنعت رژیم صهیونیستی را عهده‌دار می‌باشند.  جالب است بدانید که زراهیا در سال 1950 روی خرابه‌های روستای سوافیر الشرقیه بنا شد. مؤسسان و ساکنان این منطقه بیشتر اهل شمال آفریقا علی الخصوص مراکش و ایران هستند. نام این موشاو در واقع از نام «سرایا»، پدر «عزرا» برداشته شده. در عهد عتیق عزرا نوه هارون معرفی شده است.

یووال دلشاد در مورد انتخاب آشر آوراهامی در فیلم جدیدش می‌گوید: او هم مثل من یک اسرائیلی از پدر و مادری ایرانی است، در نتیجه با مشکلاتی که من دست به گریبان بوده‌ام در حال برخورد است و همین کمک زیادی به بازی‌اش می‌کند. آوراهامی که 13 سال سن بیشتر ندارد نخستین بار است که مقابل دوربین یک فیلم سینمایی قرار می‌گیرد. دیوید دیان، دیگر بازیگر این فیلم هم متولد تهران است. او هم سابقه بازی در سریال «هوم‌لند» را دارد. دیان در فصل سوم این سریال نقش مسعود شیرازی را به‌عهده داشته است. دلشاد کارگردان جوان و 43ساله فیلم می‌گوید که موقع انتخاب بازیگر باید دنبال کسانی می‌رفته که شرایط مشابه خودش را داشته باشند. آنها باید به زبان فارسی آشنایی می‌داشتند و فرهنگ ایرانی را می‌دانستند. او ادعا می‌کند که برای نقشهای فیلم او، بهترین بازیگر دنیا یا رژیم صهیونیستی هم نمی‌توانستند انتخاب شوند، چرا که برای او مهمتر از دانستن زبان فارسی آشنایی با لهجه فارسی و فرهنگ ایرانی بوده است. به همین دلیل کار کردن با بازیگر غیرایرانی به‌شدت سخت می‌شده است.

نوید نگهبان که تا جوانی در ایران بوده و بعد برای ادامه کار بازیگری‌اش به اروپا می‌رود می‌گوید که نقشش به‌عنوان پدر موتی را به‌خوبی درک می‌کند چرا که او را یاد برادرش می‌اندازد که 5 سال پیش در ایران و در سن 40سالگی درگذشت. او برای بازی در نقش «ییتژک»، پدر موتی، معلم زبان عبری داشت تا بتواند بین دیالوگ‌های فارسی‌اش کمی عبری هم صحبت کند. او البته معتقد است که شخصیت خودش بیشتر شبیه کاراکتر «داریوش» است، عموی موتی که نقش وی را دیان به‌عهده دارد. جالب است بدانید که دیان و نگهبان نه تنها در «هوم‌لند» با هم همکاری داشته‌اند، بلکه در فیلم ضداسلامی دیگری هم بازی کرده‌اند.

آنها جزو بازیگران اصلی فیلم «سنگسار ثریا میم.» به‌کارگردانی سیروس نورسته بودند. دیگر بازیگر اصلی این فیلم فرج الیاسی است، بازیگر 73ساله‌ای که نقش «باباجون» را به‌عهده خواهد داشت. دلشاد می‌گوید که سختی‌های زیادی کشیده تا بازیگران اصلی فیلمش را به تل‌آویو بیاورد، چرا که آنها نه تنها ایرانی بودند بلکه دو تن از آنها، یهودی هم نبودند (دیوید دیان یهودی است)، ولی وی معتقد است که آن سختی ارزشش را داشته است.

 بنیاد خانواده نظریان به‌همراهی چند شرکت فیلمسازی، تهیه کنندگان این فیلم هستند.









ارسال نظرات