نشست مشترک فرهادی با مسئولان بسیج دانشجویی
وزیر علوم در نشست مشترک با جمعی از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران ضمن اذعان به افت شیب علمی کشور، ادامه این روند را نامطلوب دانست و ابراز امیدواری کرد کشور با سیاست‌های جدید به رشد علمی بیش از گذشته برسد.
کد خبر: ۸۵۳۵۲۹۵
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج دانشجویی، نشست مشترک محمد فرهادی با جمعی از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از جمله داوود گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی، ریحانی مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی، مجتبی ثابتی مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شریف، علامه، دانشکده خبر و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران شب گذشته در وزارت علوم برگزار شد.

در این نشست احسان ایرانمنش مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ضمن قدردانی از فرهادی برای برگزاری این نشست، آن را زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر دانشجویان بسیجی با وزارت علوم دانست و به بیان پاره‌ای مسائل پیرامون نظام آموزش عالی کشور پرداخت.

*نباید به بهانه ایجاد شور و نشاط در دانشگاه‌ها، فضای علمی را اسیر جنجال‌های سیاسی کرد

ایرانمنش که موضوع بحث خود را بیشتر با مباحث علمی دنبال می‌کرد گفت: بسیج دانشجویی افتخار دارد که با روحیه‌ای جهادی در همه عرصه‌های حساس علمی، فرهنگی و اجتماعی مربوط به آموزش عالی ورود پیدا کرده است و از این لحاظ خود را بازوی کمک به دانشگاه‌ها در مسیر پیشرفت کشور می‌داند.

وی در ادامه مباحث خود در این نشست به لزوم رشد علمی کشور  و رویکرد وزارت علوم در حل مسائل و مشکلات علمی کشور اشاره کرد.

ایرانمنش با بیان اینکه در رسیدن به آرمان‌های نظام نیاز به وجود آرامش در سطح دانشگاه‌ها داریم،گفت: نباید به بهانه ایجاد شور و نشاط در دانشگاه‌ها، ایجاد حاشیه کرد و فضای علمی را اسیر جنجال‌های بی‌مورد سیاسی کرد، هر چند معتقدیم فضای دانشجویی نیاز به شور و نشاط دارد اما نباید این شور و نشاط باعث ایجاد انحراف در مسیر اصلی دانشگاه که همان رشد علمی کشور است، شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت علوم در حل مسائل و مشکلات علمی کشور باید به آموزش محوری و پژوهش محوری پرداخته شود اظهار داشت: معتقدیم حفظ رویکرد آموزش محوری یک نیاز است، اما رویکرد پژوهش محوری هم نباید مغفول بماند، چرا که لازمه رشد علمی و به نتیجه رسیدن آموزش حرکت به سمت پژوهش است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه های سخنان رهبری در جمع‌های متعدد است که باید در حوزه پژوهش به آن نگاه ویژه و بنیادی وجود داشته باشد.

ایران منش افزود؛اقتصاد دانش بنیان یکی از اصلی‌ترین مولفه های اقتصاد مقاومتی است که یکی از مهمترین بازوهای اجرا و پیاده سازی آن در کشور  وزارت علوم و نظام آموزش عالی است،لذا باید به این مساله توجه ویژه داشت.

این فعال دانشجویی در پایان سخنان خود به نکاتی پیرامون تحول آموزش عالی از جمله لزوم اجرای سیاست‌های بالادستی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور، حرکت به سمت حل مسائل علمی کشور و نظام آموزش عالی با حمایت از پایان نامه‌ها و مقالات علمی در این زمینه، لزوم اصلاح نظام اعتبار سنجی و رتبه بندی و ارتقاء اساتید و دانشگاه‌ها، تقویت بنیه علمی دانشگاه‌های کشور با رویکرد تمرکز زدایی، لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و جلوگیری از پذیرش بی‌رویه دانشجویان، عدم گزینش اساتید مساله‌دار، توجه ویژه به تقویت پژوهشکده‌ها و مراکز رشد و کارآفرینی، حمایت واقعی از نخبگان و لزوم تقویت بسیج در دانشکده ها و حمایت وزارت علوم از بسیج دانشجویی دانشکده ها در دانشگاهها پرداخت.

*لزوم استقلال کافی وزارت علوم در تصمیم‌گیری‌ها

در ادامه این نشست مهدی رمضان‌زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران عدم برخورد دوگانه با قانون و تفسیر سلیقه‌ای از آن را خواستار شد و اظهار داشت: وزارت علوم باید از استقلال کافی در تصمیم گیری‌ها برخوردار باشد و نباید اجازه داد مسائل اصلی مربوط به این وزارتخانه از سوی افرادی که سابقه درخشانی ندارند ،دیکته شود.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به لزوم توجه ویژه به ظرفیت‌های بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی کشور اشاره کرد و افزود: باید فضای بسته اجرایی در دانشگاه‌ها شکسته شود و به همکاری با بسیج دانشجویی به عنوان تشکلی فراجناحی توجه ویژه‌ای شود.

مصطفی اسدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دیگر دانشجوی بسیجی در این نشست بود که به بیان مسائل فرهنگی در حوزه نظام آموزش  عالی کشور پرداخت.

*عدم موازی کاری معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها با تشکل‌های دانشجویی/انتقاد از برگزاری کنسرت‌های مختلط

وی در این نشست به لزوم حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها از تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها نباید به جای حمایت از تشکل‌های دانشجویی به سمت ایجاد مدیریت‌های موازی با تشکل‌ها حرکت کنند به گونه‌ای که با ورود مستقیم خود به مسائل فرهنگی و دانشجویی، خود به عنوان مجری و متولی امور فرهنگی در دانشگاه‌ها شناخته شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها به جای پرداختن به امور ستادی به اجرای برنامه‌های فرهنگی و به نوعی فعالیت صنفی پرداخته است که این یک آسیب است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برگزاری کنسرت‌های مختلف با اهداف بعضاً خطرناک در دانشگاه‌ها را نادرست دانست و گفت: برگزاری این برنامه‌ها با شرایط وخیم ضد فرهنگی که در بسیاری موارد رویت شده است ،در شأن دانشگاه‌های کشور نیست.

اسدی با انتقاد از وضعیت نامطلوب عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها توجه ویژه وزارت علوم به اجرای قوانین موجود در این زمینه را خواستار شد.

*لزوم برخورد وزارت علوم با مسببان حادثه دانشگاه صوفی زنجان

مسائل رخ داده در دانشگاه صوفی زنجان در خصوص بی‌حرمتی به دانشجویان محجبه یکی دیگر از مواردی بود که اسدی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: بی‌حرمتی به دانشجوی محجبه مساله‌ای است که حتی یک مورد آن در جامعه اسلامی پذیرفتنی نیست و لازم است با مسئولین مربوطه‌ای که موجب این اتفاق ناگوار شده‌اند، برخورد جدی و عملی شود.

لزوم توجه ویژه به تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها با حرکت به سمت اسلامی شدن علوم و همچنین لزوم شکل‌گیری هرچه سریعتر کرسی‌های آزاد اندیشی به معنای واقعی کلمه در دانشگاه‌ها و تاکید بر کیفیت برگزاری این کرسی‌ها در کنار کمیت آن، از دیگر مواردی بود که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه به آن اشاره کرد.

در ادامه این نشست محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن خیر مقدم و تشکر از دانشجویان به خاطر مباحث مطرح شده به ارائه گزارشاتی پیرامون وضعیت علمی کشور پرداخت.

*افت روند پیشرفت علمی دانشگاه‌ها

وی رشد علمی کشور در چند سال اخیر را مطلوب دانست و ضمن اذعان به این نکته که شیب این رشد کم شده است عوامل متعددی را در این افت شیب رشد دخیل دانست.

فرهادی با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه حتی در زمینه مسائل علمی آن را یکی از دلایل افت شیب رشد بالای علمی کشور دانست و اظهار داشت: علیرغم این تحریم‌ها ،مقداری از این کاهش رشد طبیعی است، چرا که وقتی به این درجه از رشد علمی رسیده‌ایم، نیاز به توان بیشتر و حرکت پرتلاش تر است تا آن را حفظ و یا بیشتر کنیم و این شرایط قابل مقایسه با گذشته نیست.

وزیر علوم ابراز امیدواری کرد با سیاست های جدید، کشور به رشد علمی بیشتر از گذشته برسد.

فرهادی در ادامه با ارائه آماری از وضعیت مطلوب کشور در عرصه علم و فناوری بر لزوم تحول در نظام رتبه‌بندی اساتید که در سخنان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف مطرح شده بود تاکید کرد و افزود: توجه ویژه به اشتغال‌زایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و تجهیز سخت‌افزاری دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های پیش روی وزارتخانه برای حرکت به رشد علمی کمی و کیفی بهتر و بالاتر است که در دستور کار قرار داد.

وزیر علوم با ابراز تأسف از مسائل مطرح شده در حوزه فرهنگی در مورد دانشگاه‌ها، بر اجرا شدن قانون در حل این مشکلات تاکید کرد و گفت: اجرای درست قانون لازمه حل این مشکلات در دانشگاه‌ها است.

وی در پایان سخنان خود به برگزاری مناسب کرسی‌های آزاد اندیشی چه از لحاظ کمی و چه از لحاط کیفی تاکید کرد.

در پایان این نشست فرهادی به رسم یادبود با تقدیم هدایایی از دانشجویان تقدیر کرد و دانشجویان بسیجی حاضر در نشست نیز ابراز امیدواری کردند همکاری بسیج دانشجویی با وزارت علوم در عرصه‌های مختلف با رشد بیشتر ادامه پیدا کند.

ارسال نظرات