آملی لاریحانی:جریان فتنه شبه کودتا بود
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه جریان فتنه سال ۸۸ شبه کودتا بود، گفت:‌جریانی که این کار را راه انداخت هنوز هم هست و ما باید نسبت به این جریان جهت‌گیری روشنی داشته باشید.
کد خبر: ۸۵۳۳۵۲۱
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله صادقی آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران و با حضور روسای سه‌گانه قوه برگزار شد، اظهارکرد: دستگاه قضایی باید در کشور محترم باشد. جلسه مسئولان عالی قضایی یک جلسه رسمی مانند هیئت دولت است اگرچه در قانون این جلسه دیده نشده اما جلسه مهمی است و نباید اینگونه از سوی صدا و سیما پوشش داده شود.

وی افزود: ما در عین حال که از صدا و سیما تشکر می‌کنیم و نمی‌خو اهیم چالش راه بیندازیم اما در کمال احترام به سایر برنامه‌های این سازمان مانند سریال‌های مکرر و متعددی که پخش می‌شود توقع داریم یک مقدار به جهات دیگر توجه کنند. البته ابزار نظارتی دستگاه قضایی در شورای نظارت صدا و سیما وجود دارد اما نمی‌خواهیم مسئله به آنجا کشیده شود. 

آملی لاریجانی به حفاظت از محیط زیست با مبارزه با پدیده زمین‌خواری اشاره کرد و گفت:‌ در اصل 50 قانون اساسی بحث محیط زیست مطرح شده و در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعدی باید در آن حیات رو به رشد داشته باشند و ظیفه مهمی تلقی می‌شود و مسئله محیط زیست را باید همه جدی بگیریم.

وی ادامه داد: این بحث فقط مربوط به قوه قضائیه نمی‌وشد در بحث آلودگی هوا برخی مدعی بودند که قوه قضایی باید ورود قضایی کند اما ورود قوه قضایی به مردم هوای پاک تحویل می‌دهد. هوای پاک باید با کمک همه دستگذاه‌اهی کشور ایجاد شود هرچند ما معتقدیم مباید با متخلفین برخورد جدی صورت گیرد. 

آملی لاریجانی تاکید کرد: چرا ما اجازه می‌دهیم دهیار یک روستا اجازه ساخت و ساز در حریم بدهد. به عنوان مثال اراضی مازندران نزدیک به هم هستند و وقتی اجازه ساخت و ساز در حریم داده وشد به طور قطع در کل اراضی می‌توان ساخت و ساز کرد بنابر این باید در این مسئله تمام قوا همکاری داشته باشند و از همه مهمتر دستگاه‌های اجرایی قبل از رسیدن به جرم جلوگیری کنند. 

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم بار را از دوش قوه قضائیه بردارم به طور قطع در جاهایی که دستگاه‌های اجرایی ورود نمی‌کنند دادستان‌ها باید به عنوان مدعی‌العموم ورود کنند اما باید به محدودیت‌های قوه قضائیه در بحث امکانات و نیروی انسانی نیز توجه داشت. 

آملی لاریجانی افزود: طبق گزارشی که ارائه شده در چند ماه گذشته در تهران بیش از دو هزار تخریب و رفع تصرف صورت گرفته است اما باید بدانیم مسئله تخریب محیط زیست بسیار فراتر از این اعداد و ارقام است و همه باید دست به دست هم دهند تا به صورت ریشه‌ای برخرود شود.

وی به برخورد مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در بحث معوقات بانکی معتقدیم که باید به نظام بانکی کشور کمک کنیم؛ بنابر این از ابتدا تلاش به تفکیک معوقات بانکها داشتیم و از دستگاه‌های اجرایی خواستیم که بگویند کدام معوقه طبیعی و عدم استحصال سرمایه اولیه است حتی به خود بانک‌ها نیز این موضوع را منعکس کردیم اما متاسفانه نظارت بانک‌ها کافی نیست ما دنبال معوقاتی هستیم که ناشی از روش‌های نادرست بوده است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: به عنوان مثال دستگاه‌های نظارتی به ما گفتند یک آقایی 6500 میلیارد تومان معوقه دارد و این معوقه معوقه‌ای است که بدون نظارت کافی صورت گرفته است. چرا باید به چنین فردی پشت سر هم تسهیلات داد. در این موضوع قوه قضائیه ورود کرد و این شخص بازداشت شد و برای استیفای معوقات نیز راه حلی پیدا کردیم اما بعدها گفتند چون او را بازداشت کردید کارخانه‌هایش که چند هزار کارگر دارد متوقف شده است. که حرف درستی است. 

آملی لاریجانی ادامه داد: از یک طرف تبلیغات وسیعی صورت می‌گیرد مبنی بر اینکه قوه قضائیه ورود نمی‌کند و از طرفی دیگر می‌گویند برخوردهای شما باعث توقف تولید می‌شود. البته بحث حمایت از سرمایه‌گذاری های سالم همواره مورد تاکید بوده است و ما برنامه‌های برای تشویق و ترویج تولید در کشور و حمایت از سرمایه‌گذاری سالم را داریم. 

وی همچنین به موضوع تلاش برای تامین امنیت مردم اشاره کرد وگفت: طی چند سال گذشته برخوردهای قاطعی با متجاوزین به نوامیس مردم، قاچاقچیان مواد مخدر سرقت‌های مسلحانه و... داشته‌ایم و برخوردهای قوه قضائیه قابل توجیه و منطقی بوده است و خوشبختانه این برخوردها بازدارندگی داشته به طوری که در برهه‌ای نیروی انتظامی اعلام کرد که جرایم خشن حدود 50 درصد کاهش یافته ما گمان می‌کنیم اعدام‌هایی که در اینگونه برخوردها اجرا شده روی حساب و موازین بوده و اینطور نبوده که به صورت دلبخواهی باشد.

آملی لاریجانی همچنین به مسئله دفاع از ارزشهای انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی جرائم مانند بحث فتنه سال 88 مربوط به امنیت کلان کشور است در مقدمه قانون اساسی تصریح شده که قوه قضائیه وظیفه پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی را دارد.

وی تاکید کرد:‌دستگاه قضایی در ارتباط برخورد با جریان فتنه سال 88 گاهی اوقات مورد انتقاد واقع می‌شود در حالی که به نظرم من این انتقادات وارد نیست البته قوه قضائیه همیشه باید با متانت و عدالت کار کند و خط سیاسی نباید هیچ تاثیری در رسیدگی‌های قضایی داشته باشد. اما جریان فتنه، کاملا فتنه بود و ما نمی‌‌توانیم نسبت به این مسئله بی‌طرف باشیم.

آملی لاریجانی با بیان اینکه پاره‌ای از انتقادات به قوه قضائیه ناشی از تحلیل‌های نادرست از این جریان است گفت‌جریان فتنها شبه کودتا بود البته نمی‌گویم کسانی که اعتراض را شروع کردند قصد براندازی داشتند اما بستری را فراهم کردند که افراد ضدانقلاب که علیه ولایت فقیه و نظام فریاد می‌زدند در این بستر سوار شدند.  

وی تصریح کرد: ما فراموش نمی‌کنیم که رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا چه خوشحالی می‌کردند و فریاد می‌زدند که ما از افراد در خیابانها حمایت می‌کنیم. البته آنها خیال اشتباهی کردند. آنها دنبال انقلابهای مخملی بودند در حالیکه یک انتخاباتی واقع شد و کسی برنده شد و کسی هم رای نیاورد. اعتراضی نسبت به این مسئله واقع شد و این طبیعی است. ادعای تلقب شد و این هم حق اطراف قضیه بود اما رسیدگی به این ادعا در چارچوب خواست خود و توسط نهادی ذیربط باید باشد. اینکه کسی فراتر از این و با زور بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند شبه کودتاست. من نمی‌خواهم این اتهام را متوجه کسانی کنم که اعتراض کردند و یا گفتند مردم اعتراض کنند اما  بر روی این اعتراض یک جریان فاسد سوار شد و شهرها را به آشوب کشیدند و مساجد و پایگاه‌های بسیج را آتش زدند و عده‌ای را گشتند. 

آملی لاریجانی افزود: چرا ما باید توجه نکنیم که کسانی از بیرون و داخل دنبال براندازی بودند و نتوانستند چون درست تحلیل نکرده بودند مخصوصا افرادی مثل آقای اوباما و خانم کلینتون که خیلی خوشحال بودند این کشور نظامش عوض می‌شود. اما نفهمیدند که یک پیوند معنوی دینی میان مردم و رهبری برقرار است. و نمی‌گذارند انقلاب‌های مخملی شکل بگیرد. 

وی اضافه کرد: عرض من این است که نسبت به این جریان که داشت کشور را به یک پرتگاه می‌برد باید تحلیل روشن داشته باشیم و  انتقادها را به قوه قضائیه را در پرتو این تحلیل بداننیم.

آملی لاریجانی افزود: این اعتراض به هر انگیزه‌ای که بود بستری شد برای سوار شدن ضدانقلاب و بستری شد برای کسانی که به دنبال فروریختن این نظام بودند. تحلیل ما روشن است و سندهای قطعی برای این کار داریم و این اقدامات مانند جرم آشکار بود. اگر تحلیل از فتنه این باشد به طور قطع برخورد قوه قضائیه معقول است و هر کسی بخواهد ترویج فتنه کند نمی‌گذاریم.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه مانند سایر قوا در چارچوب نظام جمهوری اسلامی معنا می‌یابد و قوای کشور موظف هستند از بنیان جمهوری اسلامی دفاع کنند و نسبت به کسانی که دنبال براندازی بودند باید جهت‌گیری خاص داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: بدانید که مسیر قوه قضائیه درست بود، و تحلیلش هم درست بود و از این پس هم چنین است. برخی می‌‌گویند قضیه فتنه تاریخی بود و تمام شد اما یک جنبه سیاسی مهم هم دارد و آن این است که ما با کسانی که این جریان را راه‌انداختند چه جهت‌گیری داشته باشیم؟ کسانی که بر سر موضع خود باقی ماندند. یک عده انسانهای متدینی بودند که با توصیه رهبری کنار رفتند اما عده‌ای بر موضع خود باقی ماندند. من سئوالم این است جای تعارف با کسی نداریم اینجا بحث کیان جمهوری اسلامی ایران مطرح است. نباید اجازه دهیم این مسائل در کشور تکرار شود و بعد هم با آنها خوش و بش کنیم. کسانی در خیابانها راه بیفتند و مردم را برای ریختن در خیابان تحریک کنند و عده‌ای ضدانقلاب سوار جریان شده و کشور را به آشوب بکشند و بعد ما از کنار آن عبور کنیم و بگوییم یک جریان تاریخی بود و تمام شد. اینطور نیست. 

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ا گر ما تحلیل حقیقی داشته باشیم آن جریانی که این کار را راه انداخت هنوز هم هست و باید با آن جهت‌گیری روشن داشت. به‌ویژه در بحث انتخابات و دستگاه‌های نظارتی باید حواسشان جمع باشد. اینجا با کسی تعارف نداریم هیچ نظامی اجازه نمی‌دهد با کسانی که برای براندازی اقدام کردند یا بستر فراهم کردند با اغماض از کنار آنها عبور کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز به طور قطع این اجازه را نخواهد داد و قوه قضائیه به سهم خود در این مسئله ورود می‌کند. بنابر این مسائل امنیتی کلان کشور و مسائل ارزشی در کشور یک وظیفه عمومی برای همه دستگاه‌هاست که موظفند آن را انجام دهند و قوه قضائیه در کانون این وظایف قرار دارد. 

آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود یکی از دیگر وظایف قوه قضائیه را برخورد مظاهر بی‌قیدی در جامعه خواند و گفت: نفس قانون است کسانی که به ارتکاب حرام تظاهر می‌کنند ظلم واقع شدندو متاسفانه عده‌ای می‌گویند چرا با این موارد برخورد می‌شود.

وی با اشاره به ماده 638 قانون مجازات اسلامی گفت: هر کس علنا در انزار و معابر عمومی تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر کیفر عمل و حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود. برخی از پارکها و خیابانهای ما در همین تهران چه وضعیتی دارند؟ دستگاه قضایی باید در حد میسور خود وارد شود و با کمک نیروی انتظامی که زحمت می‌کشد و تلاش می‌کند اهتمام بیشتری در این خصوص بدهد. از اقامه شریعت اسلامی نباید هراسی داشته باشیم. فضاها را به کار حرام و کارهاییکه با عفت عمومی مغایرت دارد باید از سوی دستگاه قضایی برخورد انجام شود و دستگاه‌های اجرایی باید در حد خود وارد شوند و یا حداقل در درون دستگاه خود درست عمل کنند.

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع لغو پاره‌ای از کنسرت‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه شنیدم در یک مجلسی یک روحانی بلند شده و گفته که لغو کنسرت‌ها خلاف حقوق مردم است. اولاً این داستان که در بحث لغو کنسرت‌ها در روزنامه و برخی رسانها منعکس شد کاملاً کار تبلیغاتی بود. برحسب گزارش شورای امنیت از میان افزود بر 300 کنسرت تنها 9 مورد لغو شد هاست آیا واقعا این مقدار جای سر و صدای رسانه‌ای داشت؟

آملی لاریجانی تصریح کرد: مسئله دیگر این است که متاسفانه فکر نادرستی در ذهن برخی مسئولان اجرایی وجود دار دو آن این است که اگر مجوز می‌دهند کسی حق ندارد مجوز آنها را ابطال کند که این حرف غلط و نادرستی است. مجوزهای دستگاه‌های اجرایی مانع انجام وظایف دستگا‌ه‌های دیگر نیست. دستگاه قضایی در بحث امنیتی وظایف خاصی دارد ممکن است مجوز برگزاری کنسرتی در یک سالنی داده شود اما دستگاه قضایی یا سیستم اطلاعاتی مطلع شود که قرار است بمبی منفجر شود که در این صورت دستگاه قضایی کنسرت را لغو می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: آیا شما قبول می‌کنید اجازه دهند یک کنسرتی زمینه رقص مشترک جوانان شود. بحث دستگاه قضایی نیز در برخی شهرها نیز از همین نوع بوده است. 

ارسال نظرات