حمیدرضا
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان ایلام/
حجت الاسلام جلیلیان گفت: بزرگترین مصداق معروف حکومت اسلامی و بزرگترین مصداق منکر حکومت جور و ظلم است.
کد خبر: ۸۵۳۴۳۲۳
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام شمس الله جلیلیان نماینده ولی فقیه در سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در گفت و گوی اختصای خود با خبرنگار ما در پاسخ به سوال امر به معنای معروف و نهی از منکر چیست؟ اظهار کرد: معروف یعنی هر چه که از نظر شرع مقدس و عقل نیکو و پسنیده باشد و منکر یعنی هر آنچه که غیر از احکام الهی و ناپسنیده باشد.

وی ادامه داد: در اسلام امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه ی الهی است که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در قرآن کریم مورد تاکیید قرار گرفته است.

حجت الاسلام جلیلیان عنوان کرد: بزرگترین مصداق معروف حکومت اسلامی و بزرگترین مصداق منکر حکومت جور و ظلم است که امام حسین(ع) از جان، مال و فرزندان خود گذشت تا فلسفه ی نهضتش که این دو فریضه مهم بود بعنوان قیام امر به معروف و نهی از منکر اعلام کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه عنوان کرد: امام صادق(ع) در خصوص امر به معروف و نهی از منکر می فرماید: هر کس برادر دینی خود را در کار ناپسند و منکری ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و این کار نکند به او خیانت کرده است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی است و در سالم سازی اجتماع و فراوانی خیر و برکت نقش بسیار زیادی دارند؛ تصریح کرد: شهید بهشتی می گوید: وقتی معروف دیدی استقبال کنی و چهره ی خوشحالی داشته باشی و وقتی منکر را دیدی ناراحتی خود را نشان دهید.

حجت الاسلام جلیلیان گفت: تشویق زبانی معروف و نکوهش و انتقاد از منکر، اقدام عملی یا همان تذکر لسانی، اجرای عدل و معروف و جلوگبری از ظلم و منکر مرحله ی دیگری از دیدگاه شهید بهشتی می باشد.

آیا یک پسر جوان می تواند یک زن جوان را امر و نهی کند؟

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در پاسخ اظهار کرد: امر و نهی دو فریضه ی هستند که با تحقق شرایط آنها واجب می شوند و بین زن و مرد پیر و جوان فرقی در اقدام به این دو واجب نیست.

وی ادامه داد: مهم تاثیرگذاری این دو واجب است، و نکته این موضوع این است که اقدام به این دو واجب همراه با مفسده نباشد یعنی یک مرد اگر بداند زنی که منکر انجام می دهد خود مطمئن باشد باعث به گناه افتادن خودش نمی شود.

حجت الاسلام شمس الله جلیلیان تاکیید کرد: در صورت امید به تاثیر نداشتن مفسده و با رعایت شرایط و مسائل شرعی امر به معروف و نهی از منکر بر همه واجب است.

آیا امر به معروف و نهی از منکر باید در ملاء عام باشد یا در خفا صورت گیرد؟

شمس الله جلیلیان در پاسخ بیان کرد: در امر و نهی مهم تحقق غرضی است که دنبال آن هستیم و مهم اثر گذاری است، اگر کسی منکری را انجام داد گاهی در پنهان او را ارشاد کنیم موثر است و گاهی ارشاد در ملاء عام تاثیر گذار است و بستگی به شرایط دارد.

آیا فراگیری گناه مثل بد حجابی باعث ساقط شدن دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر می شود؟

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امیرالمومنین(ع) پاسخ داد: فراگیری گناه مثل بدحجابی یا اشائه ی فیلم های مبتذل و ... نه تنها باعث ساقط شدن این دو واجب نمی شود بلکه وظیفه انسان را سنگین تر می نماید.

وی ادامه داد: این منطق که اگر منکری فراگیر شد انسان باید سکوت کند یا همرنگ جماعت شود، بهانه ترک این دو واجب نیست و هرجا که شرایط محقق باشد انسان باید به این دو واجب اقدام نماید چون بی تفاوتی خود گناه و رضایت به فعل بد باعث افزایش جرم و گناه می شود.

آیا دختر خانم با حجابی که دوست بد حجابی دارد و امر به معروف و نهی از منکر او بی اثر است باید با او قطع ارتباط کند؟

حجت الاسلام شمس الله جلیلیان بیان داشت: در امر و نهی مهم تاثیر گذاری است و اگر قطع ارتباط با دوست بد حجاب می تواند در دوست انسان تاثیر داشته باشد و باعث اصلاح رفتار او می شود این کار گاهی واجب است.

وی افزود: گاهی تقویت ارتباط و گرم شدن رابطه باعث می شود که انسان در زمان مناسب تذکر و او را ارشاد کند و احساس می شود این امر با صلح و دوستی بهتر تاثیر می گذارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان ایلام اظهار کرد: گاهی ارتباط با دوستی که منکر را انجام می دهد تاثیر مثبت ندارد و باعث تغییر رفتار او هم نمی شود لازم نیست که ارتباط با این شخص قطع شود.


ارسال نظرات