نخبگان حوزه‌های مختلف در سوادکوه می‌توانند با همکاری یکدیگر، موج مطالبه‌گری کارشناسی شده و پیگیری آن تا دسترسی به اهداف موردنظر را برنامه‌ریزی کنند.
کد خبر: ۸۵۳۳۶۵۳
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، انتخابات عرصه تعیین‌کننده در وزن‌کشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که نوع برنامه‌ریزی و اجرایی کردن قوانین و اولویت‌دهی به موضوعات هم با انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست‌جمهوری در گستره شهری و روستایی یا شورای اسلامی به دست می‌آید.

مجلس شورای اسلامی به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی در رأس امور توصیف شده و در بیان مقام معظم رهبری نیز بر حضور گسترده و با تعهد در آن تأکید شده است که از اهمیت قانون‌گذاری و نظارت بر فعالیت‌ها حکایت دارد.

افکار عمومی همواره نقش تعیین‌کننده و اصلی را در تغییرات یا تحولات سیاسی برای تثبیت یا تغییر سیاست‌ها و مجریان آن بر عهده داشته است و تعریف کلی افکار عمومی را هم می‌توان در نوع نگاه جمعی به موضوع خاص تعبیر کرد که می‌توان نحوه ساخت و گسترش این نوع نگاه را جهت‌دهی در مسیر تعریف شده توصیف کرد که سلایق مختلف سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و اقتصادی در این زمینه فعالانه در حال تکاپو هستند.

به‌نظر می‌رسد افرادی با شاخص‌های توسعه‌گرا و آینده‌نگرانه و با رویکرد دوری از قید و بند‌های سیاسی در جهت‌دهی افکار عمومی در عرصه انتخابات مورد توجه لازم قرار نگرفته‌اند تا شاهد تأثیر‌گذاری علمی، منطقی و انتظارات همه‌گیرتر و دوری از اولویت‌دهی سلایق و خواسته‌های شخصی و گروهی بر اولویت جمعی و توسعه برنامه‌محور با شاخص زمان‌بندی شده قرار گیریم.

* نسبت رأی مردم سوادکوه بر آرای حوزه انتخابیه

در شهرهای سوادکوه و سوادکوه‌شمالی حدود 45 هزار نفر در سن رأی زندگی می‌کنند، که در مجموع به همراه شهرستان‌های قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ دارای حدود 330 هزار نفر رأی دهنده هستند.

انسجام اجتماعی از موضوعاتی است که در جهت‌دهی به افکار عمومی نقش پر‌رنگی دارد تا با هم‌رأی شدن شهرستانی شاهد تغییر رویکرد انتخابات باشیم و عدم انسجام اجتماعی به ضعف دست‌یابی به اهداف و نادیده‌گرفته شدن در تصمیم‌گیری‌ها و اولویت پایین در اختصاص امکانات و بودجه‌ها در عملیات تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها منجر می‌شود.

با نگاهی بر نتایج انتخابات شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به غیر از دوره‌های خاص شاهد پراکندگی آرا و عدم تأثیر‌گذاری تعیین‌کننده در نتایج انتخابات بوده‌ایم.

نگاهی بر نتایج انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی و تفکیک آن در شهرستان‌های حوزه انتخابیه سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ بیانگر عدم تعیین‌کننده بودن آرای شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با مقایسه نسبت جمعیت رأی‌دهنده به آرای مأخوذه آن هستیم.

در انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی نماینده نخست 15 هزار رأی از مجموع 55 هزار رأی خود و نماینده دوم 10 هزار رأی از مجموع 54 هزار رأی خود را از حوزه سوادکوه کسب کردند که در مجلس نهم نیز نماینده اول 11 هزار رأی از مجموع 57 هزار رأی خود و نماینده دوم 17 هزار رأی از مجموع 56 هزار رأی خود را از حوزه سوادکوه کسب کردند.

