خبرهای داغ:
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان خبر داد

کشف۹تن مواد مخدر در همدان/ همدان استانی ناامن برای قاچاقچیان مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با ناامن خواندن استان همدان برای قاچاقچیان مواد مخدر گفت: سال گذشته ۹ تن و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شده که ۳۳ درصد نسبت به کشفیات سال قبل از آن افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۵۳۱۹۷۵
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، عبدالحسین مرادی امروز در جمع خبرنگاران در آستانه پنجم تیرماه مصادف با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: کشور ایران در امر مبارزه با مواد مخدر پیشگام است و در این راه 4 هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه سالانه بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف می شود، گفت: استان همدان نیز سهم قابل توجهی در کشفیات دارد و در سال گذشته ۹ تن و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شده که ۳۳ درصد نسبت به کشفیات سال قبل از آن افزایش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به پنج کمیته تخصصی زیر مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بیان داشت: کمیته مقابله با عرضه مواد مخدر، کمیته درمان و حمایت های اجتماعی، کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد، کمیته حقوقی و قضایی و کمیته فرهنگی و پیشگیری زیر مجموعه این شوراست و در شهرستانها این شورا با مسئولیت فرمانداران تشکیل می شود.

مرادی با بیان اینکه براساس ارزیابی ها استان همدان در سال ۹۲ رتبه ۲۲ کشور را درابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر کسب کرده بود، افزود: با تلاش های صورت گرفته در سال ۹۳ رتبه استان به رتبه نهم کشوری برابر با امتیاز رتبه هشتم ارتقا یافت.

وی به آماری در سال ۹۰ که مربوط به شناسایی معتادین کشور بود اشاره و عنوان کرد: در این آمار یک میلیون و ۳۲۵ نفر که برابر با 2.6 درصد از جمعیت کشور است معتاد شناخته شده اند.

*لزوم ایجاد حساسیت بین دستگاه ها برای مبارزه با مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان این میزان را در همدان 2.4 درصد از جمعیت استان و پایین تر از آمار کشوری دانست و افزود: تربیت براساس اعتقادات و باورهای دینی یکی از عوامل بازدارنده در موضوع اعتیاد است.

مرادی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که نجات یک معتاد نجات جامعه است و نیز سخنی از مقام معظم رهبری با این مضمون که مبارزه با مواد مخدر جهادی بزرگ و موجب پیشبرد کشور است، ادامه داد: ایجاد حساسیت بین دستگاه ها و استفاده از ظرفیتهای دولتی و نیز خصوصی با محوریت اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر از اهداف اصلی در این راستا است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ انزجار از مصرف مواد مخدر در جامعه، افزود: امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینه ها باید رخ دهد و یکی از زمینه های بروز این واجب، تذکر دادن در خصوص مصرف مواد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: پرداختن به فعالیت های پیشگیرانه، برنامه ریزی به منظور گسترش نشاط اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، ایجاد و استفاده از فضاهای تفریحی و ورزشی مناسب برای کنترل انرژی جوانان، توسعه ورزش های همگانی و استفاده از ظرفیت سمن ها از دیگر اولویت های اصلی در این حوزه است.

مرادی با تاکید بر اینکه تنها با برخورد قهری نمی توان در این حوزه مبارزه کرد و باید راهکارها جدی باشد، ادامه داد: نظارت بر مراکز درمانی مجاز، برخورد با مراکز درمانی غیر مجاز و دستگیری و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و پاکسازی نقاط آلوده از موارد حائز اهمیت در کمیته مقابله است.

وی استان همدان را استانی ناامن برای قاچاقچیان مواد مخدر دانست و افزود: صیانت از آسیب دیدگان و خانواده آنان و نیز ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان با کمک خیرین و کارآفرینان از برناهمه های جدی در سال جاری است.

*۷۰ درصد زندانیان به نوعی به مواد مخدر مرتبط هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد زندانیان به نوعی به مواد مخدر مرتبط هستند، بیان کرد: ۴۵ درصد این افراد بطور مستقیم به مواد مخدر ربط دارند.

مرادی افزود: ۵۵ درصد طلاق ها، ۴۰ درصد از کودک آزاری و همسر آزاری ها و ۲۵ درصد قتل ها با مواد مخدر در ارتباط است.

وی با بیان اینکه مواد مخدر در کنار تهدیدات فقر و بیکاری، تخریب محیط زیست و تهدید هسته ای، تبدیل به یکی از بحران های ملی شده است، گفت: تجارت مواد مخدر یکی از تجارت های غیرقانونی و پرسود دنیا محسوب می شود که سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص با گردش مالی 4 هزار میلیارد دلار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بار دیگر بر مشارکت مردم و ضرورت تشکیل عزم ملی تاکید کرد و افزود: باید در مناطق حاشیه نشین شهر که تراکم جمعیت نیز بالاست امکانات ورزشی، تفریحی و رفاهی مناسب با کمک دستگاه های اجرایی، شهرداری، شورای اسلامی شهر و خیرین ایجاد شود.

مرادی به برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان اشاره و اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه های عکس و کاریکاتور، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی با هدف پیشگیری اولیه از اعتیاد، اجرای تئاتر، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و بنرها قسمتی از برناهست.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات نقاشی برای کودکان، برگزاری همایش تجلیل از بهبودیافتگان، بازدید از مراکز درمانی ترک اعتیاد، برگزاری کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان ها و تقدیر از فعالان حوزه های درمان، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد از دیگر برنامه ها در هفته مبارزه با مواد مخدر است.

*فعالیت ۲۲۸مرکز درمانی ترک اعتیاد در استان همدان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه طبق آمار کشوری ۹۲ درصد از معتادین را مردان و هشت درصد آن را زنان تشکیل می دهند، گفت: در استان بین پنج تا شش درصد از معتادین را زنان تشکیل می دهند.

مرادی افزود: تنها حدود ۲۰ درصد از مراکز درمانی ترک اعتیاد دولتی و حدود ۸۰ درصد این مراکز مربوط به بخش خصوصی است.

وی با اعلام اینکه ۲۲۸ مرکز درمانی ترک اعتیاد در استان وجود دارد، گفت: این مراکز شامل مرکز متادون درمانی، کمپ ترک اعتیاد مخصوص مردان و بانوان، مراکز درمان سرپایی و گذری، مراکز اقامتی میان مدت، مراکز کاهش آسیب و نیز مراکز شبانه روزی می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اینکه مرکز ماده ۱۶ در اسفندماه سال ۹۲ در همدان راه اندازی شد، افزود: از آن زمان تاکنون یک هزار و ۱۶۲ نفر پذیرش در این مرکز پذیرش شدند که از افراد به مدت سه تا 6 ماه در این مرکز که دارای تیم درمان، مشاوره و کنترل و مراقبت است، نگهداری می شود.

مرادی به برگزاری دو مزایده مربوط به اموال مصادره ای قاچاقچیان در سال گذشته در همدان اشاره و عنوان کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان حاصل از این مزایده ها طبق قانون به حساب خزانه واریز شد.

وی بابیان اینکه مبارزه با مواد مخدر دفاع از کرامت و شخصیت انسان هاست، یادآور شد: 0.4 درصد از معتادین کودکان زیر ۱۶ سال هستند و این رقم در استان 0.2 درصد است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار