خبرهای داغ:
امام جمعه شهر الوند با اشاره به اینکه تذکر لسانی در فریضه امر به معروف و نهی از منکر موثر خواهد بود گفت: اگر تذکر لسانی در این فریضه موثر نبود خداوند متعال ما را به این کار مکلف نمی کرد.
کد خبر: ۸۵۳۵۱۱۴
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه شهرالوند در جمع کارکنان سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین به مراتب امر به معروف اشاره کرد و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است که این مراتب باید رعایت شود و اولین گام در برابر امر به معروف و نهی از منکر ابراز تنفر قلبی می‌باشد،اگر فرد با تنفر قلبی اصلاح می شود نباید بیشتر از این عمل کرد.

وی افزود: بعضی ازمواقع با ابرازناراحتی، طرف مقابل اصلاح می شود یعنی امر به معروف و نهی از منکر با تنفر قلبی است که امر به معروف و نهی از منکر لسانی انجام نمی گیرد و یا نیازی به لسانی ندارد.

طهماسبی یادآور شد: مرتبه دوم این فریضه زمانی است که تنفر قلبی اثر ندارد که در این مرحله با تذکر لسانی، امر به معروف و نهی از منکر انجام می گیرد،اگر ما به صورت شرعی و طبق مراتبش امر به معروف و نهی از منکر کردیم و از طرف مقابل درگیری ایجاد شود اشکال ایجاد نمی کند که این تذکرات لسانی موثر است چرا که اگر موثر نبود خداوند متعال ما را به این کار مکلف نمی کرد.

امام جمعه شهر الوند با اشاره به اینکه برخورد یدی یا برخورد فیزیکی مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر است عنوان کرد:  این مرحله در جامعه اسلامی در اختیار حاکم جامعه است چرا که اگر قرار باشد مردم برخورد فیزیکی داشته باشند در جامعه هرج و مرج ایجاد می شود پس وظیفه ما فقط تنفر قلبی و تذکر لسانی است.

 وی در ادامه به شرایط انر به معروف و نهی از منکر پرداخت و خاطر نشان کرد: یکی از شرایط و زیر ساخت های این فریضه مهم، احتمال تاثیر دادن است نه علم به تاثیر چرا که یقین به تاثیر را قبل از امرو نهی نمی توان تشخیص داد.

طهماسبی ابراز کرد: شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر آن است که مفسده ای نداشته باشد یعنی خطر مهمی آمر به معروف را تهدید نکند.

امام جمعه شهر الوند در پایان تأکید کرد: ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از خانواده و بستگان خود آغاز کنیم تا به سایر افراد جامعه تأثیر داشته باشد.  

4001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها