نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری:
نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه شهرکرد در دیدار با مداحان و شعرای آئینی، گفت:‌ ما می‌خواهیم متحول کننده دل‌ها باشیم./نمی‌خواهیم یک سرگرمی ایجاد کنیم .
کد خبر: ۸۵۳۵۰۶۳
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام در دیدار با مداحان و شعرای آئینی استان با تبریک میلاد موفور و سرور حضرت امام مجتبی علیه السلام، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت است برای هر نوع ارتقاء و هر نوع پرش به سوی مقصد متعالی و مقصد ملکوتی.

وی، افزود: در تمام عرصه‌ها از ماه مبارک رمضان می‌توان استفاده کرد؛ همه طبقات در هر موقعیت و در هر جایگاهی که هستند می‌توانند گره بزنند موقعیت و جایگاه خودشان را به ماه صیام و استفاده کنند از این ماه و زمینه ارتقاء خودشان را فراهم کنند.

امام جمعه شهرکرد، ادامه داد: شما مدیحه سرایان گرامی و بلبلان بوستان اهل بیت که افتخار بزرگی دارید. شماها همین که بر لب جاری می‌کنید مدح بهترین چهره‌های عالم هستی را که در عالم هستی از اون کسانی که شما مدیحه‌سرای شان هستید، بهتر وجود ندارد از وجود نازنین پیامبر(صلّی‌الله علیه و آله و سلّم) در عالم هستی از وجود امیر مؤمنان(علیه السلام) از وجود نازنین امام مجتبی(ع)، حضرت سید الشهدا(ع) و ائمه معصومین بهتر از این‌ها در عالم هستی نمی‌توانید پیدا کنید به هیچ وجه.

وی، با اشاره به خضوع124هزار انبیاء الهی در برابر 14نور پاک معصومین علیهم السلام، گفت: به برکت همین چهارده نور پاک انبیاء گذشته هم توانستند ارتقاء پیدا کنند و به جایگاهی برسند؛ بنابراین شماها در یک دریایی شناور هستید که این دریای سراسر لؤلؤ و مرجان است از معرفت، از کمال، از زیبایی و از درخشندگی.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام،‌شرط بهره مندی از این دریای معرفت را ورود در وادی درخشندگی دانست و تأکید کرد: می‌دانید تا ورود پیدا کنیم به این عرصه درخشندگی، تا به این لؤلؤ و مرجان در این عالم هستی به معنای راستین نپیوندیم، یعنی حقیقتی که در آن بزرگواران است آن حقیقت را در خودمان ایجاد نکنیم هر قدر هم شعر بگوییم، شعر سطحی است.

وی، کوشش برای درس گرفتن از معصومین را توصیه کرد و گفت: بکوشیم عملاً از این بزرگواران درس بگیریم تا اشعارمان حقیقت نورانیت این بزرگواران را پیدا کند و در دل‌ها اثر بگذارد، تا مدیحه سرای‌مان انقلاب در دل‌ها ایجاد کند؛ تا مرثیه سرای‌مان تحول در دل‌ها ایجاد کند. ما می‌خواهیم متحول کننده دل‌ها باشیم؛ می‌خواهیم با اشعارمان جهت بدهیم؛ می‌خواهیم با مجالس‌مان راه را ترسیم کنیم؛ نمی‌خواهیم یک سرگرمی ایجاد کنیم .

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، افزود: مهم آن است که ببینیم چقدر دل را متحول کرده‌ایم؛ چقدر دل را منقلب کرده‌ایم؛ چقدر فکر را جهت دادیم؛ این مهم است. چقدر با اشعار ما، مرثیه‌های ما، مداحی‌های ما، فکر به جامعه تزریق شد [و] جوانان ما توانستند از اشعار ما فکر بیاموزند؛ راه دشمن‌ شناسی را که حضرت آقا همین چند روز پیش در جمع خانواده شهدا به شدّت روی آن تاکیدکردند [و] فرمودند، این یک ضرورت است برای جامعه ما دشمن شناسی که همه باید در این جهت فعال باشند.

