اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا:
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا اعلام کرد: باید از فرصت مذاکره برای رسوا کردن دشمنانی که خود را زیر شعارهای زیبا پنهان کرده‌اند، استفاده کرد و نباید لغو تحریم‌ها را چاره رفع هر مشکل کوچکی دانست.
کد خبر: ۸۵۳۴۶۰۷
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با انتشار بیانیه‌ای پیرامون مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد:  باید از فرصت مذاکره برای رسوا کردن دشمنانی که خود را زیر شعارهای زیبا پنهان کرده‌اند، استفاده کرد و نباید لغو تحریم‌ها را چاره رفع هر مشکل کوچکی دانست.

در ابتدای بیانیه این اتحادیه دانشجویی آمده‌است: با سلام و درود به روح مطهر امام خمینی (ره) و روان پاک شهدا، بویژه شهدای حادثه دلخراش هفتم تیر و  270 شهیدی که به تازگی در میان اشک شوق و شور ملت ایران تشییع شدند و در یکی از مهمترین آوردگاه‌های تاریخی انقلاب اسلامی، دِین خود را برای همبستگی و استقلال کشور مجددا ادا کردند و به ما یاد آور شدند که دشمن کیست و علت دشمنی چیست.

در ادامه تاکید شد: نظام جمهوری اسلامی ایران در یکی از حساس‌ترین شرایط بین‌المللی تاریخ خود قرار دارد که بستر فرصتها و تهدیدهای استثنایی نیز هست. اصلی‌ترین مساله، شناخت صحیح و بررسی دقیق مسائل و توجه دقیق به حرکات دشمن است که می‌تواند استفاده از فرصتها را مهیا و بر تهدیدها غلبه کند. در مقابل آن، ساده‌انگاری و جزئی نگری به بازی‌های سیاسی جریان‌های استکباری سبب فریب خوردگی و خسران خواهد شد. در کنار نگاه‌های تحلیلی داخلی لازم است بار دیگر خود را، اهداف و آرمان‌هایمان را، اصول و مبانی‌مان را در انعکاس افکار عمومی دنیا ببینیم تا بتوانیم راهکار مناسبی برای این شرایط حساس در هندسه سیاست و قدرت بین‌المللی بیاندیشم.

این اتحادیه دانشجویی در ادامه تصریح کرد: ما دانشجویان عضو اتحادیه با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان بنا داریم مطالبی را از یک نگاه بیرونی به شرایط حال حاضر کشور بویژه مساله مذاکرات هسته‌ای و انسجام درونی نظام، با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف و مسئولین محترم نظام در میان بگذاریم. دراین شرایط خود را ملزم می‌دانیم بدون ورود به مسایل سیاسی و جناحی داخلی، برداشت خود را نسبت به موارد کلان مربوط به ظهور و بروز نظام جمهوری اسلامی در چشم جهانیان مطرح کنیم. باشد که به وظیفه خود در این بزنگاه عمل کرده باشیم.

در ادامه این بیانیه خطاب به سخن مسئولین قوای سه‌‌گانه، نخبگان و جریان‌های سیاسی داخل کشور آمده‌است: با احترام به جهت گیری‌های سیاسی که برای پویایی فضای کشور لازم است باید بشدت از نشان دادن یک چهره متشتّت با اختلافات درونی پرهیز شود. انسجام در برابر این دشمن بی‌رحم اولین اصل بدیهی است که هر انسان عاقلی آن را می‌فهمد. بنابراین از همه جناح‌ها، دولت و مجلس محترم تقاضا داریم که به این ملاحظات که کوچکترین حرکات‌شان زیر ذره‌بین دوست و دشمن است و نقل محافل دنیا توجه داشته باشند و قبل از کنایه پراکنی‌های بیجا و عقده گشائی‌های سیاسی، به این جمله حضرت امام (ره) که « حفظ نظام از اوجب واجبات است» بیاندیشند. اینکه گفته شود اختلافی وجود نداشته باشد یا به کناری گذاشته شود قطعاً منطقی و عملی نیست ولی آنچه وظیفه همه مسئولین و نخبگان سیاسی بوده، « کار هماهنگ با وجود اختلاف نظرها برای برآورده کردن یک هدف مشترک» است. این همان دیپلماسی انقلابی است.