نگاهی گذرا بر آمار آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سوادکوه، قائم‌شهر و جویبار بیانگر آن است که حوزه انتخابیه سوادکوه در حد انتظار نتوانست تعیین‌کننده ظاهر شود تا برگ‌برنده انتخابات را در دست داشته باشد، هر چند حضور اکثریت قریب به اتفاق مردم شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در انتخابات بر تعهد و مسئولیت‌پذیری آنان حکایت دارد.

* کندی تأثیر‌گذاری آرای مردم سوادکوه با کثرت کاندیداها

تعداد گسترده کاندیدا‌های بومی سوادکوه یا تأکید اکثریت کاندیدا‌های حوزه انتخابیه سوادکوه، سوادکوه‌شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی بر نسبت سببی یا نسبی در این شهرستان و خون‌گرم و عاطفی بودن مردم سوادکوه بر کندی تأثیرگذاری آرای این دو شهرستان افزوده است.

اعلام غیررسمی نیمی از علاقه‌مندان به حضور در انتخابات هفت اسفند مجلس شورای اسلامی از سوادکوه در بین کاندیدای حوزه انتخابیه بیانگر تقسیم آرا بین کاندیدا‌ها و عدم تأثیر‌گذاری مناسب آن در نتایج نهایی و در نتیجه نگاه نه‌چندان مناسب مدیریتی و آینده‌نگرانه کاندیدا‌ها یا نمایندگان آینده به شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی است که سایر کاندید‌اها نیز برنامه‌ریزی برای کسب حداقل آرا از حوزه‌ای با پراکندگی بالای رأی را در دستور کار خود دارند.

سوادکوهی بودن نزدیک به نیمی از رأی‌دهندگان قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ نیز موضوع دیگری است که بر اهمیت عددی جمعیت سوادکوه افزوده است که توجه نامزد‌های مجلس شورای اسلامی به موضوعات مورد علاقه سوادکوهی‌ها بدون توجه به جغرافیای زندگی را در بر می‌گیرد.

در یک آمار غیررسمی می‌توان تعداد سوادکوهی‌های رأی‌دهنده در پنج شهرستان‌ حوزه انتخابیه را تا 150 هزار نفر هم برآورد کرد که عدم تمرکز و آرای پراکنده رأی‌دهندگان سوادکوهی‌های ساکن در شهر‌های دیگر از عدم استفاده بهینه آنان در توسعه شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی است، که جای خالی سازمان‌های مردم‌نهاد در افزایش تعامل آنان در مسائل غیرسیاسی که با هم‌نشینی‌ها به موضوع سیاسی هم دامن زده می‌شود، به چشم می‌خورد.

از طرف دیگر تعداد قابل توجه رأی‌دهندگان سوادکوهی با تعداد چشم‌گیر نامزد‌ها روبه‌رو است که کند شدن تأثیر‌گذاری آرا را به‌دنبال دارد.

* نخبگان سوادکوه و موج مطالبه‌گری در انتخابات

نخبگان همواره به‌عنوان گروهی با اهداف بلند و دارای برنامه توسعه‌گرا در جوامع شناخته می‌شوند که رسالت تعیین و هدف‌گذاری و تثبیت برنامه‌های توسعه‌محور را به‌صورت ‌نوشته‌نشده بر عهده دارند.

رسالت نخبگان در کمک به توسعه و افزایش رفاه جامعه و شناسایی و ارائه راهکار برای آسیب‌های مختلف مورد تأکید کارشناسان است؛ به نوعی که در موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز جایگاه آنان به‌درستی مورد توجه قرار نگرفته است و تنها در سخنرانی پیش از سخنان نامزد انتخابات یا عکس یاد‌گاری و انتخاباتی با آنان یا نگاه تشریفاتی خلاصه شده است.

نخبگان حوزه‌های مختلف در سوادکوه می‌توانند با همکاری یکدیگر، موج مطالبه‌گری کارشناسی شده و پیگیری آن تا دسترسی به اهداف موردنظر را برنامه‌ریزی کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها