مصباحی‌مقدم در مخالفت با استیضاح فانی:
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل معلمان این است که از تبعیض رنج می‌برند و اگر تبعیض میان فرهنگیان و کارمندان سایر دستگاه‌ها رفع شود معلمان مشکلی ندارند.
کد خبر: ۸۵۳۱۶۸۵
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس، فانی را شخصیتی فرهنگی، متدین، انقلابی و برآمده از آموزش و پرورش برشمرد و اظهارداشت: وزارت آموزش و پرورش کمتر دوره‌ای از ثبات مدیریت برخوردار بوده و همواره بیشترین استیضاح را در میان وزارتخانه‌ها داشته است که این بی‌ثباتی سبب عدم ساماندهی عموم می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است و به میزان چند وزارتخانه دارای ظرفیت کار و نیروی انسانی است، گفت: آموزش و پرورش مهمترین وظیفه نظام را در تربیت نسل آینده برعهده دارد و کمتر کسی از عهده مدیریت آن بر می‌آید. مصباحی‌مقدم عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند هزینه برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است که در همین راستا سند ملی تحول آموزش و پرورش از سوی شورای عالی آموزش و پرورش و با تأئید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و فانی که در تدوین این سند نقش داشته است طبعاً یکی از شایسته‌ترین افراد برای اجرای آن هست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگیان حق بزرگی بر ملت ایران دارند، گفت: دولت و مجلس باید برای مطالبه حقوق فرهنگیان تلاش کنند، معلمان از تبعیض رنج می‌برند زیرا می‌بینند که در دستگاه‌های دیگر مانند وزارت کشور، وزارت ارشاد، سازمان محیط زیست، سازمان ثبت احوال و حتی شرکت‌ها پرداختی به کارمندان فوق‌العاده بیشتر از معلمان است و حتی قانون مدیریت خدمات کشوری که در دوره هفتم مجلس برای یکسان‌سازی حقوق دستگاه‌ها تصویب شده بود به فراموشی سپرده شده است.

وی اضافه کرد: البته شنیده‌ایم که دولت برای تمدید و اصلاح این قانون دست به کار شده که خواستاریم سریع‌تر اصلاحیه را به مجلس بیاورند تا تصویب شود و شاهد رفع تبعیض‌ها باشیم ولی به طور کلی این تبعیض‌ها به وزیر مرتبط نیست.

مصباحی‌مقدم گفت: افزایش 5هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش از سوی مجلس برای سال 94 کمک بزرگی به بهبود آموزش و پرورش بود ولی با توجه به بدهی سنگین این وزارتخانه به معلمان و بازنشستگان این بودجه کافی نیست و مشکلات همچنان پابرجاست.

وی افزود: 97درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای معلمان است، در حالیکه اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش هنوز نیاز به منابع دیگری دارد ولی اعتبار موجود نیست و سهم آموزش و پرورش از درآمد ملی کاهش یافته است که دولت و مجلس باید با رفع تبعیض بین دستگاه‌ها تدبیر کند تا بودجه آموزش و پرورش افزایش یابد. این نماینده مجلس با اشاره به شرایط سخت دولت و واقف بودن مجلس از این شرایط گفت: با وجود شرایط سخت می‌توان با صرفه‌جویی در سایر بخش‌ها بودجه آموزش و پرورش را افزایش داد همانطور که دولت در سال گذشته 112درصد و سال پیش از آن 100درصد به آموزش و پرورش کمک کرد ولی هنوز جا دارد که از محل صرفه‌جویی‌ها به آموزش و پرورش کمک شود.

وی گفت: دولت مجاز است به میزانی بودجه را بین دستگاه‌ها جابه‌جا کند که با تدبیر دولت و صرفه‌جویی در دستگاه‌ها می‌توان کمک بیشتری به آموزش و پرورش داشت ولی به طور کلی بیشتر مشکلات آموزش و پرورش به وزیر مرتبط نیست.