وی، تصریح کرد: هرکسی بتواند به هر شکل ممکن مَکر دشمن را، توطئه دشمن را، این چهره خبیث و نازیبای دشمن را مرتب برای جامعه ترسیم کند؛ کی بهتر از شعرا؟ کی بهتر از شعرهای پر جاذبه‌ی شعرای هنرمند ما؟ کی بهتر از مدیحه‌سرایان ما؟ کی بهتر [از] گردانندگان این مجالس ما؟ بتواند چهره خبیث دشمن را ترسیم کنند و دل جامعه ایمانی را مَملو از کینه نسبت به دشمن کند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، ادامه داد: کینه و برائت از دشمن یکی از شعب ایمان است، همان طور که تَولّی از شعب ایمان است، تبرّی هم از شعب ایمان است؛ نمی‌شود مؤمن باشد و دلش مَملو از کینه دشمن نباشد؛ نمی‌شود همچین چیزی. و من و شما در این جهت رسالت داریم؛ تکلیف داریم؛ مسئولیت داریم.

امام جمعه شهرکرد، ایجاد وحدت و همدلی و هم زبانی در جامعه را از دیگر رسالت های مداحان و شعرای آئینی برشمرد و گفت: جامعه ما هم وحدت درون اجتماعی نیاز دارد، یعنی همدلی و هم‌زبانی که حضرت آقا تاکید کردند این یک؛ و هم وحدت درون دینی نیازمند هستیم؛ وحدت اسلامی، وحدت جهان اسلام.

وی، تأکید کرد: به شدّت ما به این دو وحدت نیازمند هستیم؛ هم وحدت درون کشورمان و هم وحدت دینی و ایمانی‌مان و دشمن از همین طریق وارد شده است [و] هر دو را هم در معرض خطر قرار داده است هر دو را؛ هم وحدت درون اجتماعی ما را دارد آسیب می‌رساند و هم وحدت درون دینی ما را دارد آسیب می‌رساند و باید بصیرت داد با همین اشعار بسیار زیبا و خدایی نخواسته شعر تفرقه‌انگیز، حرف‌های تفرقه انگیز و بهانه به دست دشمن دادن؛ خیلی نکته مهم و ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر لزوم ترویج همخوانی در برنامه ها، اظهار داشت: نکته دیگری که به نظرم می‌رسد بیشتر ما به آن توجه کنیم و علی‌القاعده کار شما باید باشد که شما بتوانید در جمعتان، این برنامه‌های زیبای همخوانی را ترویج کنید؛ اشعار پرجاذبه تک‌خوانی و پرمحتوا را ترویج کنید.

وی، رادیو معارف را الگوی بسیار خوبی برای رواج همخوانی و تک خوانی اشعار پرجاذبه و پرمحتوا دانست و گفت: رادیو معارف به معنای واقعی یک دانشگاه است برادران و خواهران و پدران و مادران؛ یک دانشگاه تمام عیار و جامع اسلامی است که در همه عرصه‌ها ترویج کننده معارف است؛ ترویج کننده دین است؛ بصیرت‌دهنده است؛ آگاهی‌بخش است و زیبا و درست آن نقاط اسلام ناب را ترسیم می‌کند.

امام جمعه شهرکرد، در ادامه به اهمیت حفظ شئون جلسات اشاره کرد و ادامه داد: گاهی شأن، یک شئون کاذب است، شئون کاذب را باید به شدت با آن مبارزه کرد و زیر پا گذاشت؛ شأن کاذب و شأن خود ساخته، آدم‌ها برای خودشان یک شأنی [درست کنند]، یک کلاسی بگذارند و یک تکبّری، منیّتی و جایگاهی این‌ها نه؛ اما شأنی که ویژه دین است؛ شأنی که از معنویت نشأت می‌گیرد؛ شأنی که از جایگاه‌های دینی علمی و معرفتی نشأت می‌گیرد؛ شأنی که از یک جایگاه مُنتسب به دین و اسلام نشأت می‌گیرد؛ این شئون را [باید] رعایت کنیم؛ این شئون تواضع دینی است؛ رعایت این شئون کمک می کند.

وی، در ادامه به حفظ حرمت پیشکسوتان و علمای اهل بینش و دانش و معرفت اشاره کرد و یادآور شد: مجالسی که پیشکسوتان خودمان هستند، حرمت پیشکسوتانمان؛ علما هستند، حرمت علما را مجالسی که بزرگانی از اهل بینش، اهل دانش و اهل معرفت این‌ها را در مجالس‌مان تکریم کنیم؛ تعظیم کنیم. این‌ها نشأت گرفته از اخلاق دینی است؛ اخلاق اسلامی است؛ این‌ها مهم است؛ این‌ها را نادیده نگیریم.

ارسال نظرات