به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، ،در «ترجمان القرآن جرجانی» شب قدر ، شب اندازه کردن کارها ذکر شده است. شب قدر به مانند بسیاری از مضامین والای دینی ازمنظر شاعران فارسی دور نمانده است.
شبی که در ادبیات ما از روشن ترین پنجرههای معنویت و عرفان به آن نظر شده است. همیشه نگاه به شب قدر، نگاه به شبی بوده است که انسان در وسعت بیکرانه اش غوطه ور شده و از سیاهی و تباهی به دور مانده است.
در ادبیات و عرفان فارسی شب قدر، شبی است که عارف خدا را، به تجلی خاص مشرف می گردانند تا با آن تجلی، حبیب قدر و مرتبه خود را به محبوب بشناساند و آن وقت ابتدای وصول سالک به مقام اهل کمال در معرفت است.
بنابراین در شعر فارسی از همان دوره های نخستین ردپای پررنگ رمضان وشب های قدر در شعر فارسی را میتوان به وضوع مشاهده کرد، از اشعار سعدی و حافظ گرفته تا مولانا، رودکی و سنایی.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی که رشد قابل توجهی را در شعر و ادبیات فارسی شاهد بودیم نیز شاعران معاصر هر یک به فراخور حال خود اشعاری را درباره شب قدر سرودهاند، این درحالی است که بسیاری از پیشکسوتان شعر معاصر همچون علی موسوی گرمارودی، عبدالرحیم سعیدی راد و... معتقد هستند که اشعار شاعران کلاسیک درباره شب قدر از عمق و محتوایی بیشتری برخوردار بوده چراکه شاعر شناخت بیشتری از این شب کسب کرده بوده است.
بااین حال درمیان شاعران معاصر و البته جوان شعر فارسی نیز اشعاری پرمایه درباره شب قدر به چشم میخورد.
شعر زیر از حمیدرضا برقعی یکی از این اشعار است.