در قسمت دیگری از این بیانیه خطاب به مسئولان، نخبگان و جناح‌های سیاسی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در خصوص حمایت از تیم مذاکره کننده و جمع کردن آن با انتقاد آزاد دچار افراط و تفریط شده‌ایم. برخی‌ها فقط لفظ حمایت را بکار می‌برند و در نوشته و گفتار رویکرد تخریبی دارند و برخی آنچنان غرق در حمایت هستند که آن را با تعطیلی فکر و تحلیل یکی می‌گیرند. با توجه به سخنان اخیر رهبری، باید از نقد شخصیتی و مچ‌گیری پرهیز کرد چرا که مذاکره کنندگان مورد اعتماد نظام هستند. همچنین باید توجه داشت که ایشان در نحوه رفتارها اختیار دارند و نباید انتظار داشت در جزیی‌ترین سلایق سیاسی هم پیرو نظرات منتقدین باشند. ولی در عین حال انتقادات از مذاکرات، مسایل فنّی آن و روشن‌سازی زیاده خواهی‌های دشمن نه تنها مُجاز بلکه یک نیاز اساسی و پشتوانه مردمی مذاکرات است و نباید هر حرکت انتقادی را مخل مذاکرات دانست.

در ادامه تصریح شد: ما مخالفت یا موافقت مطلق با مذاکره را اساساً گزاره‌های درستی نمی‌دانیم و تنها متذکر می‌شویم که باید از این فرصت مذاکره برای رسوا کردن دشمنانی که خود را زیر شعارهای زیبا پنهان کرده‌اند در مقابل دیدگان منتظر جهانیان استفاده کرد و ارزش این کمتر از دستآوردهای مستقیم آن نیست. ملت‌ها زبان خودشان را دارند و از ادبیات سیاسی کنایه آمیز و مبهم گریزانند در مقابل تشنه عدالت گستری و اظهارات حقایق همانطور که وجود دارد، هستند.

این اتحادیه دانشجویی ادامه داد: امروز که در بحبوحه مذاکرات در نقطه تمرکز جهانیان صدای ما شنیده می‌شود باید فرصت را قدر بدانیم و اصول حقه اسلام ناب را در توجه به مظلومین و مستضعفین جهان از یکطرف و مقابله سخت با ظالمین و مستکبرین بگوش جهانیان برسانیم و مماشات نکنیم. ما قصد ورود به جزئیات نداریم و صرفا مطلبی در خصوص فرصت‌های منحصربفرد انقلاب اسلامی در خارج از کشور که در جلوی چشمانمان هست را متذکر می‌شویم. این فرصتها، هسته‌های مقاومت جهانی هستند که امروز بذر آن در دلها و اذهان بسیاری از جوانان و دانشگاهیان غرب و شرق عالم قوام گرفته است. اگر به اصول جهانی انقلاب اسلامی توجه کنیم باید منافع ملی‌مان را نیز جهانی تعریف کنیم و بنابراین این هسته‌ها نیز جزء منافع ملی ماست. همچنانکه دموکراسی مورد تائید آمریکا منفعت ملی آنهاست. امروز مایوس شدگان از عدالت گستری نظم موجود جهانی با حسرت بسیاری حرکات و سکنات انقلاب اسلامی را پیگیری می‌کنند و امیدوارانه از آن حمایت می‌کنند ولی متاسفانه بخاطر ضعف جدی دیپلماسی عمومی که در همه دولتها وجود داشته توجه جدی به آن نمی‌شود و آنقدر مشغول راضی‌کردن سیاستمداران می‌شویم که جایی برای انقلابی‌گری در عرصه عموم مردم نمی‌ماند.

