در چهاردهمین دوره همایش «عمری با قرآن» از مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» تجلیل شد.
کد خبر: ۸۵۳۶۱۹۷
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، چهاردهمین همایش «عمری با قرآن» ویژه تجلیل از شش پیشکسوت قرآنی با حضور شهردار تهران، در تالار ایوان شمس برگزار شد.

این همایش با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو قرآن، اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن و پیشکسوتان قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی و سایر خادمان و قرآنیان، جمعی از استادان قرآنی برگزار شد.

قالیباف: قرآن کتاب زندگی و پیشرفت است
محمدباقر قالیباف شهردار تهران در چهاردهمین همایش «عمری با قرآن» گفت: باید از جمود فکری و عصبیت فاصله بگیریم و با تکیه بر فرهنگ قرآنی و عترت بتوانیم زندگی خودمان را تنظیم کنیم چرا که موفقیت و پیشرفت ما در گرو اجرای احکام قرآنی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین کار فرهنگی در شهرداری تهران توجه مردم و شهروندان به مسایل و فرهنگ قرآنی است، گفت: حدیث معروف ثقلین به منظور توجه به قرآن و عترت مبنای رشد، تعالی و توفیق در ابعاد مادی و معنوی خواهد بود و معتقدیم که زیست مومنانه تنها از همین راه امکان‌پذیر است.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین بحث این است که بتوانیم موضوع «هذا ذکر مبارک» را در جامعه حفظ کنیم. بنابراین آنچه بیش از هر چیز باید مورد توجه قرار دهیم این است که بتوانیم برداشت درستی از قرآن داشته باشیم. شاید خیلی افراد باشند که حرف از قرآن بزنند و قرآن را خوب تلاوت کنند، همانطور که امروز در سراسر دنیا مراکز و مدارس متعددی وجود دارند که افراد در آن‌ها حافظ و قاری قرآن می‌شوند، اما عصبیت و جهالت خودشان را نسبت به قرآن دارند. همانطور که در صدر اسلام نیز در حادثه صفین و حکمیت آن زمان از معارف و معانی قرآن بازماندند.

قالیباف تاکید کرد: امروز شاهد این زمینه عصبیت و جهالت هستیم و شاید حتی در بعضی جاها این عصبیت بیشتر باشد. در حوادثی که امروز در منطقه و کشورهای اسلامی از جمله گروه داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق وجود دارد، شاهد هستیم که آن‌ها فهم درستی از قرآن ندارند. با وجود اینکه وقتی این افراد دستگیر می‌شوند شاید بسیاری از آن‌ها حافظ و قاری قرآن باشند و حرف از قرآن بزنند. همچنین جریان الشباب در سومالی بوکوحرام در نیجریه نیز نتیجه همان جهالت، عصبیت و برداشت غلط از قرآن است.

شهردار تهران با بیان اینکه قرآن در حقیقت همان ذکر مبارک است، تصریح کرد: از وقتی که قرآن بر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شد، در حقیقت برای همه جامعه بشری – و نه تنها برای مسلمانان-  خیر و برکت آورد. حتی اگر وضع فرهنگی خود جزیره العرب را بررسی کنید، می‌بینیم که قرآن چه تحول بزرگی را ایجاد کرد. البته قرآن در کنار رحمت و خلق نیکوی پیامبر بود. همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) مکارم اخلاق را فلسفه بعثت می‌دانند و می‌بینیم که جامعه آن روز را از چه وضعیتی به چه وضعیتی تبدیل کردند. به نحوی که پس از آن همه جامعه بشری دچار تحول و پیشرفت شده است.

قالیباف تاکید کرد: قرآن کتاب زندگی و کتاب پیشرفت است و البته باید به برداشت درست و صحیح از قرآن نیز توجه داشته باشیم. ما نیز باید توجه کنیم که امروز این کتاب آسمانی را در زندگی خود به کار بگیریم و از بعضی سنت‌هایی که قرآن را بیشتر در وقت سفر یا در مراسم‌های شادی و عزا استفاده می‌کنیم، فاصله بگیریم. در حقیقت قرآن کتاب قبرستان نیست بلکه کتاب دنیا، زندگی، موفقیت و پیشرفت است. از همین منظر است که بنده و امثال بنده هم مکلف هستیم که اگر در مجموعه‌هایی مثل شهرداری تهران کار فرهنگی انجام می‌هیم، اساس و جوهره کار فرهنگی ما برخاسته از فرهنگ قرآنی باشد. حتی هنر هم ابزاری برای توسعه فرهنگ قرآنی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: ما سال‌هاست که در شهرداری تهران به موضوع قرآن متمرکز هستیم اما شاید هر سال بر اساس پیشنهادها و تجربه‌ها پیشکسوتان قرآنی و همچنین با ابزار و هدف‌هایی که برای پیشرفت فرهنگ قرآنی وجود دارد، کارهای جدیدی را آغاز کنیم. در این راستا شورای عالی قرآن در شهرداری تشکیل شده است و امیدوارم این توفیق را داشته باشیم که از نظرها و همراهی‌های شما استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه شمیم وحی از سوی شهرداری تهران، تاکید کرد: این نمایشگاه در حقیقت نگاهی برای توجه به مسایل قرآنی در شهر تهران نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در تمامی طول سال است چرا که  ماه رمضان ماه مقصد نیست، بلکه ماه مبدا است.

