پروتکل بازگشت به جامعه برای معتادان تدوین شود

یک روانپزشک و آسیب شناس اجتماعی بر لزوم ارائه وام به معتادان بهبودیافته و حمایت از تعاونی‌ها توسط دولت جهت جلوگیری از بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتیاد تاکید کرد و خواستار تدوین پروتکل بازگشت به جامعه برای این افراد شد.
کد خبر: ۸۵۳۲۷۱۳
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، هادي معتمدي  اظهار کرد: موضوع استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد همیشه در دستور کار مسئولان بوده است و در جنگ تحمیلی نیز در صورتی که بسیج مردمی وارد عمل نمی‌شد به موفقیت در مقابله با دشمنان دست نمی‌یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه در امور حساس باید مردم باید وارد عمل شوند و همکاری‌های لازم را انجام دهند، افزود: پیشگیری و مبارزه با همکاری مردم نتایج بسیار چشمگیری به همراه دارد و قطعا اثرات مطلبوبی را برجای خواهد گذاشت ولی باید بسترهای لازم جهت این همکاری فراهم شود.
یک روانپزشک و آسیب شناس اجتماعی بیان داشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر راهکار بسیار درستی است که با آموزش و مدیریت کلان موثر واقع می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت انجمن معتادان گمنام گفت: معتادان گمنام، يك انجمن خود گردان و غير انتفاعى متشکل از زنان و مردانى است كه مشکل اصلی آن ها اعتياد به مواد مخدر بوده است. اعضای معتادان گمنام به طور مرتب گردهم می آیند تا با کمک و حمایت یکدیگر از اعتیادشان پاک شده و بهبودی خود را حفظ کنند. ١٢ قدم معتادان گمنام يك برنامه پرهيز كامل از هرگونه ماده مخدر است که تنها شرط عضويت در آن تمايل به ترک اعتیاد است.

معتمدی گفت: برنامه بهبودی انجمن معتادان گمنام از اصولی بسیار ساده و عملی تشکیل شده است که هر معتاد می‌تواند به صورت روزانه، آن ها را در زندگی جدید و بدون اعتیاد خود به کار ببرد. این انجمن هيچ شرط و شروطى ندارد، به هيچ سازمانى وابسته نیست، هیچ حق عضويتى ندارد و با هيچ سازمان سياسى يا انتظامى در ارتباط نیست. انجمن معتادان گمنام به هیچ عنوان تحت نظارت اشخاص یا سازمان های غیر مرتبط نبوده و همه معتادانی که تمایل به پاک شدن از اعتیادشان داشته باشند می توانند بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، جنسیت به صورت کاملا گمنام و رایگان در آن شرکت کنند.

معتمدی ادامه داد: این انجمن می‌تواند الگویی غیر دولتی مناسب برای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد باشد. که فعالیت آن بسیار موثر واقع می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی به تاثیر کمبود شاد و اعتیاد در جامعه اشاره کرد و گفت: شادی باید بیشتر در کشور مورد توجه قرار گیرد. نبود برنامه ریزی جامع برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان آنان را به اعتیاد نزدیک‌ می‌کند. شادی‌های زیرزمینی بستر آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد و ایدز است که اهتمام مسئولان در این حوزه بیشتر باید احساس شود.

وی با انتقاد از اینکه گفته می‌شود جوانان ناآگاهانه به سمت مواد مخدر می‌رورند را به کپکی تشبیه کرد که سرش را زیر برف کرد و می‌گوید چیزی نمیبینم. جوانان همه چیز را می‌دانند واین مهم است که چرا با وجود آگاهی به این مواد روی می آورند. مهم مهارت‌های زندگی است که خلاء آن در جامعه احساس می‌شود. بسیاری از مواقع یک خانم اطلاع دارد که ماده‌ای که به پیشنهاد دوستش مصرف می کند نوعی مخدر به شمار می‌رود ولی زیباتر شدن برای او اهمیت بیشتری دارد.

این روانپزشک گفت: هیجان و لذت جویی در برخی مسائل و ... نفس غالب است و همه می‌دانند که عملی ناپسند است ولی برخی بدان گرایش می‌یابد که لازمه پیشگیری تنها و تنها آموزش است. آموزشی که جامع، مستمر باشد و به افراد راهکار بالابردن ارزش‌ها را ارائه و ساده پوشی و مهارت زندگی را یاد دهد.

معتمدی کم شدن فاصله طبقاتی را در جامعه در پیشگیری از اعتیاد موثر دانست و در رابطه با جامعه پذیر شدن معتادان بهبود یافته گفت: راه اندازی کارگاه‌های تولیدی در بازارچه‌ها و پارک‌ها در این زمینه مناسب است و به اشتغال این افراد کمک کرده و مانع از بازگشت مجدد آنها می‌شود.

وی خواستار تعریفی مناسب جهت جامعه پذیر شدن معتادان بهبودیافته شد و خاطر نشان کرد: حمایت و پشتیبانی از تعاونی‌ها و ارائه وام به این افراد توسط دولت در این زمینه ضرورت دارد ولی در کنار این مساله باید پروتکل بازگشت به جامعه برای معتادان تدوین شود تا تغیر نگرش در جامعه به خوبی حاصل شود و شاهد کمتر شدن بازگشت مجدد این افراد به دامان اعتیاد به دلایل مختلف باشیم.
ارسال نظرات