در ادامه این بیانیه آمده‌است: تذکر دیگری که لازم است بعنوان یک ناظر بیرونی به مواضع نظام بدهیم این است که علی‌رغم ادعاهای چندین باره مقامات مختلف در خصوص اینکه « تحریم‌ها ما را پای مذاکره نکشانده» دقیقا عکس آن در افکار عمومی غرب منعکس است و دلیل اصلی آن هم تنها پروپاگاندای رسانه‌ای نیست (چرا که تبلیغات رسانه‌ای برای موارد دیگری نیز وجود داشته که چندان موثر نبوده) بلکه ریشه در اظهار نظرهای اقتصادی است که در طی یک سال گذشته از گوشه و کنار دولت محترم و برخی اقتصاددانان و متفکرین داخلی مخابره شده است. نبود یک طرح ضد تحریمی طولانی مدت در دستور کار سیستم اقتصادی کشور دلیل دیگر این باورناپذیری ادعاهایمان شده است. باید دقت شود که برای پذیرش چنین ادعایی لازم است ابتدا با دلایل مشخص گفته شود پس چه چیزی سبب مذاکره شده است؟ دوم اینکه حداقل در مقام ظاهر از برنامه اقتصادی کشور برای تحریم طولانی مدت صحبت شود و برای هر مساله کوچکی، ارجاع به رفع تحریم‌ها نگردد که این رویکرد آغاز سراشیبی باخت است. این خلاء سبب تنهایی وزارت خارجه در این میدان شده است.

این اتحادیه دانشجویی ادامه داد: مسئولین و نخبگان لازم است جایگاه و نقش مردم در عرصه اقتصاد و تحریم را مشخص کنند. بیش از چهار سال است هیچ نسخه مشخصی از نقش مردم ارائه نشده است و تنها به این اکتفا کرده‌ایم که: ای مردم شما تحمل کنید، ما بلدیم چه کار کنیم. در هر دو دولت متاسفانه همین موضوع سبب سردرگمی مردم و تلف شدن سرمایه‌های عظیمی که معمولاً در هر کشوری در بحرانها به یاری دولتهایشان می‌آید، شده است. این مردم امتحان پس داده‌اند. نشان داده‌اند که بسیار بهتر از سیستم‌های بروکراتیک می‌توانند بحرانها را مدیریت کنند همه قوای مسئول نظام باید یک تجدید نظر جدی در تعیین نقش مردم در این مساله انجام دهند نه اینکه از زبان مردم فلاکت اقتصادی را مخابره کنند و از جیب مردم شرف و غیرتشان را؛ و خود مردم فقط نظاره‌گر باشند. اگر قرار است از آرمانی کوتاه بیاییم با صراحت به مردم بگویید که برای اقتصاد و جیب شما باید فلان آرمانتان را قلم بگیرید تا ببینید که این ملت بزرگوار چگونه پاسخ می‌دهد. کما اینکه رهبری اخیرا فرمودند: « برخی تصور می‌کنند، مردم مشکلات را تحمل نخواهند کرد. اگر حقایق امور با صداقت لازم و به درستی برای مردم بیان شود، مردم خواهند ایستاد و مقاومت خواهند کرد.»

در ادامه این بیانیه تاکید شد: در این برهه بسیار حساس که می‌تواند تبعات تاریخی و ذاتی برای کشور داشته باشد، تمسّک به شناخت دشمن و قدرتهای استکباری از طریق یک نگاه سیستمی شامل تحلیل یکپارچه _ و نه تکه‌تکه _ حرکات و رفتارهای آنها ضروریست و تنها چنین نگاهی است که به بصیرت منجر می‌شود. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا از هر حرکت مبتنی بر بصیرت مسئولین حمایت تام می‌کند و از هر بی‌بصیرتی و جزئی و مقطعی‌نگری بشدت برحذر می‌دارد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در ادامه خطاب به ملت تصریح کرد: شما ملتی هستید که امام خمینی آن را بهتر از امت رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) در حجاز دانستند و خود و همه مسئولین را خدمتگزار شما. این چیزی است که بارها از زبان رهبر معظم انقلاب نیز با افتخارآفرینی شما در صحنه های حساس تکرار شده و نشان از عظمت، منحصربفردی و ارزشمندی شما دارد. از ابتدایی که خداوند متعال دنیای ظلمانی بشر را به نور هدایتش روشن نمود و از زمانی که پیامبر مهربانی‌ها، حضرت محمد (ص) بر بشریت هدیه شد و اولین حرکت‌های اسلامی شکل گرفت و امامت یک جامعه معنی پیدا کرد و دشمنی دشمن‌ها مشخص شد همیشه قصه مذاکره با دشمن ظالم وجود داشته است.