مصباحی‌مقدم گفت: وزیر آموزش و پرورش بحث پاداش بازنشستگان در سال 92 را پیگیری و پرداخت کرد و برای پرداخت پاداش سال 93 نیز به صورت جدی پیگیر است و هیأت دولت باید اقداماتی داشته باشد که پاداش باقیمانده نیز پرداخت شود و مطالبات از سالی به سال دیگر منتقل شود.

نماینده مردم تهران گفت: اصلاح احکام ارتقای رتبه بازنشستگان آموزش و پرورش، افزایش اعتبار مدارس شبانه‌روزی افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم و همچنین اجرای طرح تأمین دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی در مدارس از اقدامات فانی بوده است، ولی مسئله انتصابات نیز که مورد اعتراض نمایندگان بود باید مورد توجه قرار گیرد.

مصباحی‌مقدم گفت: اگر مجلس به فانی دوباره رأی اعتماد داد پیشنهاد دارم که کمیته مشترکی با نمایندگان مجلس تشکیل شود که در رابطه با مواردی که جای تجدیدنظر دارد اقدام شود.

وی با بیان اینکه سؤال و استیضاح حق نمایندگان مجلس است، گفت: استیضاح نشانه تحرک و پویایی مجلس است،‌ چرا می‌خواهید مجلس خاموش داشته باشید؟ مجلس منفعل برای ملت زیبنده نیست، نمایندگان با طرح استیضاح، صدای فرهنگیان را به گوش دولت رساندند و امروز وزیر پیرامون سؤالات نمایندگان توضیح می‌دهد و امیدواریم نمایندگان قانع شده و دوباره به فانی رأی اعتماد دهند.

وی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش بسیار مزمن و پیچیده است، گفت: حل مشکلات آموزش و پرورش از عهده یک وزیر خارج بوده و نیاز به عزم عمومی دارد، مشکلات آموزش و پرورش باید در اولویت مجلس و دولت قرار گرفته و تمام دستگاه‌ها برای رفع آن کمک کنند. نماینده مردم تهران عنوان کرد: اگرچه حل مشکلات معیشتی معلمان باید در اولویت باشد ولی شرایط کنونی کشور نشان‌دهنده محدودیت‌هایی است که پاسخ به این نیاز را مشکل کرده ولی با این وجود در دو سال گذشته بیش از دوره 4 ساله قبل از آن مطالبات فرهنگیان پرداخت شد.

وی افزود: فانی به لحاظ طبع آرام و عدم حرکت تبلیغاتی مدیریت ضعیف تلقی می‌شود در حالیکه ناتوان نیست و مسائلی که موافقان استیضاح مطرح کردند ربطی به وی ندارد. بنابراین می‌توان به جای اینکه وزیری برود و وزیری بیاید به فانی دوباره رأی اعتماد داد تا کمیته مشترکی برای رفع موارد مورد اعتراض تشکیل شود.

مصاحی‌مقدم گفت: دفاع از فانی به معنای بی‌نقص بودن وی نیست ولی می‌توانیم در این جلسه از وی قول بگیریم که ایرادات را رفع کند، برکناری فانی معادله باخت‌باخت است و نتیجه‌ای برای معلمان ندارد، بنابراین بهتر است فانی بماند و برای آینده برنامه‌ریزی و تلاش کند.

وی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش بسیار زیاد است، گفت: نباید با انتصاب افراد مسئله‌دار به مشکلات آموزش و پرورش افزوده شود بکله فانی باید در انتصابات تجدیدنظر کند.

این تماینده مجلس گفت: امسال سال همدلی و همزبانی است و مقام معظم رهبری فرمودند باید از دولت حمایت کرد زیرا دولت در میدان است، همچنین رئیس‌جمهور از مجلس خواست که برای رعایت همدلی و همزبانی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش رأی ندهند بنابراین ما می‌توانیم دوباره به فانی رأی اعتماد دهیم تا خواسته رئیس‌جمهور را اجابت کنیم.

ارسال نظرات