به انگيزه انتخاب مهدوي كيا به عنوان مربي تيم نوجوانان هامبورگ و ادامه حضور هاشميان در آلمان
«هميشه دوست داشتم مربيگري را از تيم‌هاي پايه آغاز كنم.» اين را مهدي مهدوي كيا پس از انتخاب به عنوان سرمربي تيم نوجوانان هامبورگ مي‌گويد.
کد خبر: ۸۵۳۶۱۷۹
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاري بسيج، مهدي مهدوي كيا حالا روزهاي جديدي را تجربه مي‌كند، او آخر هفته گذشته به عنوان سرمربي تيم نوجوانان هامبورگ انتخاب شد، حالا كيا در كنار وحيد هاشميان دومين مربي ايراني حاضر در فوتبال آلمان است، دو فوتباليست بزرگي كه حالا در مربيگري هم روياهاي بزرگي در سر دارند و مي‌خواهند مانند روزهايي كه بازي مي‌كردند روي نيمكت نيز تبديل به مربيان مطرحي شوند، البته به گفته خودشان در اين راه عجله ندارند و مي‌خواهند پله به پله بالا بروند و به همين خاطر هم هست كه مهدوي كيا از تيم‌هاي پايه هامبورگ مربيگري را آغاز كرده و هاشميان هم با از ليگ‌هاي پايين بوندس ليگا!

«هميشه دوست داشتم مربيگري را از تيم‌هاي پايه آغاز كنم.» اين را مهدي مهدوي كيا پس از انتخاب به عنوان سرمربي تيم نوجوانان هامبورگ مي‌گويد. او كه با 8 سال بازي با پيراهن هامبورگ در رديف اسطوره‌هاي اين تيم آلماني قرار گرفته است، حالا دوباره به خانه‌اش برگشته است. مهدوي كيا همچنين به عنوان مربي تخصصي تمام رده‌هاي سني هامبورگ در زمينه‌هاي سانتر و كاشته انتخاب شده است. قرار است وي در بحث تاكتيك‌هاي هجومي هم در كنار مربيان آكادمي هامبورگ فعاليت كند. مهدوي كيا درباره انتخابش به عنوان مربي تيم زير 14 ساله‌هاي هامبورگ ديروز به خبرگزاري ايسنا گفت: «مدت‌ها بود كه باشگاه هامبورگ به دنبال همكاري با من بود و از آنجا كه من قصد داشتم كلاس‌هاي مربي‌گري‌ام را در اروپا و در آلمان بگذرانم پيشنهاد باشگاه هامبورگ را قبول كردم و قرار است از دو هفته آينده با تيم زير 14 ساله‌هاي هامبورگ همكاري كنم. در آلمان بايد حتماً درجات مربي‌گري را پشت سر بگذاريد تا بتوانيد به عنوان سرمربي روي نيمكت بنشينيد. هميشه دوست داشتم مربيگري را از تيم‌هاي پايه شروع كنم. خوشحالم كه اين فرصت برايم به وجود آمده و مي‌توانم تجربيات زيادي را از اروپا و فوتبال باشگاه هامبورگ به دست بياورم.»

كيا پيش از اين نيز در واكنش به اينكه يكي از گزينه‌هاي دستياري برانكو در پرسپوليس است گفته بود: « بايد با مدرك مربيگري كارم را شروع كنم و درست نيست آدم از پله يكم يك دفعه روي پله دهم برود. به همين خاطر كارم را از فوتبال پايه آغاز كرده‌ام.» كيا قصد دارد مدارج مربيگري را طي كند و در كلاس‌هاي مربيگري فدراسيون فوتبال آلمان شركت كند و از دوره بعدي اين كلاس‌ها به اين كشور سفر خواهد كرد. به دليل سابقه‌اي كه مهدوي‌كيا در فوتبال آلمان دارد و بيش از 10 سال حضور در بوندسليگا را تجربه كرده، نيازي نيست كه وي در دوره C ثبت نام كند و كار مهدوي‌كيا از حضور در كلاس‌هاي دوره Bفدراسيون فوتبال آلمان آغاز خواهد شد.

هر چند تيم نوجوانان هامبورگ، اولين تجربه جدي مهدوي كيا در عرصه سرمربيگري است اما او پيش از اين مدتي به عنوان دستيار علي دوستي مهر در تيم ملي جوانان حضور داشت، البته آن تجربه چندان موفقيت آميز نبود و حالا كيا تصميم گرفته است پله به پله بالا برود و روزي به گفته خودش تجربياتش را در اختيار فوتبال ايران قرار دهد: « اميدوارم روزي بتوانم اين تجربيات را در فوتبال ايران استفاده كنم.»

***

در بين مربيان جوان ايراني كه مي‌خواهند پله به پله بالا بروند و فوتبال‌آلمان را براي آموزش و كسب تجربه راه مربيگري شان آغاز كرده‌اند، مهدوي كيا تنها نيست و پيش از او، وحيد هاشميان هم اين مسير را آغاز كرده است. هم تيمي سابق كيا در هامبورگ اين روزها در به در دنبال تجربه اندوختن براي شروع كار مربيگري است، آن هم به صورت اصولي و البته مرحله به مرحله. اواخر سال گذشته بود كه هاشميان توانست بالاترين مدرك مربيگري فوتبال آلمان را دريافت كند اما مي‌گويد عجله‌اي براي مربيگري ندارد: « هرگز براي مربي شدن عجله نمي‌كنم، بيشتر عجله دارم كه چيزهاي بيشتري ياد بگيرم. من هميشه بدم مي‌آمده كه از واژه مدرك صحبت كنم. دوست دارم از كلمه يادگيري صحبت كنم و بگويم كه باز هم مي‌خواهم آموزش ببينم و چيزهاي زياد ياد بگيرم.»

گرفتن مدارك مربيگري B و A يوفا در كنار تجربه حضور روي نيمكت تيم‌هاي هالشتنبك رلينگن و نيندورفر در اوبرليگاي آلمان لازمه يك شروع خوب بود. او درباره تجربه مربيگري در اوبرليگاي آلمان گفته است: « در آلمان شما هر دوره‌اي را كه در مربيگري مي‌گذرانيد، بايد يك سال در همان كشور فعاليت كنيد تا بتوانيد اجازه حضور در دوره بعدي را پيدا كنيد. من وقتي فوتبالم تمام شد دو فصل در اوبرليگاي آلمان مربيگري كردم تا ضمن كسب تجربه، شرايط را براي امتحان ورودي به دوره مربيگري پرولايسنس مهيا كنم.»

هاشميان در ادامه توانست بعد از يك سال حضور در آزمون ورودي، دوره‌هاي تئوري، عملي، كارآموزي و در نهايت آزمون پاياني كلاس‌هاي مربيگري پروليسانس آلمان مدرك معتبر مربيگري فدراسيون فوتبال اين كشور را دريافت كند. وي پس از اين اتفاق بسيار مهم در مراسمي كه فروردين برگزار شد مدرك خود را از رئيس فدراسيون فوتبال آلمان دريافت كرد. هنگام دريافت اين مدرك نيرش باخ هنگامي كه نوبت به هاشميان رسيد گفت: «هلي‌كوپتر آمد». پرولايسنس بوندس ليگا، همان مدركي كه فيليكس ماگات، يوپ هاينكس، يواخيم لو و همه مربيان بزرگ آن را دارند. حالا هاشميان مي‌خواهد اين مسير را ادامه دهد تا مانند روزهايي كه بازي مي‌كرد تبديل به مربي بزرگي شود و تجربياتش را در اختيار فوتبال ايران قرار دهد.

ارسال نظرات