در ادامه آمده است: تاریخ گواهی می‌دهد که قدرت چانه زنی در مذاکره و نتیجه آن بیشتر از اینکه به عظمت جایگاه امام(ره) و توانایی و تجربه مذاکره کنندگان بستگی داشته باشد، وابسته به اراده مردم است؛ هرگاه مردم از آرمان‌ها خسته و در آراء متفرق بودند یا نخبگان جامعه اینطور وانمود می‌کردند صلح ذلیلانه‌ای به ملت تحمیل شده و هرگاه بصیرانه به آرمان‌هایشان عقیده داشته و متحد شدند بینی زیاده‌خواهی دشمن را به خاک مالیدند. دو نمونه قابل ذکر در تاریخ جنگ صفین و صلح حدیبیه هست.

این اتحادیه دانشجویی ادامه داد: در جریان جنگ صفین که سپاهیان امام علی (ع) از خدعه عمروعاص متفرق شده بودند و صلح اجباری و ذلیلانه را به امامشان تحمیل می‌کردند ایشان فرمودند: « شما با من هماهنگ بودید و می‌جنگیدید تا زمانی که جنگ ناتوانتان کرد. سوگند به خدا ناتوانی جنگ شما را گرفت و رهایتان کرد (اشاره به عبور از سختی اولیه)؛ ولی دشمن را همچنان اسیر خود ساخته است. خصم بیش از شما دچار صدمه و زیان گشته است. آگاه باشید که من تا دیروز امیرالمؤمنین بودم ولی امروز مأمور شده‌ام. تا دیروز اختیاردار و بازدارنده بودم ولی امروز مورد نهی واقع شده‌ام. شما زندگی را می‌جویید و من نمی‌توانم شما را برخلاف میل‌تان وادار کنم.» درست در مقابل این قومی بودند که در حدیبیه همراه رسول الله (ص) حضور داشتند و زمانی که عروه، دیپلمات کارکشته و زیرک مشرکین  با تهدید و ارعاب با پیامبر و اصحاب سخن می‌گفت و برای خالی کردن دل پیامبر و یاران ایشان بی‌حرمتی می‌کرد و دست به محاسن پیامبر می‌گرفت که با اعتراض اصحاب مواجه گشت. پیامبر بدون توجه به این مسائل و برای تحقیر وی برخاست و وضو ساخت و عروه با چشمان خود دید که حتی یک قطره از آب وضوی حضرت بر زمین نرسید. عروه برخاست و وارد مجلس قریش شد و گفت: « من شاهان زیادی دیده‌ام (شاهان کسری، روم، حبشه و...) اما موقعیت هیچ کدام در میان قوم خود مانند محمد (ص) نبوده است. آن‌ها حتی نمی‌گذارند قطره آبی از وضوی او بر زمین بریزد، بنابراین سران قریش به فکر باشید.» آری امروز نیز در این برهه حساس تاریخی ملت عزیز ایران هستند که منشاء اثرند. این قول سدید قرآن هست که ای مردم اراده خود شما هست که در قومتان می تواند تغییر ایجاد کند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید کرد: خدمت رهبر عزیز و امام دغدغه‌مندمان عرض می‌کنیم که بعد از کورانهای نظامی، فرهنگی و اکنون اقتصادی که بر این انقلاب عظیم‌الشأن اسلامی رفته است دوران تازه‌ای از علاقمندان و امیدواران به آن این انقلاب در اقصی نقاط جوامع پیشرفته یا در حال توسعه پا به عرصه وجود نهاده‌اند و همچنانکه حضرت امام (ره) و رهبر عزیزمان فرموده‌اند « ایستادگی، مقاومت، پافشاری بر اصول و روشنگری منطقی با مختصات جهانی تنها راه نجات همه ماست.» ما دانشجویان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا ضمن تجدید بیعت با آرمانهای سازش ناپذیر انقلاب اسلامی در ردّ ظلم ظالمان و نجات مظلومین اعلام می‌کنیم که در این آوردگاه پیچیده مذاکرات، پشتیبان ولی فقیه هستیم و آن را تنها راه بقای راستین انقلاب و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل سفاکان و ظالمین زمان می‌دانیم.

این اتحادیه دانشجویی در پایان اظهار داشت: از صمیم قلب برای موفقیت تیم « امین، غیور، شجاع و متدیّن» مذاکره کننده در جهت حفظ آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی و رسوا کردن دشمنان قسم خورده انقلاب دعا می‌کنیم و آرزوی توفیق داریم.

ارسال نظرات