دبیر ستاد اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو عنوان کرد
دبیر ستاد اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به فلج تنفسی و در نهایت مرگ به دلیل مسمومیت غذاهای مانده هشدار داد.
کد خبر: ۸۵۳۴۶۱۱
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  طلعت قانع در خصوص مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم عنوان کرد: این بیماری یکی از انواع بوتولیسم غذایی است که با خوردن غذاهای حاوی سم ایجاد می‌شود.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در این بیماری باکترى در حالت غیرفعال زنده مى‌ماند تا اینکه در شرایط مناسب رشد قرار گیرد سپس در روده رشد کرده و از خود سم آزاد مى‌کند.

قانع با بیان اینکه بوتولیسم به عنوان اورژانس‌هاى پزشکى در نظر گرفته مى‌شود و بسیار کشنده است، عنوان کرد: در اثر مصرف غذاهایی آلوده‌ای مانند کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی که قبل از مصرف حرارت مناسب ندیده باشد و همچنین سوسیس و کالباس آلوده بروز می‌کند.

وی با اشاره به علائم و نشانه‌های بوتولیسم که شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، و خشکی و درد گلو است و با تاخیر 12 تا 24 ساعته از مصرف ماده غذایی آلوده، ظاهر می‌شود، عنوان کرد: فرد مبتلا سریعاً باید به یک مرکز درمانی مجهز، برای تزریق داروی ضد سم منتقل شود.

قانع ادامه داد: مهمترین اقدام درمانی در بوتولیسم تجویز سریع داروی ضد سم (Anti toxin) در مرکز درمانی است. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت می‌کند.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو در پایان یکی از آسانترین راه حل‌های پیشگیری از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم را تهیه غذا به مقدار استفاده و سعی در عدم نگهداری غذا به مدت زیاد و جوشاندن کنسروهای مورد استفاده به مدت 20 دقیقه اعلام کرد.

ارسال نظرات