یک متخصص شیلات صید بیش از حد ماهی را دلیل کاهش ماهیان دریا خزر دانست و افزود: شایعات آلودگی آب دریا مردم را به سمت مصرف ماهیان پرورشی سوق داده است.
کد خبر: ۸۵۳۶۲۲۶
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علیرضا مبرهن، درباره تاثیر آلودگی نفت بر دریای خزر و رودخانه‌های شمال کشور اظهار داشت: دلیل اصلی کاهش ماهیان دریای خزر صید بیش از حد ماهی است؛ وجود ماهی‌گیران غیر مجاز و کاهش آب رودخانه‌ها بر ذخایر ماهی دریای خزر فشار ایجاد کرده است.

وی افزود: آلودگی‌های زیست محیطی به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر این موضوع تاثیرگذار است؛ اکثر ماهیان دریای خزر مانند ماهی سفید برای تکثیر نیازمند رودخانه‌ها هستند و به سمت رودخانه‌های آب شیرین حرکت می‌کنند در حالی که آلوده شدن رودخانه‌ها باعث از بین رفتن تکثیر ماهی‌ها می‌شود.

بیشتر آلودگی نفتی در دریای خزر مربوط به کشور آذربایجان است
این متخصص شیلات درباره تاثیر نفت موجود در دریای خزر بر کاهش ماهیان این دریا گفت: در ایران موضوع اکتشافات نفتی به شکل تجاری وجود ندارد و بیشتر اکتشافات نفتی مربوط به کشور حاشیه دریای خزر مانند آذربایجان است که این آلودگی نفتی و سموم شیمیایی بر دریا تاثیر گذار بوده است.

مبرهن درباره کاهش مصرف ماهی رودخانه‌ها گفت: به دلیل این‌که به ذخایر ماهی فشار وارد نشود استقبال از ماهیان پرورشی بیشتر از ماهی‌های صید شده است.

شایعه کاهش مصرف ماهی دریای خزر
وی ادامه داد: آن چنان مشکل بزرگی درباره آلودگی دریا وجود ندارد که گفته می‌شود ماهی صید شده از رودخانه و دریا را مصرف نکنید؛ کاهش مصرف ماهیان دریای خزر به دلیل شایعاتی که درباره آلودگی‌های ماهیان دریای خزر وجود دارد اتفاق افتاده است به شکلی که گرایش بیشتر به سمت ماهیان پرورشی رفته است.

این متخصص شیلات درباره پرورش ماهی در کویر ابراز کرد: می‌توانیم در مناطق کویری نیز ماهی پرورش بدهیم اما با توجه به کم آبی کشور و این‌که نیاز اصلی برای پرورش ماهی آب است بهتر است که به سمت پرورش ماهی در دریا حرکت کنیم تا از آب شور استفاده شود و اگرعمده پرورش ماهی در سواحل انجام شود آب مستقیما به دریا پمپاژ خواهد شد.

پرورش ماهی در قفس ابزاری نوین در دنیا
مبرهن با اشاره به پرورش ماهی در قفس به عنوان روشی نوین در کشورهای دنیا بیان کرد: در کشوری مانند نروژ قفس‌هایی شناور در دریا برای پرورش ماهی تعبیه می‌شود که در این شیوه مقدارغذای مورد مصرف ماهی طبیعی است، نیازغذایی به شکل دستی کمتر می‌شود و آب و مقدار زیاد اکسیژن نیز در جریان است.

این متخصص شیلات درباره مزایای استفاده از این روش در ایران اظهار داشت: با استفاده از قفس در پرورش ماهی استفاده از ذخایر آب‌های زیرزمینی و شیرین کمتر می‌شود، در حفظ منابع آب به ما کمک می‌کند به شکلی که می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم، البته باید دقت شود که پرورش در قفس نباید به معضلی برای ما تبدیل شود یعنی با توجه به ضریب خود پالایشی اکوسیستم باید از تعداد مناسب قفس استفاده کنیم.

ضرر قفس پرورش ماهی برای آب
مبرهن با اشاره به این‌که استفاده از قفس در دریاچه‌های پشت سد در دراز مدت اثرات منفی در پی دارد، افزود: این موضوع باعث تغییر کیفیت آب و پدیده پرغذایی در آب‌ها می‌شود و در نهایت سیر نزولی کیفیت آب به جایی می‌رسد که آب‌بندان به یک مرداب تبدیل می‌شود.

ورود قفس‌های بی‌کیفیت پرورش ماهی از چین و ترکیه به کشور
وی درباره تفاوت شیلات ایران و کشورهای پیشرفته دنیا گفت: اولین تفاوتی که میان ایران و کشورهای دیگر وجود دارد موضوع تکنولوژی است برای مثال تهیه قفس ماهی مصوبه دولت است و بودجه مناسبی برای این موضوع در کشور در نظر گرفته شده است اما به دلیل ناآرام بودن دریای خزر قفس‌های معمولی و بی‌کیفیت از چین و ترکیه دوامی ندارند.

مبرهن افزود: از نظر بیوتکنولوژی در تکثیر شیلات مشکلی وجود ندارد اما مشکل، تهیه تکنولوژی روز برای تولید غذا است که البته این علم نیز هم‌اکنون به کشور وارد شده اما هنوز فراگیر نشده است، همچنین ترکیب غذای مناسب برای ماهیان موضوع دیگری است که اگر این مسائل حل شود توسعه خوبی در شیلات وجود خواهد داشت.
ارسال نظرات