شهردار تهران گفت: در نمایشگاه شمیم وحی بیش از 1460 تشکل قرآنی در تهران حضور داشتند اما در طول سال نیز باید این ارتباط منسجم را با همه تشکل‌ها به صورت مداوم داشته باشیم تا روز به روز خدمت بیشتری به جامعه اسلامی و قرآنی داشته باشیم.

صلاحی: برنامه‌های قرآنی شهر تهران پربارتر می‌شود
در ادامه محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: قرآن دریای بزرگ و ژرفی است که هرکس می‌تواند توشه‌هایی از آن را برای زندگی‌اش بردارد.

وی در اشاره به آیه « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا»، گفت: این شاید اشاره‌ای به این امر باشد که اگر به قرآن عمل کردید رحمت و شفا برای شماست و با عمل شما و آگاهی از قرآن ظالمان خسارت می‌بینند و روز به روز این زیانشان بیشتر می‌شود.

صلاحی با تأکید بر آگاهی روز افزون از قرآن، ادامه داد: در سوره انسان چند تذکر و چند بشارت تا قبل از آیه هشت این سوره است اما بعد از رسیدن به آیه هشت یعنی «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» همه‌اش بشارت در خصوص بهشت و خوراک و پوشش در بهشت است. این نشانگر آن است که بعد از رسیدگی به وضعیت فقیران و یتیمان، رحمت خدا شامل حال شما می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در شهر تهران افزود: امسال به برکت این ماه عزیز و همت دوستان در فرهنگسرای قرآن و معاونت اجتماعی شهرداری جلسات متعدد قرآنی را در سراسر تهران برگزار کرده‌ایم. در فرهنگسرای بهمن و در فرهنگسرای بام تهران و در بسیاری دیگر از فرهنگسراها و سه مسجد از مساجد معروف هر محل، برنامه‌های متعددی در حال برگزاری است که با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده است و امیدواریم جلسات بیش از آنچه هست گسترش پیدا کند.

رئیس فرهنگسرای قرآن: برکات پیشکسوتان قرآنی بر کسی پوشیده نیست
علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن در این مراسم اظهار داشت: همانطور که شاهد هستیم برنامه‌ریزی‌های تجلیل از پیشکسوتان قرآنی مانند سنوات گذشته از سه ماه قبل با همفکری و ارتباط با استادان قرآنی و کارشناسان فرهنگسرا انجام شد که در آن دعوت از پیشکسوتان قرآنی به عمل آمد و امروز این همایش  به این شکل برپا شد.

توپچی با تاکید براینکه شهردار تهران همواره مشوق برنامه‌های قرآنی تهران بوده، در معرفی و تجلیل از پیشکسوتان این دوره، گفت: امسال در خدمت «بهروز یاری گل» چهره‌ای آشنا در جامعه قرآنی هستیم که برکات ایشان بر قرآنیان پوشیده نیست.

وی ادامه داد:  در این همایش از «علی فربین» به عنوان استاد و داور مسابقه‌های قرآن، همچنین از جلسه‌داران قدیمی شهر تهران و در کنار ایشان از «حمیدرضا مستفید» به عنوان پژوهشگر، قاری، معلم قرآن و داور بین‌المللی مسابقه‌های قرآن تجلیل می‌شود.

رئیس فرهنگسرای قرآن تصریح کرد: در عرصه بانوان فعال قرآنی از «اکرم‌السادات معینی» تجلیل می‌شود که با وجود جلسه‌ها و کلاس‌های متعدد قرآن در ترویج قرآن در شهر تهران نقشی به سزا داشته‌اند. علاوه براین قرار است در این همایش با توجه به اینکه قاریان شهید، مصداق اتم و اکمل «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ» و چراغ راه تمام قرآنیان هستند، از خانواده شهید «عبدالله مداح» تجلیل به عمل خواهد آمد.

توپچی با یادآوری اینکه در این مراسم  از خانواده «طاهر خوشنویس تبریزی» تجلیل خواهد شد ، ادامه داد: قدیمی‌ها با قرآن‌های به نگارش او بیشتر آشنا هستند به گونه‌ای که جلسه‌های قرآن در گذشته با قرآن‌هایی نگارش شده توسط او معنا پیدا می‌کرد. همچنین در این همایش در خدمت مجید مجیدی به عنوان یکی از مفاخر جامعه دین و هنر خواهیم بود.

در مرحله دوم تجلیل از پیشکسوتان با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری، محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه رادیو قرآن، مهدی قره شیخ‌لو رییس سازمان دارالقرآن، علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، از بهروز یاری‌گل در زمینه آموزش قرآن، علی فربین در عرصه قرائت قرآن، حمیدرضا مستفید در زمینه پژوهش و داوری قرآن با اهدای لوح تقدیر و جوایز برگزار شد.

رونمایی از دو دوره ترتیل کامل قرآن
در این مراسم از دو دوره ترتیل کامل قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری و احمد ابوالقاسمی از قاریان بین‌المللی کشورمان که به همت رادیو قرآن و با مشارکت فرهنگسرای قرآن تولید و تهیه شده بود، رونمایی شد و حسن ختام برنامه اذان گویی محمدرضا پورزرگری بود.

مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی هر سال در ایام ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود تا با شناسایی پیشکسوتان رشته‌های مختلف علوم قرآنی از سال‌ها تلاش این عزیزان تجلیل شود.

ارسال نظرات