با آغاز طرح توزیع سبدکالا ویژه ماه رمضان متاسفانه به دلیل نا مشخص بودن اقلام سبد کالا از سوی دولت، فروشگاه های توزیع کننده شاهد ازدحام جمعیت در ساعات ابتدایی هر روز هستند و خاطرات معطلی ها و خستگی های انتظار در صف های طولانی برای مردم تکرار می شود!
کد خبر: ۸۵۳۲۱۳۵
|
۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

خبرگزاری بسیج از یزد؛تحقق عدالت اجتماعی و مساعدت به طبقات محروم و مستضعف، در زمره اولویت‌های تمام دولت‌های به روی کار آمده در تاریخ ۳۶ ساله جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است؛ دولت یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کارگزاران دولت مزبور نیز به فراخور حوزه مسئولیت و اختیاراتشان تلاش کرده‌اند به مسائل و مصائب اقشار فرودست جامعه توجه و اهتمام ورزند.

شاید بتوان پروژه «سبد کالا» را یکی از نماد‌ها و نمودهای توجه و اهتمام دولت یازدهم به اقشار آسیب‌پذیر جامعه دانست؛ پروژه‌ای که در بهمن ماه سال گذشته با حواشی بسیاری کلید خورد؛ نحوه تقسیم‌بندی گروه‌های اجتماعی جهت تخصیص سبد کالا و همچنین هرج‌ومرج و بی‌انضباطی در توزیع این بسته‌های غذایی رایگان از عمده حواشی طرح سبد کالا بود که زمستان ۹۲ را به بهاری برای مخالفان دولت یازدهم تبدیل کرد. 

توزیع سبد کالا ویژه ماه رمضان؛ خبری که دوباره مردم یزد یاد خاطرات تلخ صف های طولانی و تحمل سرمای استخوان شکن کویر انداخت، قشر ضعیف و ناتوان مردم یزد خوب به یاد دارند که برای گرفتن یک شانه تخم مرغ و یک گونی برنج باید ساعت ها در صفوف طولانی سماق می مکیدند و بر خود لعنت می فرستادند که چرا در این سرمای سوزان باید فدایی بی تدبیر دولت شدند!

توزیع «سبد پُرحاشیه کالا» همزمان با سراسر کشور، اما این بار نه در سرمای زمستان بلکه از اواخر خرداد و در گرمای طاقت فرسای کویر و ماه مبارک رمضان برای اعطای اقلام طرح حمایت غذایی بین مشمولان در یزد آغاز شد که البته این دوره شاید از صف های طولانی و ساعت ها انتظار خبری نباشد اما اقلام ان نظیر برنج، روغن، لبنیات، حبوبات، رب گوجه فرنگی، ماکارونی و مرغ خیلی توفیقی نسبت به گذشته نکرده است!

حال آنکه در این سبد غذایی، وجود کالاهای خارجی نظیر برنج های هندی، کمی قابل تأمل است!

کارت های واریز یارانه نقدی سرپرست خانوار به ازای دو نفر مبلغ 600 هزار ریال و برای افراد بیشتر خانواده، به ازای هر نفر 100 هزار ریال شارژ شد و افراد واجد شرایط می توانند به ازای مبلغ شارژ شده کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

اولین ایرادی که می توان در این دوره توزیع سبد کالا گرفت این است که متاسفانه به دلیل نا مشخص بودن اقلام سبد کالا از سوی دولت، فروشگاه های توزیع کننده شاهد ازدحام جمعیت در ساعات ابتدایی هر روز هستند و خاطرات معطلی ها و خستگی های انتظار در صف های طولانی برای مردم تکرار می شود!

 اما گذشته از محتویات سبد کالا دولتی و نحوه توزیع، با توجه به تجربه دولت «تدبیر» از توزیع مرحله اول سبد کالا و مشکلات عدیده ای که برای مردم پیش آمد، انتظار مردم از تدبیرکنندگان این بودکه با گذشت چند مرحله از این طرح، وضعیت آن بهتر شود.

علیرغم سکوت محافل خبری درباره چند و چون توزیع این سبدکالا، در این دوره طرح حمایتی دولت ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) است، اما پس از گذشت 4 روز از توزیع این سبد کالا و دهان به دهان شدن اخبار آن در بین قشر کم درآمد جامعه، برخی از افرادی که دارای وضعیت مالی مناسبی هستند، برای دریافت سبد کالا مراجعه می کنند و جالب است که سبد را هم تمام و کمال دریافت می کنند!

قابل تأمل تر اینکه  در این میان، خانوارهایی با توان مالی پایین هم مراجعه می کنند که متأسفانه به دلیل نداشتن شرایط لازم، با سرخوردگی و ناامیدی به خانه برمی گردند.

حال باید دید این بار مردم کم درآمد یزد در خصوص این طرح حمایتی دولت چگونه اظهار نظر می کنند؟ - که یزد رسا پیگیر آن خواهد بود - 

فیلم توزیع مرحله اول سبدکالا و نارضایتی مردم یزد


ارسال نظرات