یک روانپزشک گفت: جامعه‌ي جوان ما مانند دیگر جوامع در معرض تهدید اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی قرار دارد، آگاه سازی آنان از خطرات مرتبط با مصرف مواد مخدر و فسادهای ناشی از آن رسالتی بزرگ است که باید به درستی و به موقع انجام شود.
کد خبر: ۸۵۳۵۳۷۴
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
به گزارش خبرزگاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، لیلا ارجمند  با تاکید بر اینکه تاخیر و تعلل در این امر عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت، افزود: اطلاع رسانی و آموزش در زمینه اعتیاد و آسیب های ناشی از آن در جامعه بخصوص برای جوانان، نیازمند عزم ملی و بسیج عمومی است.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از اپیدمی مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردانها ضروری است نهادهای آموزشی مربوط به جوانان همچون دانشگاهها و مدارس و سایر ارگانهای ذیربط از جمله سازمان ملی جوانان ، جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت با برنامه‌ریزی به معضلات اعتیاد و حتی مرگ آور بودن مواد مخدر بپردازند.

این روانپزشک با بیان اینکه کنترل موج اعتیاد، راهکارها و مداخلات مناسب جهت کنترل آن، باید در دستورالعمل‌های دست‌اندرکاران امر مبارزه مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت دیده شود، ادامه داد: بعد از این اقدام در جهت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید زمینه مناسب جهت برنامه ریزی، ظرفیت سازی و تولید اطلاعات راهبردی فراهم شود.

ارجمند به حضور فعال‌تر رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت : اقدامات انجام شده در این زمینه کافی نیست، رسانه‌ها بویژه رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای در آموزش و اطلاع رسانی برای تحقق رویکرد مقابله با اعتیاد دارند.

وی افزود: مسوولان و جامعه نیز باید نسبت به این معضل حساس شوند، چرا که اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پدیده ای خطرناک برای سلامت اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود و به گفته وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، این موضوع باید مشارکت و احساس مسوولیت همگانی کنترل شود.

ارجمند با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل اعیتاد از حساسیت خاصی برخوردار است و به برنامه‌ریزی اجرایی دقیقی نیاز دارد، تصریح کرد: با توجه به نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در تاثیر گذاری بر اذهان عمومی و در راستای توانمندسازی رسانه‌های همگانی در اطلاع رسانی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، مصرف روان‌گردان‌ها و محرک‌ها به عنوان یک مسئله تهدیدکننده سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح است.

این روانپزشک با هشدار به افزایش مصرف روان گردان‌ها و محرک‌ها در بین جوانان،اضافه کرد: این مواد باعث ایجاد اختلالات فیزیولوژیکی و عصبی می‌شوند، افزایش کاذب و میل شدید جنسی، افزایش شرکای جنسی، افسردگی ، اختلالات توهمی، حملات تشنجی، عدم تمایل برای مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد، افزایش مصرف،خشونت ونزاع،رفتارهای ضد اجتماعی، دیگرکشی، خودکشی از خطرات مصرف آمفتامین هاست که از عوامل مهم و زمینه ساز آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی مي‌باشد.

ارجمند افزود: آثار مصرف مواد روانگردان بر سیستم عصبی، احساس سرخوشی و سرحالی، افزایش فعالیت جنسی و بروز اختلالات توهمی می تواند منجر به روابط جنسی حفاظت نشده، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی شده ، به این ترتیب فرد عملا واکنشی برای محافظت خود در برابر رفتارهای مخاطر ه آمیز نمی‌دهد.

این روانپزشک با بیان اینکه تبلیغات وسیع در زمینه اعتیادآور نبودن این مواد، وظیفه ما را در اطلاع رسانی سریع و صریح دو چندان می کند، گفت: با افزایش مصرف روانگردانها در کشور و در صورت ادامه این روند، خشونت در جامعه افزایش می یابد و این موضوع منجر به افزایش بار ورودیهای زندان‌ها می‌شود.

ارجمند تصریح کرد: سونامی مواد مخدر و روانگردان‌ها، مسئله‌ای نیست که بتوان با چند پیام و حرکت نمایشی با آن مقابله کرد، نیاز به عزم ملی و حضور همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی کشورمان دارد.
ارسال نظرات